Kursplan

Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

Educational Processes in Working Life, 7,5 Credits

Kurskod: PE008G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1N
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2024-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 5

Mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa förståelse för pedagogiska processer och lärande i arbetslivet,
  • visa kunskap om och tillämpning av centrala begrepp inom pedagogik såsom kunskap, kompetens, lärande, utbildningsplanering och förändring,
  • identifiera individers-, gruppers- och organisationers villkor för lärandeprocesser i arbetslivet, och
  • skriva akademiska texter som följer gängse normer för disposition, struktur, språkbehandling och referenshantering.

Innehåll

I kursen introduceras och diskuteras pedagogiska processer i arbetslivet. Organisationer förstås i kursen som arenor för kunskapande, lärande och förändring. Vidare berörs strategier för utbildningsplanering som en grund för lärande, organisations- och kunskapsutveckling. Innehållet som helhet ger en grundläggande orientering i arbetslivspedagogik som vetenskapligt område.

Examinationer och betyg

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Examination II (Provkod: A002)
Skriftliga inlämningsuppgifter.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur som rör hela kursen

Avby, Gunilla (2016)
"Att genom reflektion organisera för en medveten och kunskapsrik praktik" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 261-282

Byström, Erica (2016)
"Undersköterskor i hälso- och sjukvården och deras förutsättningar för lärande i arbetet" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 212-234

Granberg, Otto (2014)
Lära eller läras. Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Studentlitteratur

Gustavsson, Maria & Thunborg, Camilla (2016)
"Pedagogik i arbetslivet - forskningsområdets utveckling under 2005-2015" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 165-190

Nilsson, Peter, Wallo, Andreas, Rönnqvist, Dan & Davidson, Bo (2018)
Human Resource Development: Att utveckla individer, grupper och organisationer
Studentlitteratur

Paldanius, Sam (2016)
"Det monotona arbetets möjligheter till lärande" ur Pedagogisk forskning i Sverige. Årgång 21, Nr 3-4, 2016, ISSN 1401-6788

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor enligt lärares anvisning.