Kursplan

Utbildningsvetenskaplig kärna, Utländska lärares vidareutbildning, inriktning förskola, 30 högskolepoäng

Core Education Subjects, Complementary Education for Foreign Teachers, with a Specialisation in Early Years Teaching, 30 Credits

Kurskod: PE032G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-02-19 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa grundläggande kunskaper om

  • barns relationsskapande i förskolan samt dess betydelse för utveckling och lärande,
  • interkulturalitet, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, specialpedagogik och dokumentation i förskolan,
  • förskolans historiska framväxt samt förskollärares professionshistoria,
  • förskolans styrning och styrdokument,
  • lagstiftningen gällande sekretess, diskriminering och kränkande behandling,
  • förskolans uppdrag att hos barn förankra förskolans värdegrund,
  • att främja barns rättigheter och likabehandling och att motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn, och
  • att kunna hantera svenska som andraspråk på ett tillfredställande sätt som verktyg för kommunikation och lärande i det svenska utbildningsystemet.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • problematisera möjliga konsekvenser av olika samspelsmönster i förskolans vardag,
  • reflektera över förskollärares pedagogiska ledarskap och dess konsekvenser för barns sociala relationer och lärande,
  • reflektera över hur olika normer kring makt, kön, etnicitet och flerspråkighet kommer till uttryck i förskolan,
  • förhålla sig till likheter och skillnader mellan olika förskolekontexter och reflektera över vad det innebär för professionsutövandet, och
  • relatera förskolans styrdokument till förskollärares arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • överväga hur barns olika livsvillkor får konsekvenser för barns sociala relationer och förskollärares arbete,
  • reflektera kring flerspråkighet och kulturmöten i förskolan och i samhället,
  • förhålla sig till förskolans värdegrundsuppdrag på ett professionellt sätt,
  • värdera betydelsen av ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, och
  • kommunicera och samverka med barn och förskolans personal.

Kursens huvudsakliga innehåll

Ledarskap och sociala relationer i förskolan, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller följande teman:

Sociala relationer
Inom temat behandlas teorier om barns relationsskapande processer samt frågor om makt och normalitet.

Pedagogiskt ledarskap
Inom temat behandlas frågor om betydelsen av pedagogiskt ledarskap för barns lärande och sociala utveckling.

Språkstrimma
Språkstrimman avser att ge studenten möjlighet att under hela utbildningen utveckla sin kommunikativa och språkliga beredskap inför förskolläraryrket.

Att arbeta i svensk förskola, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller följande teman:

Att arbeta i svensk förskola
Inom temat behandlas interkulturalitet, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, specialpedagogik och dokumentation i förskolan.

Språkstrimma
Språkstrimman avser att ge studenten möjlighet att utveckla sin kommunikativa och språkliga beredskap inför förskolläraryrket.

Förskolans uppdrag och historiska framväxt, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller följande teman:

Förskolans organisation och historia
Inom temat behandlas förskolans historiska framväxt och förskollärares professionshistoria. Vidare behandlas förskolans styrning samt styrdokument och lagstiftning som är relevant för förskolan.

Förskolans värdegrundsuppdrag
Inom temat behandlas förskolans värdegrund och vad det innebär för förskollärares yrkesutövning.

Språkstrimma
Språkstrimman avser att ge studenten möjlighet att utveckla sin kommunikativa och språkliga beredskap inför förskolläraryrket.

Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller följande teman:

Sociala relationer och pedagogiskt ledarskap
Inom temat behandlas förskollärares arbete med att leda pedagogisk verksamhet med särskilt avseende på kommunikation och sociala relationer.

Att arbeta i svensk förskola
Inom temat behandlas förskollärares arbete med att leda pedagogisk verksamhet med fokus på interkulturalitet, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, specialpedagogik och dokumentation i förskolan.

Språkstrimma
Språkstrimman avser att ge studenten möjlighet att utveckla sin kommunikativa och språkliga beredskap inför förskolläraryrket.

Studieformer

Undervisningen bygger på studentcentrerat lärande och kan innefatta föreläsningar (på campus och/eller webb), seminarier, studiegruppsarbete, workshops och handledning.

Delkursen Verksamhetsförlagd utbildning 1 består av verksamhetsförlagd utbildning, föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Ledarskap och sociala relationer i förskolan

Ledarskap och sociala relationer i förskolan I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig uppgift.

Ledarskap och sociala relationer i förskolan II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Att arbeta i svensk förskola

Att arbeta i svensk förskola I, 4 högskolepoäng (Provkod: B001)
Salstentamen.

Att arbeta i svensk förskola II, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Salstentamen.

Att arbeta i svensk förskola III (Provkod: B003)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Förskolans uppdrag och historiska framväxt

Förskolans uppdrag och historiska framväxt I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Individuell skriftlig uppgift.

Förskolans uppdrag och historiska framväxt II (Provkod: C002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Verksamhetsförlagd utbildning 1

Verksamhetsförlagd utbildning 1, I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Fullgjord VFU.

Verksamhetsförlagd utbildning 1, II, 3 högskolepoäng (Provkod: D002)
Individuell skriftlig uppgift som presenteras muntligt.

Verksamhetsförlagd utbildning 1, III (Provkod: D003)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriskt moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras.

Frånvaro vid verksamhetsförlagd utbildning
Vid eventuell frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med VFU-lärare komplettera den inom kursens ram.

