Kursplan

Specialpedagogik i klassrummet, 7,5 högskolepoäng

Special Needs Education, 7,5 Credits

Kurskod: PE030G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om olika

  • teoretiska perspektiv på specialpedagogik,
  • innebörder av begreppet inkludering, och
  • former av dokumentation för att stötta lärande hos elever.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • se konsekvenserna av olika teoretiska perspektiv på specialpedagogiska utmaningar och problem,
  • ange några strategier för hur specialpedagogiska frågor kan hanteras i klassrummet, och
  • -göra en kritisk granskning av olika former av dokumentation av elevers prestationer och utveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmågan att

  • analysera specialpedagogiska utmaningar och problem på såväl individuell, som klassrums- och institutionell nivå.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen fokuseras begreppet inkludering och de innebörder av begreppet som formas i förskola och skola. Under kursens gång diskuteras olika teoretiska perspektiv i relation till specialpedagogisk undervisning. Relationen mellan teoretiska antaganden och undervisningsstrategier diskuteras med referens till klassrumssituationer. I detta sammanhang diskuteras också dokumentation.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, workshops och webb-baserade diskussioner.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Pedagogiska perspektiv på specialpedagogik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Ett individuellt skriftligt paper.

Obligatoriska moment (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Pedagogiska perspektiv på specialpedagogik
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Obligatoriska moment
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Rektor har den 13 november 2018 medgett undantag från betygsskalan U-G-VG och att
betygsskalan A-F från och med höstterminen 2019 får användas på internationella utbildningar
(ärendenummer ORU 2018/06084).

Examinationer med betyg DT tas inte med i sammanvägningen.
För godkänt kursbetyg krävs dock DT på dessa examinationer.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Allan, Julie & Persson, Elisabeth (2015)
Students' perspectives on raising achievement throught inclusion in Essunga, Sweden, Educational Review, 68:1, (pp. 82-95)

Buli-Holmberg, J. & Jeyaprathaban, S. (2016)
Effective practice in inclusive and special education. International Journal of Special Education. 31(1), (pp. 119-134)

Göransson, Kerstin, Nilholm, Claes & Karlsson, Kristina (2011)
Inclusive education in Sweden? A critical analysis. International Journal of Inclusive Education, 15:5, (pp. 541-555)

Haddon, Mark (2004)
The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
London: Vintage

Klang, Nina, Gustafson, Katarina, Möllås, Gunvie, Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin (2017)
Enacting the role of special needs educator - six Swedish case studies. European Journal of Special Needs Education, 32:3, (pp. 391-405)

Malmqvist, Johan & Nilholm, Claes (2016)
The antithesis of inclusion? The emergence and functioning of ADHD special education classes in the Swedish school system. Emotional and Behavioural Difficulties, 21:3, (pp. 287-300)

Pritchard, Alan (2014)
Ways of learning: learning theories and learning styles in the classroom. 3rd. ed.
London: Routledge., Chapter 6 Difficulties with learning, p. 59-93.

The Swedish National Agency for Education (2011)
Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre
(www.skolverket.se)

The Swedish National Agency for Education (2010)
Curriculum for the Preschool, Lpfö 98
(www.skolverket.se)

The Swedish National Agency for Education (2011)
Curriculum for the upper secondary school
(www.skolverket.se)

Tillägg och kommentarer
Valfria artiklar (minst 50 sidor) från t.ex. European Journal of Special Needs Education, International Journal of Special Education, International Journal of Inclusive Education, osv.

Skolverket: Rapporter och officiella dokument gällande utbildningsområdet enligt lärarens anvisning, 50 sidor.

Salamancadeklarationen.