Kursplan

Mentorsutbildning för förskollärare och lärare, 7,5 högskolepoäng

Induction for Preschool Teachers and Teachers, 7,5 Credits

Kurskod: PE173U Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: AXX
    Senast ändrad: 2021-04-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-04-13 Litteraturlista fastställd: 2021-04-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- reflektera över betydelsen av ett professionellt förhållningssätt till mentorsrollen och handledning,
- använda kunskaper om yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik i mentorsrollen,
- använda kunskaper om en lärardriven systematisk och metodisk kunskapsutveckling i arbetet som mentor
- stötta nyutexaminerade i deras planering, genomförande och uppföljning av undervisning, och
- tala kvalificerat och nyanserat om undervisning och lärande.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen syftar till utveckling av kompetens för att möta uppdraget att utföra mentorskap för nyexaminerade förskollärare och lärare. Deltagarna ges möjlighet att forma ett professionellt förhållningssätt till mentorsrollen och utveckla redskap för att arbeta med professionsutveckling både på individuell och kollektiv nivå. Med deltagarnas egna erfarenheter och aktuell forskning som utgångspunkt studeras teoretiska perspektiv på mentorskap, förskollärares och lärares professionsutveckling, samt samtalsmetodik.Vidare ges deltagarna möjlighet att fördjupa sina kunskaper om kollegialt lärande och kollegialt utvecklingsarbete som ett sätt att fördjupa den didaktiska reflektionen. Kursen avslutas med en mindre empirisk studie vars resultat delas med övriga deltagare i en muntlig examination.

Studieformer

Kursen är en webbaserad utbildning. Undervisningen ges via ett webbaserat kommunikationsverktyg och kan bestå av föreläsningar, seminarier, workshops, webbaserade diskussioner och studieuppgifter. Kursen innefattar sammanlagt nio digitala kursträffar förlagda till sen eftermiddag.

Examinationsformer

Mentorsutbildning I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell muntlig presentation av empirisk studie, samt skriftiga underlag.

Mentorsutbildning II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt webbbaserade gruppdiskussioner och studieuppgifter.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Frånvaro vid obligatoriskt moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras.

Betyg

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Mentorsutbildning I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Mentorsutbildning II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Målgruppen är legitimerade och erfarna förskollärare och lärare som ska verka som mentorer för nyutexaminerade kollegor under deras introduktionsperiod. Detta innebär att deltagarna ska ha lärarlegitimation samt att rektor intygar att de är erfarna (har undervisat i minst 6 år) och har valts ut på grund av sin lämplighet för mentorsrollen, det vill säga att läraren av rektor bedöms vara yrkesskicklig.
Kursen tillämpar högskolelagens (1993:100) regler om disciplinära åtgärder vid fusk.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bjørndal, Cato (2017)
Konstruktiva stödsamtal: Perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Stockholm: Liber

Cronqvist, Marita (2021)
"Yrkesetik i lärarutbildningen. Essensens betydelse" i Educare 21 (2), 23-40

Hammarström Lewenhagen, Birgitta (2005)
Följ mig bortåt vägen. Om pedagogisk handledning i förskolan
Licentiatavhandling, lärarhögskolan i Stockholm, 5/2006
Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm

Katz, Steven & Ain Dack, Lisa (2017)
Professionsutveckling och kollegialt lärande. Framgångsstrategier och utvecklande motstånd
Stockholm: Natur och Kultur

Kelchtermans, Geert (2017)
"Should I stay or should I go?: unpacking teacher attrition/retention as an educational issue" i
Teachers and Teaching, (23)8, 961-977
Stockholm: Natur och Kultur

Lindgren, Ulla (2005)
"Experiences of beginning teachers in a school-based mentoring program in Sweden", Educational Studies, 31:3, 251-263

Ståhle, Ylva & Bronäs, Agneta (red.) (2013)
Mentorskap i skola och förskola
Stockholm: Norstedt

Litteratur för förskollärare

Forsling, Karin (2020)
"Hur tänkte du nu? Digitala verktyg och kollegiala lärprocesser i förskolan" i Barn, 38(2), 57-73

Löfgren, Håkan (2015)
"Teachers' Work with Documentation in Preschool: Shaping a Profession in the Performing of Professional Identities" i Scandinavian Journal of Educational Research, 59:6, 638-655

Litteratur för lärare

Englund, Tomas & Dyrdal Solbrekke, Tone (2015)
"Om innebörder i lärarprofessionalism" i Pedagogisk forskning i Sverige (20) 3-4, 168-194

Eriksson, Inger (2018)
"Lärares medverkan i praktiknära forskning: Förutsättningar och hinder" i Utbildning och Lärande (12)1, 27-40

Referenslitteratur

Munthe, Eaine, Helgevold, Nina & Bjuland, Raymond (2016)
Lesson study: Kollegial professionsutveckling
Stockholm: Natur & kultur

Nordänger, Ulla-Karin & Lindqvist, Per (2020)
"Avhopp och framtidstro. En jämförande studie av två lärargenerationer" i Utbildning och Lärande, (14)1, 27-44

Vallberg Roth, Ann-Christine (2020)
"What May Characterise Teaching in Preschool? The Written Descriptions of Swedish Preschool Teachers and Managers in 2016" i Scandinavian Journal of Educational Research, 64:1, 1-21

Ståhle, Ylva, Waermö, Mimmi & Lindberg, Viveca (red.) (2019)
Att utveckla forskningsbaserad undervisning: analyser, utmaningar och exempel
Stockholm: Natur & Kultur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan:

Litteratur i form av vetenskapliga artiklar kan tillkomma, cirka 200 sidor.