Kursplan

Ledarskap för organisation och arbetsliv, 7,5 högskolepoäng

Leadership in Organisation and Working Life Contexts, 7,5 Credits

Kurskod: PE039G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1N
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2024-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 3

Mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa kunskap och förståelse för olika perspektiv på ledarskap och organisation i arbetslivet,
  • anlägga pedagogiska perspektiv på ledarskap, organisation och lärande i arbetlivet,
  • visa kunskap och förståelse om teorier och centrala begrepp om pedagogiskt ledarskap och medarbetarskap i arbetslivet,
  • visa grundläggande förståelse för pedagogisk forskning om ledarskap och organisation,
  • reflektera kring och redogöra för olika ledarskapsteoriers betydelse för lärande och förändring i organisationer, och
  • skriva akademiska texter som följer gängse normer för disposition, struktur, språkbehandling och referenshantering.

Innehåll

I kursen introduceras och diskuteras relationen mellan ledarskap, lärande och förändring i arbetslivet. Chef- och ledarskap i olika organisationer belyses liksom ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet.

Examinationer och betyg

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Examination II (Provkod: A002)
Skriftliga inlämningsuppgifter.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination

En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Andersson, Thomas, Crevania, Lucia, Eriksson-Zetterquist, Ulla & Tengblad, Stefan (2020)
Chefskap, ledarskap och medarbetarskap
Studentlitteratur

Ellström, Per-Erik, Fogelberg Eriksson, Anna, Kock, Henrik & Wallo, Andreas (Red.) (2016)
Mot ett förändrat ledarskap? Om chefers arbete och ledarskap i ett organisationsperspektiv
Studentlitteratur

Granberg, Otto & Ohlsson, Jon (red.) (2018)
Den lärande organisationen 2.0
Studentlitteratur

Larsson, Gerry, Lundin, Josi & Zander, Ann (2017)
Ledarskapsmodellen. Konsten att matcha individuella och organisatoriska förutsättningar
Studentlitteratur

Thunborg, Camilla & Ohlsson, Jon (2016)
"Pedagogiska utmaningar i dagens arbetsliv" i Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 191-211