Kursplan

Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng

Leadership in Organisation and Working Life Contexts, 7,5 Credits

Kurskod: PE039G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa kunskap och förståelse för olika perspektiv på ledarskap och organisation i arbetslivet,
  • anlägga ett pedagogiska perspektiv på ledarskap, organisation och lärande i arbetlivet,
  • visa kunskap och förståelse om teorier och centrala begrepp om pedagogiskt ledarskap och medarbetarskap i arbetslivet,
  • visa grundläggande förståelse för pedagogisk forskning om ledarskap och organisation,
  • reflektera kring och redogöra för olika ledarskapsteoriers betydelse för lärande och förändring i organisationer, och
  • skriva akademiska texter som följer gängse normer för disposition, struktur, språkbehandling och referenshantering.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen introduceras och diskuteras relationen mellan ledarskap, lärande och förändring i arbetslivet. Chef- och ledarskap i olika organisationer belyses liksom ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet.

Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.

Undervisning kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Examination II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges även som en delkurs inom Arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng. Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Andersson, Thomas, Crevania, Lucia, Eriksson-Zetterquist, Ulla & Tengblad, Stefan (2020)
Chefskap, ledarskap och medarbetarskap
Lund: Studentlitteratur

Ellström, Per-Erik, Fogelberg Eriksson, Anna, Kock, Henrik & Wallo, Andreas (Red.) (2016)
Mot ett förändrat ledarskap? Om chefers arbete och ledarskap i ett organisationsperspektiv
Lund: Studentlitteratur

Granberg, Otto & Ohlsson, Jon (red.) (2018)
Den lärande organisationen 2.0
Lund: Studentlitteratur

Larsson, Gerry, Lundin, Josi & Zander, Ann (2017)
Ledarskapsmodellen. Konsten att matcha individuella och organisatoriska förutsättningar
Lund: Studentlitteratur

Thunborg, Camilla & Ohlsson, Jon (2016)
"Pedagogiska utmaningar i dagens arbetsliv" i Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 191-211