Kursplan
Pedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
Education, Intermediate Course, 30 Credits
Kurskod: | PE015G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Fördjupning: | G1E |
Senast ändrad: | 2023-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2014-12-16 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 4 |
Mål
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa kunskap om och förståelse för olika pedagogiska traditioner och dess framväxt som vetenskaplig disciplin,
- med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över pedagogiska frågor inom olika pedagogiska traditioner,
- visa kunskap om och förståelse för kommunikation och samtal, med fokus på betydelsen för mellanmänsklig kommunikation för lärande,
- visa kunskaper om och diskutera centrala begrepp inom vetenskapsteori och metodologi i pedagogisk forskning,
- reflektera över och använda ett vetenskapligt förhållningssätt såväl muntligt som skriftligt, och
- genomföra ett självständigt arbete av vetenskaplig karaktär.
Innehåll
Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar hur pedagogik som begrepp och disciplin vuxit fram genom historien. Vidare behandlas olika pedagogiska forskningsområden under 2000-talet samt olika perspektiv på vad som kan bli aktuella forskningsfrågor i framtiden.
Kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng
Teorier om lärande och kommunikation är centrala delar av pedagogisk verksamhet. Delkursen lägger fokus på lärande i mellanmänskliga relationer. Teoretiska utgångspunkter tas även i kommunikationsteori där både talade och icke-talade aspekter av kommunikation behandlas.
Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar vetenskaplig forskning inom pedagogikens område med syfte att åskådliggöra vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inför datainsamling, analys och slutsats. Särskild tonvikt läggs vid att förstå hur genomförande med vetenskaplig metod kan leda till rimliga slutsatser.
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
I delkursen genomför studenterna ett mindre självständigt arbete av vetenskaplig karaktär med syfte att omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling. Olika teorier och metoder som belysts i kursen används för att problematisera och analysera ett självständigt valt ämne inom pedagogikens område.
Examinationer och betyg
Pedagogik som forskningsområde
Pedagogik som forskningsområde I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Pedagogik som forskningsområde II (Provkod: A004)
Som betyg används Deltagit (DT).
Kommunikation och lärande
Kommunikation och lärande I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommunikation och lärande II (Provkod: B003)
Som betyg används Deltagit (DT).
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Vetenskapsteori och forskningsmetodik I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Vetenskapsteori och forskningsmetodik II (Provkod: C003)
Som betyg används Deltagit (DT).
Självständigt arbete
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Examinationsformer
Pedagogik som forskningsområde I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig inlämningsuppgift.
Pedagogik som forskningsområde II (Provkod: A004)
Skriftliga inlämningsuppgifter och deltagande i webbaserade diskussioner.
Kommunikation och lärande I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftlig inlämningsuppgift.
Kommunikation och lärande II (Provkod: B003)
Skriftliga inlämningsuppgifter och deltagande i webbaserade diskussioner.
Vetenskapsteori och forskningsmetodik I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftlig inlämningsuppgift.
Vetenskapsteori och forskningsmetodik II (Provkod: C003)
Skriftliga inlämningsuppgifter och deltagande i webbaserade diskussioner.
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Författande av ett självständigt arbete som försvaras vid ett webbseminarium samt en opponering på ett annat självständigt arbete.
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng eller grundkurs om 30 högskolepoäng i arbetslivspedagogik eller specialpedagogik. Alternativt lärarexamen.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Burman, Anders (2019)
Pedagogikens idéhistoria
Lund: Studentlitteratur
Lundberg, Anna & Werner, Ann (red.) (2016)
En introduktion till genusvetenskapliga begrepp
Göteborg: Nationella sekretariatet för genusforskning
Nilholm, Claes (2020)
Perspektiv på specialpedagogiken
Lund: Studentlitteratur
Nilsson Sjöberg, Mattias (red.) (2023) 2 uppl.
Pedagogik som vetenskap
Malmö: Gleerups
Pedagogisk forskning i Sverige (2016)
"Pedagogik i arbetslivet" i Pedagogisk forskning i Sverige. Nr 3-4 Årgång 21. (S. 163-319)
ISSN1401-6788
Wernersson, Inga (2006)
Genusperspektiv på pedagogik
Stockholm: Högskoleverket
Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Kommunikation och lärande, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Hilmarsson, Hilmar Thór (2020)
Samtalet. Förbättra din professionella kommunikation genom empati
Lund: Studentlitteratur
Illeris, Knud (2015)
Lärande
Lund: Studentlitteratur
Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2021)
Kommunikation. Samspel mellan människor
Lund: Studentlitteratur
Wilhelmson, Lena & Döös, Marianne (2023) 5 uppl.
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
Lund: Studentlitteratur
Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan (2018)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber
Vetenskapsrådet (senaste utgåvan)
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Stockholm: Vetenskapsrådet
Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 300 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (2018)
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber
Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga publikationer om ca. 600 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.