Begränsning av antal provtillfällen
För kurser inom lärarprogrammen som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) begränsas antalet tillfällen för den verksamhetsförlagda utbildningen till två (Dnr ORU 2018/01721). Studenter har rätt till stöd i samband med pågående VFU där det finns tveksamhet om VFU kommer fullgöras. Studenten har även rätt till stöd inför en eventuell förnyad prövning i enlighet med dokumentet "Stöd vid tveksamhet om fullgjord VFU" (Dnr ORU 2018/04263).

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ledarskap och sociala relationer i förskolan I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Ledarskap och sociala relationer i förskolan II
Som betyg används Deltagit (DT).

Att arbeta i svensk förskola I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Att arbeta i svensk förskola II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Att arbeta i svensk förskola III
Som betyg används Deltagit (DT).

Förskolans uppdrag och historiska framväxt I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Förskolans uppdrag och historiska framväxt II
Som betyg används Deltagit (DT).

Verksamhetsförlagd utbildning 1, I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning 1, II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Verksamhetsförlagd utbildning 1, III
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 15 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Minst en 2-årig utländsk lärarexamen på eftergymnasial nivå samt Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 eller Svenska B/Svenska som andraspråk B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.

Örebro universitet har tecknat avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med godkända skolhuvudmän i Örebroregionen och dess närområde. Den studerande anmäler önskemål om placering enligt universitetets rutiner. Örebro universitet beslutar om slutlig placering. Beslutet kan avvika från önskemålen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.

Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015)
Akademiskt läsande och skrivande
Lund: Studentlitteratur

Pelger, Susanne & Santesson, Sara (2016)
Akademiskt skrivande Introduktion till akademiskt skrivande
Lunds Universitet
(www.youtube.com/watch?v=DcOlfCKSC5g&index=1&list=PLeVxAnFsasIoRqR6SgakSiqGKxy0yjKbx)
(valda delar)

SFS 1949:105 (1949)
Tryckfrihetsförordningen

SFS 2001:453 (2001)
Socialtjänstlag
(SoL)

SFS 2008:567 (2008)
Diskrimineringslag

SFS 2009:400 (2009)
Offentlighet och sekretesslag

SFS 2010:800 (2010)
Skollag

Skolverket (2011)
Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket

Skolverket (2018)
Lpfö 18: Läroplan för förskolan
Stockholm: Skolverket

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Senare upplagor av kurslitteraturen kan användas om inget annat anges

Ledarskap och sociala relationer i förskolan, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Andersson Tegnér, Lisa & Heikiklä, Mia (2017)
Arbete med jämställdhet i förskolan
Stockholm: Gothia fortbildningar
(valda delar)

Arnér, Elisabet & Sollerman, Solveig (2018)
Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
Lund: Studentlitteratur

Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015)
Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet
Stockholm: Liber
(valda delar)

Frelin, Anneli (2012)
Lyhörda lärare: professionellt relationsbyggande i förskola och skola
Stockholm: Liber

Pedagogisk forskning i Sverige (2003)
Barns perspektiv och barnperspektiv vol 8, nr 1-2

Tellgren, Britt (2004)
Förskolan som mötesplats. Barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal
Licentiatavhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet

Tillägg och kommentarer
Tillkommer ytterligare ca 50 sidor.

Att arbeta i svensk förskola, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bigestans, Aina (2015)
Utmaningar och möjligheter för utländska lärare som återinträder i yrkeslivet i svensk skola
Akademisk avhandling för filosofie doktorsexamen, Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet (valda delar), (finns tillgänglig elektroniskt)

Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Broberg, Anders (2012)
Anknytning i förskolan
Stockholm: Natur och Kultur

Eriksson Gustavsson, Anna-Lena Forslund Frykedal, Karin & Samuelsson, Marcus (red.) (2016)
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Stockholm: Liber
(valda delar)

Gibbons, Pauline (2006)
Stärk språket stärk lärandet
Stockholm: Hallgren & Fallgren förlag
(valda delar)

Stier, Jonas (2009)
Kulturmöten. En introduktion till interkulturella studier
Lund: Studentlitteratur
(valda delar)

Åsén, Gunnar (red.) (2016)
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
Stockholm: Liber
(valda delar)

Tillägg och kommentarer
Tillkommer ytterligare ca 50 sidor.

Förskolans uppdrag och historiska framväxt, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Arnér, Elisabeth & Tellgren, Britt (2006)
Barns syn på vuxna. Att komma nära barns perspektiv
Lund: Studentlitteratur

Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015)
Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet
Stockholm: Liber
(valda delar)

Davidsson, Fanny (2018)
Lekande rätt. En förskola för barnets rättigheter
Lund: Studentlitteratur

Roslund, Helene (2019)
Förskolan – uppdrag och juridik
Lund: Studentlitteratur

Skolverket (2013)
Förskolans och skolans värdegrund – förhållningssätt, verktyg och metoder
Stockholm: Skolverket

Tellgren, Britt (2008)
"Från samhällsmoder till forskarbehörig lärare. Kontinuitet och förändring i en lokal förskollärarutbildning" ur Örebro Studies in Education 24
(valda delar)

Tillägg och kommentarer
Tillkommer ytterligare ca 50 sidor.

Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 högskolepoäng

Den obligatoriska litteraturen som rör hela kursen samt litteraturen som hör till delkursen: Sociala relationer och pedagogiskt ledarskap och delkursen: Att arbeta i svensk förskola, ligger till grund för studierna under den verksamhetsförlagda utbildningen samt för de skriftliga och muntliga uppgifter som ska genomföras under delkursen.