Kursplan

Pedagogik, Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng

Education, Project Management, 7,5 Credits

Kurskod: PE009G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa grundläggande

  • kunskaper om metoder för att planera, organisera och styra olika typer av projekt i skilda verksamheter, och
  • förståelse för kollektivt lärande och projektledarskapets villkor och genomförande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för olika projektmodeller samt reflektera kring några aspekter av projektledning i arbetslivet, och
  • visa vetenskapligt förhållningssätt i skrift.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att

  • anlägga ett pedagogiskt förhållningssätt till projekt och projektledning i arbetslivet.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen introduceras och diskuteras olika projektmodeller för planering och styrning av projekt liksom innebörden av och villkoren för projektledarskap. Vidare belyses projekt som pedagogisk och organisatorisk form för lärande och förändring i arbetslivet.

Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg. Undervisning kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Examination II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters inlägg.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är även en delkurs i Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, 30 högskolepoäng. Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Engström, Annika (2016)
"Arbetsmöten - arenor för samspel och lärande" i Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 283-305

Granberg, Otto & Ohlsson, Jon (red.) (2016)
Kollektivt lärande - i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur

Hallin, Anette & Karrblom Gustavsson, Tina (2019)
Projektledning
Stockholm: Liber

Nilsson, Björn; Nilsson, Jon & Petterson, Niclas (2014)
Kommunikativt ledarskap
Stockholm: Liber

Wheelan, Susan A (2017)
Att skapa effektiva team - en handledning för ledare och medlemmar
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.