Kursplan

Pedagogik, avancerad nivå, Styrning och förändring: specialpedagogiska frågor, 30 högskolepoäng

Education, Second Cycle, Policy and Change: Special Needs Issues, 30 Credits

Kurskod: PE011A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: AXX
    Senast ändrad: 2022-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-02-09 Litteraturlista fastställd: 2022-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa fördjupade kunskaper om

  • grupprocessers betydelse i specialpedagogiska samtal,
  • olika perspektiv på kommunikation och samtal,
  • hur såväl den nationella som den lokala styrningen av skolan kan förstås i relation till specialpedagogisk verksamhet,
  • skolans mål- och resultatstyrning samt kunna problematisera dess konsekvenser för det specialpedagogiska fältet, och
  • barnets rätt till utbildning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • analysera, jämföra och diskutera olika perspektiv på kommunikation och samtal,
  • vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i specialpedagogiska frågor,
  • självständigt genomföra uppföljning och utvärdering,
  • problematisera och bedöma arbetet med skolutveckling och utvärdering,
  • kritiskt granska hinder och möjligheter vid utvärderingar och uppföljningar, i relation till nationella och lokala styrdokument,
  • problematisera och bedöma arbetet med särskilt stöd gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, och hur detta arbete kan leda till skolutveckling, och
  • analysera hur samarbete med skolledningen kan till leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande ökad förmåga att

  • diskutera etiska frågeställningar i relation till rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i specialpedagogiska frågor,
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper,
  • visa självkännedom och empatisk förmåga, och
  • göra bedömningar i relation till mål och värden som uttrycks i den internationella barnkonventionen och nationella och lokala styrdokument.

Kursens huvudsakliga innehåll

Professionella samtal och rådgivning, 15 högskolepoäng

Delkursen belyser kommunikation och samtal ur olika perspektiv. Mot denna bakgrund behandlas och problematiseras det professionella samtalet, att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i specialpedagogiska frågor. I delkursen utvecklas även färdigheter i att leda samtal. Etiska aspekter som aktualiseras i samtal belyses och dynamiken i grupprocesser behandlas.

Styrning och pedagogiskt ledarskap, 9 högskolepoäng

I delkursen uppmärksammas skolans mål- och resultatstyrning, samt styrningens konsekvenser för den lokala skolpraktiken med relevans för det specialpedagogiska fältet. Vidare belyses frågan om skolans ledning samt samarbete mellan skolledning och den specialpedagogiska funktionen. I delkursen problematiseras även barnets tillträde och tillit till skolan.

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll, 6 högskolepoäng

Delkursen handlar om professionsutveckling och är förlagd i skolverksamhet. Under delkursen följer den studerande en specialpedagog med uppgift att sätta sig in i vilka problem denna ställs inför, hur de hanteras och vilka kompetenser dessa ställer krav på. Det kan röra sig om organisatoriska frågor, relationsproblem och mera individinriktade åtgärder. Under del I ska den studerande öva färdigheter som kvalificerad samtalspartner och visa förmåga till analys och reflektion samt utvärdering av sina egna erfarenheter som kvalificerad samtalspartner. Under del II analyserar den studerande lärmiljöer och olika former av särskilt stöd relaterat till funktionsnedsättningar med neuropsykiatrisk problematik och hur det genom analys kan användas som grund för skolutveckling. Den studerande gör också en analys av hur man lokalt kan driva förebyggande eller främjande arbete i dessa avseenden på individ- grupp- och organisationsnivå.

Studieformer

Kursen är en webbaserad utbildning med fyra utbildningsdagar på campus per termin. Undervisningen ges via ett webbaserat kommunikationsverktyg och kan bestå av föreläsningar, seminarier och webbinarier. Delkursen Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll är förlagd i skolverksamhet.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Professionella samtal och rådgivning

Professionella samtal och rådgivning 1, I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A010)
Individuell skriftlig uppgift.

Professionella samtal och rådgivning 2, I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Individuell skriftlig uppgift.

Professionella samtal och rådgivning II (Provkod: A008)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och workshoppar på campusdagarna.

Professionella samtal och rådgivning III (Provkod: A009)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbinarier på distans.

Styrning och pedagogiskt ledarskap

Styrning och pedagogiskt ledarskap I, 9 högskolepoäng (Provkod: B003)
Individuell skriftlig uppgift.

Styrning och pedagogiskt ledarskap II (Provkod: B004)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och workshoppar på campusdagarna.

Styrning och pedagogiskt ledarskap III (Provkod: B005)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbinarier på distans.

Styrning och pedagogiskt ledarskap IV (Provkod: B006)
Individuell skriftlig uppgift.

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll 1, I, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Individuell skriftlig uppgift.

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll 2, I, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C006)
Fullgjort verksamhetsmoment.

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll 1, II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C007)
Individuell skriftlig uppgift.

