Kursplan
Pedagogik, Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng
Education, Project Management, 7,5 Credits
Kurskod: | PE009G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2019-09-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2014-12-16 | Litteraturlista fastställd: | 2019-09-13 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa grundläggande
- kunskaper om metoder för att planera, organisera och styra olika typer av projekt i skilda verksamheter, och
- förståelse för kollektivt lärande och projektledarskapets villkor och genomförande.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika projektmodeller samt reflektera kring några aspekter av projektledning i arbetslivet, och
- visa vetenskapligt förhållningssätt i skrift.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att
- anlägga ett pedagogiskt förhållningssätt till projekt och projektledning i arbetslivet.
Kursens huvudsakliga innehåll
I kursen introduceras och diskuteras olika projektmodeller för planering och styrning av projekt liksom innebörden av och villkoren för projektledarskap. Vidare belyses projekt som pedagogisk och organisatorisk form för lärande och förändring i arbetslivet.
Studieformer
Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg. Undervisning kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).
Examination II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters inlägg.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Examination II
Som betyg används Deltagit (DT).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursen är även en delkurs i Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, 30 högskolepoäng. Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Engström, Annika (2016)
"Arbetsmöten - arenor för samspel och lärande" i Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 283-305
Granberg, Otto & Ohlsson, Jon, red. (2016)
Kollektivt lärande - i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur
Hallin, Anette & Karrblom Gustavsson, Tina (2015)
Projektledning
Stockholm: Liber
Nilsson, Björn (2016)
Samspel i grupp. Introduktion till gruppdynamik
Lund: Studentlitteratur
Nilsson, Björn; Nilsson, Jon & Petterson, Niclas (2014)
Kommunikativt ledarskap
Stockholm: Liber
Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.