Kursplan

Organisation, arbetsmiljö och hälsa, 7,5 högskolepoäng

Organization, Work Environment and Health, 7,5 Credits

Kurskod: PE043G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kunna

  • beskriva olika synsätt på lärande, utveckling och hälsa i organisationer,
  • visa förståelse för faktorer som kan bidra till en hälsosam arbetsmiljö och en hållbar utveckling i organisationer,
  • med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över betydelsen av ett hälsofrämjande förhållningssätt och en hållbar utveckling i arbetslivet utifrån ett pedagogiskt perspektiv, och
  • skriva akademiska texter som följer gängse normer för disposition, struktur, språkbehandling och referenshantering.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen behandlas och diskuteras olika faktorer som påverkar organisationers psykosociala arbetsmiljö och villkor för lärande och utveckling. Kursen fokuserar särskilt det som bidrar till lärande, hälsa och en hållbar utveckling i organisationer. Hälsa belyses ur olika perspektiv, särskild uppmärksamhet ges åt ett hälsofrämjande (salutogent) synsätt. Både organisations- och hälsoaspekter problematiseras, med fokus på de betydelser dessa kan ha för en hållbar utveckling av olika verksamheter i arbetslivet.

Studieformer

Kursen är en webbaserad distanskurs och all undervisning sker via en kursplattform/ett kommunikationsverktyg.

Undervisning kan ske genom webbföreläsningar och deltagande i diskussioner med andra kursdeltagare via webbaserat kommunikationsverktyg.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Fortlöpande individuella skriftliga uppgifter, vilka tillsammans utgör en avslutande individuell examinationsuppgift (portfolio).

Examination II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i webbaserade gruppdiskussioner genom inlägg och kommentarer på andra studenters texter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng inom ett samhällsvetenskapligt område.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Denna kurs får inte medtagas i examen tillsammans med kursen Pedagogik B, Organisationsutveckling och hälsa, 7,5 högskolepoäng.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Arbetsmiljöverket (2015)
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2015:4)

Eklöf, Mats (2017)
Psykosocial arbetsmiljö: begrepp, bedömning och utveckling
Lund: Studentlitteratur

Gustavsson, Maria & Ekberg, Kerstin (2015)
"Learning to promote health at an emergency care department: identifying expansive and restrictive conditions" ur Studies in Continuing Education, 2015. Vol. 37, No. 1, 18-29

Kock, Henrik (red.) (2010)
Arbetsplatslärande - att leda och organisera kompetensutveckling
Lund: Studentlitteratur

Winroth, Jan (2018)
Organisationshälsa. En bok om hållbart arbetsliv
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga artiklar om ca 150 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.