Kursplan

Pedagogik, Handledarutbildning för förskollärare och lärare, 7,5 högskolepoäng

Education, Training of Tutors in Preschools and Schools, 7,5 Credits

Kurskod: PE027G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-28 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskap om

  • perspektiv på handledning och handledningsstrategier och deras möjliga konsekvenser för handledarrollen, och
  • betydelsen av relationellt samspel och kommunikation i lärandesituationer och handledning.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • identifiera och diskutera möjligheter och utmaningar i handledning av studenter, och
  • identifiera, diskutera och använda strategier för handledning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att reflektera över

  • betydelsen av professionellt förhållningssätt i rollen som pedagog och handledare, och
  • hur normer och värderingar påverkar rollen som pedagog och handledare.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar handledning inom förskola och skola med ett särskilt fokus på relationer av institutionell karaktär, t ex mellan förskola/skola och universitet, och av pedagogisk karaktär, som den mellan handledare och studenter. Utifrån aktuell forskning, uttolkning av styrande dokument och deltagarnas erfarenheter granskas och prövas perspektiv på handledning och möjliga strategier i handledning i relation till studentens professionsblivande. Deltagarna ges även möjlighet att kritiskt reflektera öven den egna pedagogiska verksamheten och de didaktiska val som denna innefattar i relation till handledning och handledande samtal.

Studieformer

Undervisningen är webbaserad men innefattar även fyra Campus förlagda tillfällen. Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och webbaserade diskussioner.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Handledarutbildning för förskollärare och lärare I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examinationen sker genom fortlöpande individuella skriftliga uppgifter vilka tillsammans med en kompletterande text utgör en avslutande individuell examinationsuppgift.

Handledarutbildning för förskollärare och lärare II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt webbbaserade gruppdiskussioner.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Handledarutbildning för förskollärare och lärare I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Handledarutbildning för förskollärare och lärare II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Lärarexamen alternativt Förskollärarexamen samt ett års yrkeslivserfarenhet som lärare eller förskollärare på minst halvtid efter avlagd examen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Arneback, Emma & Jämte, Jan (2015)
"Rasism och antirasism i skolan" i Ljunggren, Carsten, Unemar Öst, Ingrid & Englund, Tomas (red.) Kontroversiella frågor: om kunskap och politik i samhällsundervisningen (s. 43-60)
Malmö: Gleerups

Emsheimer, Peter & Göhl, Inger (2013)
Handledning i lärarutbildning. Att utforska undervisningssituationer
Lund: Studentlitteratur

Frelin, Anneli (2012)
Lyhörda lärare: professionellt relationsbyggande i förskola och skola
Stockholm: Liber

Hilmarsson, Hilmar Thór (2012)
Samtalet med känslomässig intelligens
Lund: Studentlitteratur

Hjalmarsson, Maria & Löfdahl, Annica (2014)
"Being caring and disciplinary – male primary school teachers on expectations from others" i Gender and
Education,
26:3 (280-292)

Lindqvist, Henrik, Weurlander, Maria, Wernerson, Annika, & Thornberg, Robert (2017)
"Resolving feelings of professional inadequacy: Student teachers’ coping with distressful situations" i Teaching and Teacher Education, 64, 270-279

Nordänger, Ulla Karin & Lindqvist, Per (2012)
"Att skärpa den praktiska blicken - handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU" i Utbildning
och Lärande, 6(1), 80-97

Nordänger, Ulla Karin & Lindqvist, Per (2015)
"Det såg vi från början...? Underkännanden i den svenska lärarutbildningens verksamhetsförlagda
delar" i Nordic Studies in Education, 1/2015

Schött, Kristina, Hållsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (2015)
Studentens skrivhandbok
Stockholm: Liber

Worum S, Kirsten & Björndal R.P, Cato (2018)
"Studenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelaererutdanning" i Nordisk tidskrift
i veiledningspedagogikk (3)1, 1-17

Referenslitteratur

Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2009)
"Yrkeskunnande - i - relation. Teoretiska perspektiv på lärares grundkompetens" ur Frensson, Ola & Jonnergård, Karin (red.) i Kunskapsbehov och nya kompetenser: professioner i förhandling
Stockholm: Sanctérus Academic Press

Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2008)
"Lärares professionella/personliga utveckling" i Educare - vetenskapliga skrifter 2008(1), 27-49

Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2011)
Om relationell pedagogik
Malmö: Gleerup

Bjørndal, Cato R.P (2017)
Konstruktiva stödsamtal: perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Stockholm: Liber

Forum för levande historia. RFSL ungdom (2011)
Bryt! Ett metodmaterial om normer i allmänhet och hetronormativitet i synnerhet
Stockholm: Dix AB

Gardesten, Jens (2016)
Den nödvändiga grunden "Underkännanden och erkännanden under lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar" i Linnaeus University Dissertations Nr 268
Kalmar: Linnaeus University Press

Gardesten, Jens & Hegender, Henrik (2015).
"Underkännande inom verksamhetsförlagd utbildning - resultat från en forskningsexpedition" i svårframkomlig terräng i Utbildning & lärande (9)2,69-86

Granstedt, Lena (2010)
"Synsätt, teman och strategier- några perspektiv på mångkulturella frågor i skolan i ett praktiknära projekt" i Doktorsavhandlingar i Pedagogiskt arbete nr 39
Umeå: Umeå universitet

Haraldsson Sträng, Monica (red.) (2016)
Värdegrund och mångkultur i handling - i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter
Stockholm: Liber

Hegender, Henrik, Lindquist, Per & Nordänder, Ulla Karin (2012)
Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet? Bedömningssamtal under verksamhetsförlagd utbildning" i Pedagogisk forskning i Sverige 4 (1-2) (61-80)

Hjalmarsson, Maria (2009)
Lärarprofessionens genusordning: en studie av lärares uppfattningar om arbetsuppgifter, kompetens och förväntningar. Diss.
Göteborg: Göteborgs universitet

Häikkilä, Mia (2015)
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
Stockholm: Liber

Lindqvist, Per (2010)
"Ödmjuk orubblighet. En avgörande kvalitet i lärares yrkeskunnande" i Didaktisk Tidskrift, 19(1) (61-74)

Lärarförbundet (2005)
Lärares yrkesetik - Principerna
(www.lararforbundet.se)

Martinsson, Lena & Reimers, Eva (red.) (2014)
Skola i normer
Malmö: Gleerups, (2:a upplagan)

Reimers, Eva (2017)
"Homonationalism in teacher education – productions of schools as heteronormative national places" i Irish Educational Studies, 36:1 (91-105)

Tillägg och kommentarer
Vetenskaplig litteratur tillkommer, ca 150 sidor.

Följande dokument som reglerar den verksamhetsförlagda utbildningen vid Örebro universitet (VFU) läses:

  • Informationsblad om VFU (www.oru.se/utbildning/lararutbildning/vfu)
  • Samverkansdokument för regional samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning inom lärarutbildningen (senaste upplaga) (www.oru.se/utbildning/lararutbildning/vfu)
  • Kursplaner inom lärarutbildningarna som innehåller VFU (www.oru.se/utbildning/lararutbildning/vfu)
  • Utbildningsplaner för lärarutbildningar vid Örebro universitet (www.oru.se/utbildning/program)