Kursplan

Arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng

Working Life Education, Basic Course, 30 Credits

Kurskod: PE038G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursgemensamma mål
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • skriva akademiska texter som följer gängse normer för disposition, struktur, språkbehandling och referenshantering.

Delkurs Pedagogiska processer i arbetslivet
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa förståelse för pedagogiska processer och lärande i arbetslivet,
  • visa kunskap om och tillämning av centrala begrepp inom pedagogik såsom kunskap, kompetens, lärande, utbildningsplanering och förändring, och
  • identifiera individers-, gruppers- och organisationers villkor för lärandeprocesser i arbetslivet.

Delkurs Ledarskap för organisation och arbetsliv
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa kunskap och förståelse för olika perspektiv på ledarskap och organisation i arbetslivet,
  • anlägga ett pedagogiskt perspektiv på ledarskap, organisation och lärande i arbetlivet,
  • visa kunskap och förståelse om teorier och centrala begrepp om pedagogiskt ledarskap och medarbetarskap i arbetslivet,
  • visa grundläggande förståelse för pedagogisk forskning om ledarskap och organisation, och
  • reflektera kring och redogöra för olika ledarskapsteoriers betydelse för lärande och förändring i organisationer.

Delkurs Att hantera konflikter i arbetslivet
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa kunskap och förståelse om konflikter, mobbning och trakasserier i arbetslivet,
  • visa kunskap och förståelse om kommunikation och lärande i arbetslivet,
  • redogöra för hur olika former av konflikter och konflikthantering kan komma till uttryck i arbetslivet, och
  • förhålla sig till konflikthantering utifrån ett såväl individuellt, relationellt som organisatoriskt perspektiv.

Delkurs Projektledarutbildning
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa kunskaper om metoder för att planera, organisera och styra olika typer av projekt i skilda verksamheter,
  • visa förståelse för kollektivt lärande och projektledarskapets villkor och genomförande,
  • visa kunskaper om grupprocesser i arbetslivet,
  • redogöra för olika projektmodeller i arbetslivet, och
  • anlägga ett pedagogiskt förhållningssätt till ledning av projekt i arbetslivet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

I delkursen introduceras och diskuteras pedagogiska processer i arbetslivet. Organisationer förstås i delkursen som arenor för kunskapande, lärande och förändring. Vidare berörs strategier för utbildningsplanering som en grund för lärande samt organisations- och kunskapsutveckling. Innehållet som helhet ger en grundläggande orientering i arbetslivspedagogik som vetenskapligt område.

Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng

I delkursen introduceras och diskuteras relationen mellan ledarskap, lärande och förändring i arbetslivet. Chef- och ledarskap i olika organisationer belyses liksom ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet.

Att hantera konflikter, 7,5 högskolepoäng

I delkursen introduceras och diskuteras olika dimensioner av konflikter och konflikthantering i arbetslivet. Konflikters förlopp i olika organisationer behandlas och individuella och gruppdynamiska aspekter belyses. Vidare jämförs och diskuteras olika strategier för konflikthantering i arbetslivet.

Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng

I delkursen introduceras och diskuteras olika projektmodeller för planering och styrning av projekt liksom innebörden av och villkoren för projektledarskap. I delkursen belyses även projekt som pedagogisk och organisatorisk form för lärande och förändring i arbetslivet.

Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.

Undervisning kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Pedagogiska processer i arbetslivet

Pedagogiska processer i arbetslivet I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Pedagogiska processer i arbetslivet II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.

Ledarskap för organisation och arbetsliv

Ledarskap för organisation och arbetsliv I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Ledarskap för organisation och arbetsliv II (Provkod: B002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.

Att hantera konflikter

Att hantera konflikter I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Att hantera konflikter II (Provkod: C002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.

Projektledarutbildning

Projektledarutbildning I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Projektledarutbildning II (Provkod: D002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pedagogiska processer i arbetslivet I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pedagogiska processer i arbetslivet II
Som betyg används Deltagit (DT).

Ledarskap för organisation och arbetsliv I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ledarskap för organisation och arbetsliv II
Som betyg används Deltagit (DT).

Att hantera konflikter I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Att hantera konflikter II
Som betyg används Deltagit (DT).

Projektledarutbildning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projektledarutbildning II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Pedagogiska processer i arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Avby, Gunilla (2016)
"Att genom reflektion organisera för en medveten och kunskapsrik praktik" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 261-282

Byström, Erica (2016)
"Undersköterskor i hälso- och sjukvården och deras förutsättningar för lärande i arbetet" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 212-234

Granberg, Otto (2014)
Lära eller läras. Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur

Gustavsson, Maria & Thunborg, Camilla (2016)
"Pedagogik i arbetslivet - forskningsområdets utveckling under 2005-2015" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 165-190

Nilsson, Peter, Wallo, Andreas, Rönnqvist, Dan & Davidson, Bo (2018)
Human Resource Development: Att utveckla individer, grupper och organisationer
Lund: Studentlitteratur

Paldanius, Sam (2016)
"Det monotona arbetets möjligheter till lärande" ur Pedagogisk forskning i Sverige. Årgång 21, Nr 3-4, 2016, ISSN 1401-6788

Tillägg och kommentarer
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor enligt lärares anvisning.

Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Andersson, Thomas, Crevania, Lucia, Eriksson-Zetterquist, Ulla & Tengblad, Stefan (2020)
Chefskap, ledarskap och medarbetarskap
Lund: Studentlitteratur

Ellström, Per-Erik, Fogelberg Eriksson, Anna, Kock, Henrik & Wallo, Andreas (red.) (2016)
Mot ett förändrat ledarskap? Om chefers arbete och ledarskap i ett organisationsperspektiv
Lund: Studentlitteratur

Granberg, Otto & Ohlsson, Jon (red.) (2018)
Den lärande organisationen 2.0
Lund: Studentlitteratur

Larsson, Gerry, Lundin, Josi & Zander, Ann (2017)
Ledarskapsmodellen. Konsten att matcha individuella och organisatoriska förutsättningar
Lund: Studentlitteratur

Thunborg, Camilla & Ohlsson, Jon (2016)
"Pedagogiska utmaningar i dagens arbetsliv" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 191-211

Att hantera konflikter, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Carlson, Helén, Jordan, Thomas & Olheim, Anette (2019)
Att bygga en robust samarbetskultur
Malmö: Gleerups

Hallberg, Lillemor, R-M & Hallberg, Ulrika (2016)
Mobbning och trakasserier i arbetslivet - en kunskapsöversikt
Lund: Studentlitteratur

Jordan, Thomas (2020)
Konflikthantering i arbetslivet. Förstå, hantera, förebygg
Malmö: Gleerups utbildning

Wilhelmson, Lena & Döös, Marianne (2016)
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 150 sidor enligt lärares anvisning.

Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Engström, Annika (2016)
"Arbetsmöten - arenor för samspel och lärande" ur Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 283-305

Granberg, Otto & Ohlsson, Jon (Red.) (2021)
Kollektivt lärande - i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur

Hallin, Anette & Karrblom Gustavsson, Tina (2019)
Projektledning
Stockholm: Liber

Nilsson, Björn, Nilsson, Jon & Petterson, Niclas (2014)
Kommunikativt ledarskap
Stockholm: Liber

Wheelan, Susan A. (2017)
Att skapa effektiva team: en handledning för ledning och medlemmar
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor enligt lärares anvisning.