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll 2, II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C008)
Fullgjort verksamhetsmoment.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Frånvaro vid utbildning
Vid eventuell frånvaro från utbildningen som är verksamhetsförlagd ska den studerande i samråd med delkursansvarig komplettera den inom kursens ram.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Professionella samtal och rådgivning 1, I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Professionella samtal och rådgivning 2, I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Professionella samtal och rådgivning II
Som betyg används Deltagit (DT).

Professionella samtal och rådgivning III
Som betyg används Deltagit (DT).

Styrning och pedagogiskt ledarskap I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Styrning och pedagogiskt ledarskap II
Som betyg används Deltagit (DT).

Styrning och pedagogiskt ledarskap III
Som betyg används Deltagit (DT).

Styrning och pedagogiskt ledarskap IV
Som betyg används Deltagit (DT).

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll 1, I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll 2, I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll 1, II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll 2, II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd om minst 18 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Pedagogik, avancerad nivå, Specialpedagogiska områden och perspektiv, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Delkursen: Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll är förlagd i skolverksamhet med åtta arbetsdagar inom fyra sammanhållande veckor per termin, samt redovisningsseminarier eller webbinarier. Den studerande söker själv sin placering i samråd med universitetet.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan, anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Schött, Kristina, Hållsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (senaste upplaga)
Studentens skrivhandbok
Stockholm: Liber

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. resekostnader i samband med fältstudier.

Professionella samtal och rådgivning, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bjørndal, Cato R.P. (senaste upplaga)
Konstruktiva stödsamtal perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coaching
Stockholm: Liber

Bladini, Kerstin (2004)
Handledning som verktyg och rum för reflektion. En studie av specialpedagogers handledningssamtal
Karlstad universitet, (valbar mot Mollberger Hedqvist, von Ahlenfeld Nisser, Åberg eller Åsén Nordström)

Bladini, Kerstin & Holmdahl, Gudrun (2020)
"Rektor som ledare för de specialpedagogiska frågorna" i KAPET, 16(1), 5-25

Bornemark, Jonna (2020)
Horisonten finns alltid kvar
Volante

Börjesson, Mats & Rehn, Alf (senaste upplaga)
Makt
Stockholm: Liber, (valda delar)

Groth, Dennis (2007)
Uppfattningar om specialpedagogiska insatser. Aspekter ur elevers och speciallärares perspektiv
Luleå tekniska universitet, (valbar mot Mollberger Hedqvist, von Ahlenfeld Nisser, Åberg, eller Åsén Nordström)

Groth, Mia-Maria & Evemark, Monika (2020)
Skolutveckling genom samtal
Studentlitteratur

Heljskov Elvén, Bo & Österholm, Terése (2020)
Ärendehandledning inom skola, vård och omsorg
Studentlitteratur

Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (senaste upplaga)
Etik i specialpedagogisk verksamhet
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Hilmarsson, Hilmar Thór (2020)
Samtalet- förbättra din professionella kommunikation genom empati
Studentlitteratur

Lauvås, Per, Hofgaard Lycke, Kirsten & Handal, Gunnar (2016)
Kollegahandledning med kritiska vänne
Lund: Studentlitteratur

Lendahls Rosendahl, Birgit & Rönnerman, Karin (2005)
"Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete" ur
Pedagogisk Forskning i Sverige vol.10, nr 1, s. 31-51

McMahon, H. George, Mason, Erin C., Daluga-Guenter, Nichole & Ruiz, Alina (2014)
"An Ecological Model of Professional School Counseling" i
Journal of Counseling & Development, 92(4), 459-471

Mollberger Hedqvist, Gun (2006)
Samtal för förståelse. Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal?
Stockholm: Diss, HLS förlag, Lärarhögskolan i Stockholm
(valda delar), (valbar mot Groth, von Ahlenfeld Nisser, Åberg eller Åsén Nordström)

Nilsson, Björn (2016)
Samspel i grupp: introduktion till gruppdynamik
Lund: Studentlitteratur

Pettersson, Gerd & Ström, Kristina (2016)
"Consultation in Special Needs Education in Rural Schools in Sweden - An act of Collaboration between Educators" i Journal of Education and Training. 2017, Vol. 4, No. 1

von Ahlefeld Nisser, Désirée (2009)
Vad kommunikation vill säga - en iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal
Stockholm: Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Special-pedagogiska institutionen
(valbar mot Groth, Mollberger Hedqvist, Åberg eller Åsén Nordström)

Åberg, Karin (2009)
Anledning till handledning. Skolledares perspektiv på grupphandledning
Jönköping: Högskola
(valbar mot Groth, Mollberger Hedqvist, von Ahlenfeld Nisser eller Åsén Nordström)

Åsén Nordström, Elisabeth (2017)
Kollegialt lärande genom pedagogisk handledning och lärande samtal
Stockholm: Liber, (valda delar)

