Kursplan

Kommunikation och professionella samtal i arbetet, 7,5 högskolepoäng

Communication and Professional Dialouge at Work, 7,5 Credits

Kurskod: PE042G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa kunskaper och förståelse om betydelsen av kommunikation och samtal i arbetslivet utifrån ett pedagogiskt perspektiv,
  • visa kunskap och förståelse för skillnader mellan olika typer av samtal i arbetslivet,
  • redogöra för kommunikationsteoretiska grunder och olika samtalsverktyg vid kommunikation i arbetslivet,
  • med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över betydelsen av professionella samtal utifrån ett arbetslivspedagogiskt perspektiv, och
  • skriva akademiska texter som följer gängse normer för disposition, struktur, språkbehandling och referenshantering.

Kursens huvudsakliga innehåll

Fokus i kursen är mellanmänsklig kommunikation och samtal i arbetslivet. De teoretiska utgångspunkterna tas i kommunikationsteori, både talade och icke-talade aspekter av kommunikation behandlas och diskuteras. Kursen ger grundläggande redskap för att kunna fungera som samtalsledare vid olika typer av samtal. Ett eget arbetslivsrelaterat samtal genomförs och analyseras. Även professionella och etiska aspekter av mellanmänsklig kommunikation i arbetslivet berörs.

Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.

Undervisning kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Examination II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng inom ett samhällsvetenskapligt område.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Engström, Annika & Lundin, Mona (2018)
Personalvetenskapliga perspektiv på kommunikation
Stockholm: Liber

Heide, Mats, Johansson, Catrin & Simonsson, Charlotte (2012)
Kommunikation i organisationer
Stockholm: Liber

Hilmarsson, Hilmar Thór (2020)
Samtalet. Förbättra din professionella kommunikation genom empati
Lund: Studentlitteratur

Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2016)
Kommunikation: samspel mellan människor
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.