Kursplan
Mångfald i klassrummet, 7,5 högskolepoäng
Diversity in the Classroom, 7,5 Credits
Kurskod: | PE031G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Pedagogik | Fördjupning: | GXX |
Senast ändrad: | 2023-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2018-12-04 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 5 |
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap om
- perspektiv på interkulturalism och multikulturalism,
- centrala utmaningar i utbildning, sett från perspektivet Kritisk Literacy, och
- möjliga pedagogiska strategier för att möta mångfald i klassrummet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera möjligheter och utmaningar i olika pedagogiska strategier för att möta mångfald i klassrummet, mot bakgrund av skiftande sociala och kulturella kontexter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att
- reflektera över personliga förhållningssätt till interkulturalitet och mångfald i klassrummet.
Innehåll
Kursen utforskar mångfald från ett pedagogiskt perspektiv och undersöker begrepp som social rättvisa och jämlikhet utifrån interkulturella perspektiv. Klassrummet används som utgångspunkt för kritisk reflektion över mångfaldens möjligheter och utmaningar samt relationen mellan utbildningens mål och lärarens undervisning i klassrummet.
Examinationer och betyg
Pedagogiska perspektiv på mångfald, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Obligatoriska moment (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Kommentar till betyg
Examinationer med betyg DT tas inte med i sammanvägningen.
För godkänt kursbetyg krävs dock DT på dessa examinationer.
Examinationsformer
Pedagogiska perspektiv på mångfald, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift.
Obligatoriska moment (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.
Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Obligatorisk litteratur
Axelsson T. (2023)
"Norm-critique as revitalizer of gender equality? Local policy actors’ norm-critical understandings of Swedish preschool’s gender-equality mission" i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, vol. 9 No. 2 (pp. 101–112)
Anderstaf, Lecusay, R., & Nilsson, M. (2021)
“Sometimes we have to clash”: how preschool teachers in Sweden engage with dilemmas arising from cultural diversity and value differences" i Intercultural Education (London, England), vol, 32, no. 3 (pp.296–310)
Enns, Carolyn Zerbe & Sinacore, Ada L. (ed) (2005)
Teaching and Social Justice: Integrating Multicultural and Feminist Theories in the Classroom
Washington DC: American Psychological Association, (valda delar)
Gunnarsson K. (2021)
"In the middle of things: encountering questions about equality in social studies education" i Gender and Education, vol. 33, No. 1 (pp. 33–49)
Levinson, Meira (2007)
"Common Schools and Multicultural Education" i
Journal of Philosophy, Vol. 41, No. 4, (pp. 625-642)
Merry, Michael S. (2011)
"Equality, self-respect and voluntary separation" i
Critical Review of International Social and Political Philosophy, 15:1, (pp. 79-100)
Mikander, Pia, Zilliacus, Hariett & Holm, Gunilla (2018)
"Intercultural education in transition" i Nordic perspectives, Education Inquiry, 9:1, 40-56
DOI: 10.1080/20004508.2018.1433432
Otheguy, Ricardo, García, Ofelia & Reid, Wallis (2015)
"Clarifying translanguaging and deconstructing named languages: A perspective from linguistics" i
Applied Linguistics Review, 6(3), 281-307
St John, Oliver (2018)
"Between question and answer: Mother tongue tutoring and translanguaging as dialogic action" i
Translation and Translanguaging in Multilingual Contexts (Special issue), 4(3)
Vasquez, Vivian Maria (2017)
Critical Literacy across the K-6 Curriculum
New York: Routledge, (valda delar)
Referenslitteratur
Sensoy, Öslem & DiAngelo, Robin (2017)
Is everyone equal? A Introduction to Key Concepts in Social Justice Education
New York: Teachers Collage Press
Vasquez, Vivian (2010)
Getting beyond "I like the book": Creating space for critical literacy in K-6 classrooms Newark, Del. : International Reading Association
Tillägg och kommentarer
Additional literature of about 150 pages may be added. Students also select readings from the following children’s books:
Bergström, & Kallick Dyssegaard, E. (2012)
Good night, Alfie Atkins
Rabén & Sjögren
Bergström, & Kallick Dyssegaard, E. (2012)
Very tricky, Alfie Atkins
Rabén & Sjögren
Child, L. (2015)
The new small person
Candlewick Press
Lindgren & Wikland, I., & Beard, S. (2016)
Lotta’s bike
Rabén & Sjögren
Mahy & Dunbar, P. (2009)
Bubble trouble
Clarion Books
McBratney, & Jeram, A. (2014)
Guess how much I love you (20th anniversary edition.)
Walker Books
Miller, S. (2018)
Don’t touch my hair!
Little, Brown and Company
Newman, & Cornell, L. (2015)
Heather has two mommies
Candlewick Press
Rathmann (2003)
The day the babies crawled away
G.P. Putnam’s Sons
Schiffer, & Clifton-Brown, H. (2015)
Stella brings the family
Chronicle Books
Wieslander, Nordqvist, S., Wieslander, T., & Ganellen, J. (2005)
Mamma Moo goes down a slide
Natur och kultur