Åsen Nordström, Elisabeth (2014)
Pedagogisk handledning i tanke och handling-en studie av handledares lärande
Doktorsavhandling. Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet, (valda delar)
(valbar mot Groth, Mollberger Hedqvist, von Ahlenfeld Nisser eller Åberg)

Referenslitteratur

Colnerud, Gunnel (2017)
Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Stockholm: Liber

Sundqvist, Christel, von Ahlefeld Nisser, Désirée & Ström, Kristina (2014)
"Consultation in special needs education in Sweden and Finland: a comparative approach" i
European Journal of Special Needs Education, 29:3,
297-312

Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2018)
Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Stockholm: Liber

Tillägg och komentarer
Tillkommer valbar avhandling eller annan forskningslitteratur om ca 200 sidor i samråd med lärare samt skollag, läroplaner och kursplaner. Därtill väljs en valbar skönlitterär text.

Styrning och pedagogiskt ledarskap, 9 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ainscow, M. (2020)
"Promoting inclusion and equity in education: lessons from international experiences" i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6, 1, 7–16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587

Allan, Julie & Catts, Ralph (2015)
"Schools, social capital and space" i Cambridge Journal of Education, Vol. 44, No. 2, 217–228

Berg, Gunnar (senaste upplaga)
Skolledarskap och skolans frirum
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Blossing, Ulf (2013)
"Förändringsagenter för skolutveckling: roller och implementeringsprocess" ur
Pedagogisk Forskning i Sverige, årgång 18, nr 3-4
(valbar mot Rönnerman & Olin)

"Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi" ur FoU nr 7, 2018 SPSM https://webbutiken.spsm.se/elevhalsoarbete-under-utveckling-en-antologi/

Englund, Tomas & Quennerstedt, Ann (senaste upplaga)
Vadå likvärdighet?
Göteborg: Daidalos, (valda delar)

Gerrbo, Ingemar (2012)
Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken
Göteborg: Acta universitatis Gothoburgensis, Serie: Gothenburg studies in educational sciences, Göteborgs universitet 0436-1121 ; 326, (valda delar)

Hirsh, Åsa & Olin, Anette (2020)
Skolutveckling i teori och praktik
Gleerups förlag

Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2021)
Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling: - i teori och praktik
Gleerups förlag

Jarl, Maria, Ulf, Blossing & Andersson, Klas (2017)
Att organisera för skolframgång. Strategier för en likvärdig skola
Natur och kultur

Lindqvist, Gunilla (2013)
"SENCO:s Vanguards or in Vain" i Journal of Research in Special Educational Needs
Volume 13, Number 3,
198-207

McMaster, Christopher (2013)
"Building Inclusion from the Ground up: A Review of Whole School Re-Culturing Programmes for Sustaining Inclusive Change" i International Journal of Whole Schooling,9, 2 s. 1-24

Quennerstedt, Ann (2016)
"Young children's enactments of human rights in early childhood education" i International Journal
of Early Years Education
, 24:1, 5-18

Quennerstedt, Ann (2016)
"Children’s human Rights at School – as formulated by children" i International journal of children’s rights, 24 (2016) 657-677

Quennerstedt, Ann, Thelander & Hägglund (2020)
Barns och ungas rättigheter i utbildning
Gleerup

Rönnerman, Karin & Olin, Anette (2013)
"Kvalitetsarbete i förskolan belyst genom tre ledningsnivåer" ur Pedagogisk forskning i Sverige. Årgång 18, nr 3-4
(valbar mot Blossing)

Svenningsson, Stefan & Alvesson, Mats (senaste upplaga)
Ledarskap
Malmö: Liber

Wahlström, Ninni (senaste upplaga)
Mellan leverans och utbildning. Om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
Göteborg: Daidalos, (valda delar)

Wall Gustaf (2018)
Stödåtgärder i skolan. Likvärdighet, handläggning och byråkratisk symbolik
Doktorsavhandling, Uppsala universitet (valda delar)

Tillägg och kommentarer
Tillkommer forskningslitteratur om ca 200 sidor i samråd med lärare, samt skollag, läroplaner och kursplaner.

Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bjørndal, Cato R.P. (senaste upplaga)
Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Stockholm: Liber, (valda delar)

Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (senaste upplaga)
Utvärdering och bedömning i skolan. För vem och varför?
Stockholm: Natur & Kultur, (valda delar)

Sundqvist, Christel (2012)
Perspektivmöten i skola och handledning: lärares tankar om specialpedagogisk handledning
Åbo: Åbo Akademi

Von Ahlefeldt Nisser, Désirée (2021)
Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur
Studentlitteratur AB

Tillägg och kommentarer
Delkursen är verksamhetsförlagd, vari ingår dels tidigare delkursers litteratur, dels litteratur om ca 250 sidor i anslutning till vald VFU-uppgift.