Kursplan

Pedagogik, Coachning och handledning i arbetet, 7,5 högskolepoäng

Education, Coaching and Tutoring at Work, 7,5 Credits

Kurskod: PE012G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa

  • kunskaper om olika teorier och perspektiv på coachning och handledning i arbetslivet, och
  • förståelse för olika faktorer och förhållanden som kan påverka coachnings- och handledningsprocesser i arbetslivet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • beskriva och kritiskt granska olika synsätt, strategier och metoder för coachning och handledning, och
  • visa vetenskapligt förhållningssätt i skrift.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att

  • anlägga ett pedagogiskt perspektiv på coachning och handledning, innefattande insikt i såväl grupprelaterade som etiska aspekter av dessa processer.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen belyses hur man på ett professionellt sätt kan stödja individers och gruppers utveckling i arbetslivet. Teorier om handledning och coachning utgör centrala utgångspunkter och olika strategier och metoder för detta behandlas och diskuteras. Kursens innehåll bidrar även med ett antal redskap för att arbeta med handledning och coachning.

Studieformer

Kursen ges på distans och all undervisning sker via ett webbaserat kommunikationsverktyg. Undervisning kan ske genom webbföreläsningar, individuella skriftliga studieuppgifter samt deltagande i diskussioner via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Examination II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters inlägg.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng inom ett samhällsvetenskapligt område.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Gjerde, Susann (2012)
Coaching: vad, varför, hur
Lund: Studentlitteratur

Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2015)
Handledning och praktisk yrkesteori
Lund: Studentlitteratur

Bjørndal, Cato R.P (2017)
Konstruktiva stödsamtal. Perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Stockholm: Liber

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.