Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Knowledge of Improvement and Scientific Methods, 7,5 Credits

Kurskod: OM301G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: G1N
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-08-27 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 4

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • förklara grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp inom omvårdnadsvetenskap
  • redogöra för kunskapssyn vid olika forskningsansatser
  • redogöra för vad som kännetecknar forskningsprocessen och datainsamlingsmetoder vid olika forskningsansatser
  • förklara grundläggande begrepp vid olika forskningsansatser
  • redogöra för olika typer av data och presentation av resultat vid olika forskningsdesigner
  • redogöra för förbättringskunskapens teoretiska grunder
  • redogöra för och jämföra olika metoder för förbättringsarbete
  • redogöra för patientsäkerhet och patientsäkra arbetsmetoder inom omvårdnad.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • upprätta en vetenskaplig rapport inom området omvårdnadsvetenskap enligt vedertagna skrivregler och referenshanteringssystem
  • i förhållande till kursens nivå utforma den skriftliga vetenskapliga rapporten enligt angivna krav på språk och formalia
  • tillämpa vetenskapliga metoder för informationssökning
  • tillämpa vetenskapliga metoder för planering av ett förbättringsarbete.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • reflektera över skillnader i kunskapssyn vid olika forskningsansatser
  • reflektera över skillnader i forskningsprocessen vid olika forskningsansatser
  • reflektera över forskningsetiska aspekter vid vetenskapliga studier
  • reflektera över olika professioners roller i teamet.

Innehåll

  • vetenskapsteori
  • forskningsetik
  • forskningsprocessen i vetenskapliga studier
  • informationssökning
  • vetenskapligt akademiskt skrivande
  • patientsäkerhet och förbättringsarbete
  • Interprofessionellt arbete och professionsutveckling.

Examinationer och betyg

Vetenskaplig metod, 4 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Förbättringskunskap, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskaplig rapportering, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Professionsutveckling (Provkod: A004)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G) enligt prorektors beslut om undantag från ordinarie betygsskala 2019-11-19, dnr ORU 2019/05686.

Examinationsformer

  • Vetenskaplig metod 4 hp (provkod A001)- Skriftlig tentamen
  • Förbättringskunskap 1 hp (provkod A002) - Seminarium
  • Vetenskaplig rapportering 2,5 hp (provkod A003)- Skriftlig inlämningsuppgift
  • Professionsutveckling Deltagit (DT) (provkod A004)- Seminarium

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Ehrenberg Anna & Wallin Lars (red)
Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling
Lund: Studentlitteratur. ISBN/ISSN: 9789144083544.

Henricsson Maria (red).
Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad.
Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144113289.

Hommel, Ami & Andersson, Åsa
Kvalitetsutveckling inom omvårdnad – sjuksköterskans professionella ansvar.
Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144121338.

Olsson Henny & Sörensen Stefan
Forskningsprocessen - Kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Stockholm: Liber. ISBN 9789147140312

Referenslitteratur

Ejlertsson Göran
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144122694.

Karlsson Ola (red)
Svenska skrivregler. Språkrådet
Stockholm: Liber. ISBN 9789147111497

Ödegård, Synnöve (red):
Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet.
Stockholm: Liber AB. ISBN 978-91-47-11300-2.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan om inget annat anges.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer.