Kursplan

Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

Educational Processes in Working Life, 7,5 Credits

Kurskod: PE008G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2020-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2020-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa

  • förståelse för pedagogiska processer i arbetslivet, och
  • kunskap om centrala begrepp inom pedagogik såsom kunskap, kompetens, lärande, utbildningsplanering och förändring.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för villkor för pedagogiska processer i arbetslivet, och
  • visa vetenskapligt förhållningssätt i skrift.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studenrande kunna

  • identifiera pedagogiska frågor om lärande och förändring i arbetslivet samt förhålla sig till jämställdhets- och jämlikhetsfrågor i människors olika villkor i arbetslivet.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen introduceras och diskuteras pedagogiska processer i arbetslivet. Organisationer förstås i kursen som arenor för kunskapande, lärande och förändring. Vidare berörs strategier för utbildningsplanering som en grund för lärande, organisations- och kunskapsutveckling. Innehållet som helhet ger en grundläggande orientering i arbetslivspedagogik som vetenskapligt område.

Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.

Undervisningen kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Examination II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges även som en delkurs inom Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng. Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur som rör hela kursen

Avby, Gunilla (2016)
"Att genom reflektion organisera för en medveten och kunskapsrik praktik" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 261-282

Byström, Erica (2016)
"Undersköterskor i hälso- och sjukvården och deras förutsättningar för lärande i arbetet" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 212-234

Granberg, Otto (2014)
Lära eller läras. Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur

Gustavsson, Maria & Thunborg, Camilla (2016)
"Pedagogik i arbetslivet - forskningsområdets utveckling under 2005-2015" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 165-190

Nilsson, Peter, Wallo, Andreas, Rönnqvist, Dan & Davidson, Bo (2018)
Human Resource Development: Att utveckla individer, grupper och organisationer
Lund: Studentlitteratur

Paldanius, Sam (2016)
Det monotona arbetets möjligheter till lärande
Pedagogisk forskning i Sverige. Årgång 21, Nr 3-4, 2016, ISSN 1401-6788

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor enligt lärares anvisning.