Kursplan

Handledarutbildning för förskollärare och lärare II, 5 högskolepoäng

Training of Tutors in Preschools and Schools II, 5 Credits

Kurskod: PE056G Högskolepoäng: 5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2023-11-28 Litteraturlista fastställd: 2024-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 1

Mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa fördjupad kunskap om

  • bedömningsprocesser vid VFU-handledning.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • identifiera och analysera möjligheter och utmaningar i handledning och bedömning av studenters professionsblivande.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande fördjupad förmåga att reflektera över

  • betydelsen av ett etiskt förhållningssätt i handledning med fokus på studenters professionsblivande.

Innehåll

Kursen fördjupar handledningskompetens inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inriktad mot förskola och skola. Den fokuserar på bedömningsprocesser och samtal utifrån etiska förhållningssätt i handledning mot professionsblivande. Kursen utgår i hög grad från deltagarnas egna erfarenheter av handledning, vilka diskuteras och analyseras i case-form och länkas till relevant forskning på området.

Examinationer och betyg

Examination I, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examinationsformer

Examination I, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Examination II, (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och inlämning av uppgifter.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Lärarexamen alternativt Förskollärarexamen samt ett års yrkeslivserfarenhet som lärare eller förskollärare på minst halvtid efter avlagd examen. Därutöver krävs kursen Handledarutbildning för förskollärare och lärare, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Bjørndal, Cato R.P (2017)
Konstruktiva stödsamtal: perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Liber (valda delar)

Gardesten, Jens (2016)
Den nödvändiga grunden "Underkännanden och erkännanden under lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar" i Linnaeus University Dissertations Nr 268
Linnaeus University Press (valda delar)

Henriksson, Kristina (2019)
Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser: en studie av hur lärarstudenters yrkeskunnande bedöms under verksamhetsförlagd utbildning, Diss.
Linnéuniversitetet, 2019 (valda delar)

Schött, Kristina, Hållsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (2015)
Studentens skrivhandbok
Liber

Tillägg och kommentarer
Vetenskaplig litteratur och andra texter kan tillkomma om max 200 sidor.