Kursplan

Omvårdnadsvetenskap, Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Nursing Science, Evidence-Based Care and Scientific Methods, 7,5 Credits

Kurskod: OM307G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-08-27 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna

  • redogöra för vad som kännetecknar olika forskningsdesigner samt vanligt förekommande metoder för datainsamling och analys vid studier med kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
  • förklara begreppen trovärdighet respektive tillförlitlighet vid vetenskapliga studier
  • förklara begrepp för bedömning av kvalitet vid kvantitativa respektive kvalitativa studier
  • redogöra för resultat av statistiska analyser som är vanligt förekommande vid studier inom omvårdnadsvetenskap
  • förklara och analysera olika modeller för implementering av evidensbaserad omvårdnad
  • redogöra för evidensbaserad omvårdnad ur olika perspektiv

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna

  • tillämpa en modell för implementering av evidensbaserad kunskap
  • självständigt urskilja och formulera en forskningsfråga relevant för omvårdnadsforskning och utifrån den planera systematiskt inhämtande av kunskap på vetenskaplig nivå
  • tillämpa principer för systematisk litteratursökning
  • tillämpa forskningsetiska principer vid planering av vetenskapliga studier
  • analysera kvantitativa data och redogöra för resultat av statistiska test
  • i förhållande till kursens nivå skriva enligt angivna krav på språk och formalia

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna

  • kritiskt granska vetenskaplig kvalitet i studier med kvalitativ respektive kvantitativ forskningsansats
  • reflektera över betydelsen av implementering av evidensbaserad kunskap och patientsäkra arbetsmetoder inom hälso- och sjukvård
  • tillämpa vedertagna skrivregler

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Kvalitativa forskningsmetoder
  • Kvantitaiva forskningemetoder
  • Evidensbaserad omvårdnad
  • Implementering av evidensbaserad omvårdnad
  • Forskningsetik
  • Vetenskapligt arbetssätt
  • Projektidé

Studieformer

Det studentcentrerade arbetssättet fokuseras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer för att skapa förutsättningar för lärande. Studenterna förväntas delta aktivt och ta ansvar för planering och genomförande av de egna studierna.

I kursen förekommer individuellt arbete, arbete i grupp, föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig salstentamen

Systematisk litteratursökning och planering av projektidé, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig uppgift författad i par som behandlas vid seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Om den skriftliga uppgiften underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan komplettering av det skriftliga arbetet ska genomföras inom 5 arbetsdagar

Teoretiska utgångspunkter för forskning och evidensbaserad vård, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Seminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Systematisk litteratursökning och planering av projektidé
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Teoretiska utgångspunkter för forskning och evidensbaserad vård
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G) enligt prorektors beslut om undantag från ordinarie betygsskala 2019-11-19, dnr ORU 2019/05686.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng i omvårdnadsvetenskap där Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng (G1N) ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen är obligatorisk i Sjuksköterskeprogrammet.

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boström Anne-Marie, Nordström Gun, Wilde-Larsson Bodil (red.)


Kvalitetsarbete - för bättre och säkrare vård
Lund:
Studentlitteratur

Ejlertsson Göran (2012)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 303 sidor

Henricson Maria (2017)
Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur, 150 sidor Willman Ania (red.) (2016)

Willman Ania (red.) (2016)
Evidensbaserad omvårdnad.
En bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
Lund: Studentlitteratur, 186 sidor

Referenslitteratur

Ödegård. S. (red)
Säker vård. Nya perspektiv på patientsäkerhet
Liber

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan om inget annat anges.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer