Kursplan
Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng
Education, Basic Course, 30 Credits
Kurskod: | PE002G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2019-03-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2014-12-16 | Litteraturlista fastställd: | 2019-03-12 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2019 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskaper om olika pedagogiska teoribildningar,
- kunskaper om olika perspektiv på bildning och utbildningshistoria,
- förståelse för centrala vetenskapsteoretiska begrepp, och
- kunskaper för att skriva ett vetenskapligt paper, gällande problemformulering, disposition och referenshantering.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och jämföra olika pedagogiska teoribildningar som varit inflytelserika i modern tid,
- beskriva och översiktligt jämföra olika perspektiv på utbildning och bildning,
- diskutera och jämföra olika pedagogiska teorier ur olika vetenskapliga perspektiv,
- formulera en vetenskaplig problemformulering och disponera en vetenskaplig text, och
- visa grundläggande förståelse för de problem som finns vid användandet av en viss vetenskaplig metod.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- granska olika pedagogiska teorier och hur dessa relaterar till olika kunskapssyn och människosyn,
- anlägga ett självständigt och kritiskt perspektiv på utbildning som ett samhälleligt fenomen, bland annat utifrån social klass och genus,
- kritiskt värdera olika pedagogiska teorier och olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter,
- formulera självständiga slutsatser i vetenskaplig text gällande ett pedagogiskt relevant område, och
- identifiera styrkor och svagheter i vetenskapliga texter.
Kursens huvudsakliga innehåll
Pedagogik, kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen introduceras och studeras olika teorier om pedagogik, kommunikation och lärande samt deras konsekvenser för pedagogiska verksamheter. Under delkursen berörs frågor som
- Vad är pedagogik?
- Hur lär vi?
- Vad är kunskap?
Bildning och utbildning, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen introduceras och studeras bildning och utbildning ur ett idéhistoriskt perspektiv
från antiken till nutid. Under delkursen berörs frågor som
- Vad är bildning?
- Vilka skillnader finns mellan lärande, bildning och utbildning?
- Varför finns det utbildning?
Pedagogiken i samhället, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen introduceras och studeras pedagogikens roll i samhället utifrån olika forskningstraditioner och forskningsansatser. Under delkursen behandlas frågor som t ex. hur styrs och realiseras utbildning i samhället.
Vetenskapligt skrivande, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen introduceras vetenskaplig metod och vetenskapligt skrivande. Den studerande skriver en vetenskaplig text på ett valfritt tema med relevans för ämnet pedagogik.
Studieformer
Undervisningen består bl.a av föreläsningar, seminarier och handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Pedagogik, kommunikation och lärande
Pedagogik, kommunikation och lärande I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig uppgift i form av ett paper.
Pedagogik, kommunikation och lärande II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier
Bildning och utbildning
Bildning och utbildning I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig uppgift i form av ett paper.
Bildning och utbildning II (Provkod: B002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.
Pedagogiken i samhället
Pedagogiken i samhället I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Individuell skriftlig uppgift i form av ett paper.
Pedagogiken i samhället II (Provkod: C002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.
Vetenskapligt skrivande
Vetenskapligt skrivande I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Individuell skriftlig uppgift i form av ett paper.
Vetenskapligt skrivande II (Provkod: D002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Pedagogik, kommunikation och lärande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Pedagogik, kommunikation och lärande II
Som betyg används Deltagit (DT).
Bildning och utbildning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Bildning och utbildning II
Som betyg används Deltagit (DT).
Pedagogiken i samhället I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Pedagogiken i samhället II
Som betyg används Deltagit (DT).
Vetenskapligt skrivande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Vetenskapligt skrivande II
Som betyg används Deltagit (DT).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Pedagogik, kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Elmeroth, Elisabeth (red.) (2012)
Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete
Lund: Studentlitteratur
Jernström, Elisabeth & Säljö, Roger (2010)
Lärande i arbetsliv och var dag
Stockholm: Natur & Kultur
Kindeberg, Tina (2011)
Pedagogisk retorik: den muntliga relationen i undervisningen
Stockholm: Natur & Kultur
Svensson, Lennart (2014)
Introduktion till Pedagogik
Stockholm: Nordstedts akademiska förlag
Säljö, Roger (2014)
Lärande i praktiken - ett sociokulturellt perspektiv
Lund: Studentlitteratur
Bildning och utbildning, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Burman, Anders & Sundgren, Per (2012)
Svenska bildningstraditioner
Göteborg: Daidalos
Kroksmark, Tomas (1994)
Didaktiska strövtåg - didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik
Göteborg: Daidalos
Liedman, Sven-Eric (2008)
Bildning, frihet och motstånd
Högskoleverket, www.hsv.se/download
Mark, Eva, Erkell, Lars J., Dahlén, Lena, Hellman, Anette, Synnestvedt, Anita & Ängsal, Magnus, P. (2015)
Bildningens praktiker: om de bildande momenten i en akademisk undervisningsprocess
Göteborg: Makadams förlag
Säljö, Roger (2015)
Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer
Malmö: Gleerups utbildning AB
Pedagogiken i samhället, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Biesta, Gert (2014)
Bortom lärandet. Demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Lund: Studentlitteratur
Bunar, Nihad (2008)
När marknaden kom till förorten
Lund: Studentlitteratur
Didau, David, Björk, Robert, A. & William, Dylan (2017)
Tänk om allt du vet om utbildning är fel?
Stockholm: Natur & Kultur
Broady, Donald (1998)
"Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg" ur Skeptronhäften / Skeptron Occasional Papers Nr 15. ILU, Uppsala Universitet
Uppsala: Uppsala universitet
Lindé, Göran (2012)
Det skall ni veta. Intro. till läroplansteori
Lund: Studentlitteratur
Tillägg och kommentarer
Tillkommer artiklar ca 100 sidor.
Vetenskapligt skrivande, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Dimenäs, Jörgen (red.) (2007)
Lära till lärare. Att utveckla läraryrket, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm: Liber
Strömquist, Siv (2014)
Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Malmö: Gleerup, (7:e upplagan)
Tillägg och kommentarer
Tillkommer litteratur efter eget val till examinationsuppgift, ca 200 sidor.