Kursplan

Pedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Education, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: PE015G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1E
    Senast ändrad: 2021-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2021-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa kunskap om och förståelse för olika pedagogiska traditioner och dess framväxt som vetenskaplig disciplin,
  • med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över pedagogiska frågor inom olika pedagogiska traditioner,
  • visa kunskap om och förståelse för kommunikation och samtal, med fokus på betydelsen för mellanmänsklig kommunikation för lärande,
  • visa kunskaper om och diskutera centrala begrepp inom vetenskapsteori och metodologi i pedagogisk forskning,
  • reflektera över och använda ett vetenskapligt förhållningssätt såväl muntligt som skriftligt, och
  • genomföra ett självständigt arbete av vetenskaplig karaktär.

Kursens huvudsakliga innehåll

Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar hur pedagogik som begrepp och disciplin vuxit fram genom historien. Vidare behandlas olika pedagogiska forskningsområden under 2000-talet samt olika perspektiv på vad som kan bli aktuella forskningsfrågor i framtiden.

Kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng

Teorier om lärande och kommunikation är centrala delar av pedagogisk verksamhet. Delkursen lägger fokus på lärande i mellanmänskliga relationer. Teoretiska utgångspunkter tas även i kommunikationsteori där både talade och icke-talade aspekter av kommunikation behandlas.

Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar vetenskaplig forskning inom pedagogikens område med syfte att åskådliggöra vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inför datainsamling, analys och slutsats. Särskild tonvikt läggs vid att förstå hur genomförande med vetenskaplig metod kan leda till rimliga slutsatser.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

I delkursen genomför studenterna ett mindre självständigt arbete av vetenskaplig karaktär med syfte att omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling. Olika teorier och metoder som belysts i kursen används för att problematisera och analysera ett självständigt valt ämne inom pedagogikens område.

Studieformer

Undervisning sker i huvudsak på distans med vissa obligatoriska inslag av campusförlagd undervisning. Undervisning sker genom föreläsningar, webbaserade- och campusförlagda seminarier samt handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Pedagogik som forskningsområde

Pedagogik som forskningsområde I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig uppgift.

Pedagogik som forskningsområde II (Provkod: A004)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och webbaserade gruppdiskussioner.

Kommunikation och lärande

Kommunikation och lärande I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig uppgift.

Kommunikation och lärande II (Provkod: B003)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och webbaserade gruppdiskussioner.

Vetenskapsteori och forskningsmetodik

Vetenskapsteori och forskningsmetodik I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Individuell skriftlig uppgift

Vetenskapsteori och forskningsmetodik II (Provkod: C003)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och webbaserade gruppdiskussioner.

Självständigt arbete

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Författande av självständigt arbete samt presentation och opposition av det självständiga arbetet.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pedagogik som forskningsområde I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pedagogik som forskningsområde II
Som betyg används Deltagit (DT).

Kommunikation och lärande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommunikation och lärande II
Som betyg används Deltagit (DT).

Vetenskapsteori och forskningsmetodik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vetenskapsteori och forskningsmetodik II
Som betyg används Deltagit (DT).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng eller grundkurs om 30 högskolepoäng i arbetslivspedagogik eller specialpedagogik. Alternativt lärarexamen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Burman, Anders (2019)
Pedagogikens idéhistoria
Lund: Studentlitteratur

Lundberg, Anna & Werner, Ann (red.) (2016)
En introduktion till genusvetenskapliga begrepp
Göteborg: Nationella sekretariatet för genusforskning

Nilholm, Claes (2020)
Perpektiv på specialpedagogiken
Lund: Studentlitteratur

Nilsson Sjöberg, Mattias (red.) (2018)
Pedagogik som vetenskap
Malmö: Gleerups

Pedagogisk forskning i Sverige (2016)
"Pedagogik i arbetslivet" i Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 3-4 Årgång 21. (S. 163-319)
ISSN1401-6788

Wernersson, Inga (2006)
Genusperspektiv på pedagogik
Stockholm: Högskoleverket

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.

Kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hilmarsson, Hilmar Thór (2020)
Samtalet. Förbättra din professionella kommunikation genom empati
Lund: Studentlitteratur

Illeris, Knud (2015)
Lärande
Lund: Studentlitteratur

Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2021)
Kommunikation. Samspel mellan människor
Lund: Studentlitteratur

Wilhelmson, Lena & Döös, Marianne (2016)
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.

Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan (2018)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber

Vetenskapsrådet (2011)
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Stockholm: Vetenskapsrådet

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 300 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (2018)
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 600 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.