Kursplan

Projektledarutbildning, 7,5 högskolepoäng

Project Management, 7,5 Credits

Kurskod: PE041G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1N
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa kunskap och förståelse om metoder för planering, organisering och styrning av projekt i skilda verksamheter,
  • redogöra för olika projektmodeller i arbetslivet,
  • beskriva och reflektera över projektledning,
  • visa kunskap och förståelse om grupp- och teamutveckling,
  • förhålla sig till projekt och projektledning utifrån ett pedagogiskt perspektiv, och
  • skriva akademiska texter som följer gängse normer för disposition, struktur, språkbehandling och referenshantering.

Innehåll

I kursen introduceras och diskuteras olika projektmodeller för planering och styrning av projekt liksom innebörden av och villkoren för projektledarskap. Vidare belyses projekt som pedagogisk och organisatorisk form för lärande och förändring i arbetslivet.

Examinationer och betyg

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Examination II (Provkod: A002)
Opponering på andra studenters skriftliga inlämningsuppgifter.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination

En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Engström, Annika (2016)
"Arbetsmöten - arenor för samspel och lärande" i Pedagogisk forskning i Sverige, 21 (3/4), 283-305

Granberg, Otto & Ohlsson, Jon, red. (2021)
Kollektivt lärande - i arbetslivet
Studentlitteratur

Hallin, Anette & Karrblom Gustavsson, Tina (2019)
Projektledning
Liber

Nilsson, Björn; Nilsson, Jon & Petterson, Niclas (2014)
Kommunikativt ledarskap
Liber

Wheelan, Susan A. (2022)
Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar
Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.