Kursplan

Pedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Education, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: PE015G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1E
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa

  • kunskaper om pedagogikens framväxt som vetenskaplig disciplin,
  • förståelse för kommunikation och samtal, med fokus på mellanmänsklig kommunikation och lärande, och
  • kunskaper om vetenskapsteori och metodologi i pedagogisk forskning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • jämföra olika pedagogiska traditioner och reflektera över deras inverkan på nutidens pedagogiska situationer,
  • diskutera centrala begrepp inom vetenskapsteori och metodologi i pedagogisk forskning,
  • anlägga ett självständigt och kritiskt perspektiv på pedagogisk vetenskap,
  • kritiskt granska olika kommunikations- och samtalsmodeller utifrån teorier om lärande och mellanmänsklig kommunikation, och
  • genomföra en mindre studie av vetenskaplig karaktär.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att

  • anlägga ett kommunikativt perspektiv på individuellt, socialt och organisatoriskt lärande,
  • med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över pedagogiska frågor i olika sammanhang, och
  • reflektera över och använda ett vetenskapligt förhållningssätt såväl muntligt som skriftligt.

Kursens huvudsakliga innehåll

Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar hur pedagogik som begrepp och disciplin vuxit fram genom historien. Vidare behandlas olika pedagogiska forskningsområden under 2000-talet samt olika perspektiv på vad som kan bli aktuella forskningsfrågor i framtiden.

Kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng

Teorier om lärande och kommunikation är centrala delar av pedagogisk verksamhet. Delkursen lägger fokus på lärande i mellanmänskliga relationer. Teoretiska utgångspunkter tas även i kommunikationsteori där både talade och icke-talade aspekter av kommunikation behandlas.

Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar vetenskaplig forskning inom pedagogikens område med syfte att åskådliggöra vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inför datainsamling, analys och slutsats. Särskild tonvikt läggs vid att förstå hur genomförande med vetenskaplig metod kan leda till rimliga slutsatser.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

I delkursen genomför studenterna ett mindre självständigt arbete av vetenskaplig karaktär med syfte att omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling. Olika teorier och metoder som belysts i kursen används för att problematisera och analysera ett självständigt valt ämne inom pedagogikens område.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Pedagogik som forskningsområde

Pedagogik som forskningsområde I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig uppgift i form av ett PM.

Pedagogik som forskningsområde II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Kommunikation och lärande

Kommunikation och lärande I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig uppgift.

Kommunikation och lärande II (Provkod: B002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Vetenskapsteori och forskningsmetodik

Vetenskapsteori och forskningsmetodik I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Individuell skriftlig uppgift

Vetenskapsteori och forskningsmetodik II (Provkod: C002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Självständigt arbete

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Författande av självständigt arbete samt presentation och opposition av det självständiga arbetet.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pedagogik som forskningsområde I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pedagogik som forskningsområde II
Som betyg används Deltagit (DT).

Kommunikation och lärande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommunikation och lärande II
Som betyg används Deltagit (DT).

Vetenskapsteori och forskningsmetodik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vetenskapsteori och forskningsmetodik II
Som betyg används Deltagit (DT).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

20 högskolepoäng från Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning specialpedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng alternativt Lärarexamen, 210-330 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ahlberg, Ann (2007)
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige 2007. Årg 12, (valda delar läses)

Burman, Anders (2014)
Pedagogikens idéhistoria
Lund: Studentlitteratur

Nilsson Sjöberg, Mattias red. (2018)
Pedagogik som vetenskap
Malmö: Gleerups

Pommer Nilsson, Peter (2003)
En introduktion till pedagogik i arbetslivet
Educational Reports 72. Umeå Universitet

Wernersson, Inga (2006)
Genusperspektiv på pedagogik
Stockholm: Högskoleverket

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.

Kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Illeris, Knud (2015)
Lärande
Lund: Studentlitteratur

Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2016)
Kommunikation. Samspel mellan människor
Lund: Studentlitteratur

Wilhelmson, Lena & Döös, Marianne (2016)
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 250 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.

Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan (2011)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber

Vetenskapsrådet (2011)
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Stockholm: Vetenskapsrådet

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 300 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (2014)
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 600 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.