Kursplan

Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning förskola, 30 högskolepoäng

Core Education Subjects, with a Specialisation in Early Years Teaching, 30 Credits

Kurskod: PE204G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-05-26 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Kursgemensamma mål
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • skriva texter som följer akademiska genrers normer för struktur, stil och akribi.

Delkurs: Ledarskap och konflikthantering
Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna

  • beskriva olika former av konflikter och konflikthanteringsstrategier och hur de kommer till uttryck i förskolan,
  • redogöra för och diskutera olika betydelser av begreppet omsorg,
  • kritiskt reflektera över relationen mellan omsorg och förskollärares pedagogiska ledarskap,
  • diskutera förskollärares ansvar för att leda kollegor och ge konkreta exempel på hållbara rutiner och strukturer som främjar ett gott samarbete,
  • problematisera och uttrycka ett empatiskt förhållningssätt till barns motståndshandlingar i förskolan,
  • kritiskt reflektera över sitt eget pedagogiska ledarskap och förmåga till konflikthantering,
  • överväga olika handlingsalternativ som främjar samarbete och lärande mellan kollegor, och
  • värdera och kritiskt granska konsekvenser av olika handlingsalternativ i konflikthanteringssituationer i förskolans vardag.

Delkurs: Specialpedagogik
Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna

  • redogöra för olika perspektiv på specialpedagogik och deras implikationer för omsorg, lärande och utveckling hos barn i behov av särskilt stöd i förskolan,
  • redogöra för främjande, förebyggande och åtgärdande insatser i relation till inkludering samt förskollärarens ansvar att verka för alla barns gynnsamma utveckling,
  • resonera kring etiska aspekter i relation till dokumentation och bedömning i förskolan utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv,
  • problematisera diagnostisering av barn i förskolan utifrån olika specialpedagogiska perspektiv,
  • identifiera och analysera behov av samverkan kring specialpedagogiska frågor i förskolan, och
  • kritiskt granska och värdera en pedagogisk praktik utifrån specialpedagogiska perspektiv.

Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning 2
Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna

  • med stöd av arbetslaget planera, genomföra och utvärdera undervisningsaktiviteter,
  • möta barns behov av omsorg och med stöd av arbetslaget skapa förutsättningar för alla barns lärande och utveckling,
  • med stöd av arbetslaget observera, identifiera och dokumentera hur den pedagogiska verksamheten kan utvecklas i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
  • med stöd av arbetslaget identifiera specialpedagogiska behov och planera för samverkan med andra i syfte att tillgodose barns behov av särskilt stöd,
  • beakta hur diskriminering och annan kränkande behandling kan förebyggas och motverkas i förskolans vardagliga praktik, och
  • visa självkännedom och förhålla sig till barn, kollegor och vårdnadshavare på ett empatiskt och professionellt sätt.

Delkurs: Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna

  • redogöra för olika delar av förskolans systematiska kvalitetsarbete med stöd av relevant forskning,
  • beskriva, jämföra och kritiskt reflektera över olika former och modeller för dokumentation och utvärdering i förskolan,
  • diskutera frågor om etik, jämlikhet och likabehandling i relation till dokumentation av barn i förskolans verksamhet,
  • tillämpa olika steg i en utvärderingsprocess, och
  • överväga och kritiskt granska konsekvenser av olika sätt att bedriva systematiskt kvalitetsarbete i förhållande till omsorg, utveckling och lärande i förskolans utbildning.

Innehåll

Ledarskap och konflikthantering, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar förskollärares ledarskap vilket ställs i relation till begreppen omsorg, kollegialt lärande och barns inflytande i förskolan. Olika dimensioner av konflikthantering och skilda strategier och metoder för att hantera både barns motståndshandlingar och konflikter mellan olika parter i förskolan är särskilt i fokus. I kursen belyses även förskollärares uppdrag att ansvara för att genomföra delar av det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan och att utarbeta hållbara rutiner och strukturer som främjar gott samarbete.

Specialpedagogik, 7,5 högskolepoäng

Under delkursen behandlas grundläggande kunskaper om specialpedagogik som kunskaps- och forskningsområde. Innebörder och konsekvenser av specialpedagogiska insatser på olika nivåer granskas och belyses i relation till inkludering och förskollärares uppdrag. Vidare aktualiseras dilemman kring diagnostisering och förskolans dokumentationspraktiker i relation till specialpedagogiska frågor. Betydelsen av samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer belyses och diskuteras.

Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 högskolepoäng

Delkursen är verksamhetsförlagd och genomförs i en förskola. Delkursen innehåller två teman som relateras till kurserna Specialpedagogik och Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. I båda temana ingår att studenten utvecklar sitt ledarskap och didaktiska förhållningssätt genom att med stöd av arbetslaget planera, genomföra och dokumentera undervisning i syfte att på bästa sätt ge omsorg och stimulera alla barns lärande och utveckling.

Inom temat som relaterar till Specialpedagogik ska den studerande tillsammans med arbetslaget identifiera specialpedagogiska behov i barngruppen samt dokumentera och reflektera över specialpedagogiska insatser på förskolan med särskilt fokus på samverkan med andra.

Inom temat som relaterar till Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan fokuseras förskollärarens uppdrag att systematiskt följa, dokumentera och analysera omsorg, utveckling och lärande i förskolan. Detta görs genom att samla in och bearbeta empiri som ligger till grund för en utvärderingsrapport i delkursen Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.

Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas frågor om dokumentation, utvärdering och utvecklingsarbete i förskolan, dels vad gäller historiska förändringar, dels hur det uttrycks i gällande läroplaner och andra författningstexter. Dokumentation och utvärdering studeras som ett verktyg för förskolans systematiska kvalitetsarbete där olika modeller granskas och diskuteras. Därtill problematiseras dokumentation, utvärdering och utvecklingsarbete i förhållande till barndomens förändrade villkor, syn på barn och aktuell forskning. Utifrån värdegrundsuppdraget aktualiseras även frågor om etik, jämlikhet och likabehandling i förskolan. De studerande genomför ett utvärderings- och utvecklingsarbete av vetenskaplig karaktär som dokumenteras och examineras i form av en rapport.

Examinationer och betyg

Ledarskap och konflikthantering

Ledarskap och konflikthantering I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ledarskap och konflikthantering II (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).

Specialpedagogik

Specialpedagogik I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Specialpedagogik III (Provkod: B003)
Som betyg används Deltagit (DT).

Verksamhetsförlagd utbildning 2

Verksamhetsförlagd utbildning 2, I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning 2, II, 2 högskolepoäng (Provkod: C002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Verksamhetsförlagd utbildning 2, III, 1 högskolepoäng (Provkod: C003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete II (Provkod: D004)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 19,5 högskolepoäng.

Examinationsformer

Ledarskap och konflikthantering I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig uppgift med gestaltande moment.

Ledarskap och konflikthantering II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och workshops.

Specialpedagogik I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Individuell skriftlig uppgift.

Specialpedagogik III (Provkod: B003)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och workshops.

Verksamhetsförlagd utbildning 2, I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Fullgjord VFU.

Verksamhetsförlagd utbildning 2, II, 2 högskolepoäng (Provkod: C002)
Tema specialpedagogik: Muntlig redovisning med ett individuellt skriftligt underlag.

Verksamhetsförlagd utbildning 2, III, 1 högskolepoäng (Provkod: C003)
Tema dokumentation: Muntlig redovisning med ett individuellt skriftligt underlag.

Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Skriftlig utvärderingsrapport.

Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete II (Provkod: D004)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier och workshops.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Frånvaro vid verksamhetsförlagd utbildning
Vid frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med VFU-lärare/arbetslag komplettera frånvaron inom kursens ram.

Begränsning av antal provtillfällen
För kurser inom lärarprogrammen som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) begränsas antalet tillfällen för den verksamhetsförlagda utbildningen till två (Dnr ORU 2018/01721). Studenter har rätt till stöd i samband med pågående VFU där det finns tveksamhet om VFU kommer fullgöras. Studenten har även rätt till stöd inför en eventuell förnyad prövning i enlighet med dokumentet ”Stöd vid tveksamhet om fullgjord VFU” (Dnr ORU 2018/04263).

Student som påbörjar men inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Examinator kan besluta om att med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas i enlighet med institutionens riktlinjer.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning förskola, 30 högskolepoäng samt Förskolepedagogik I, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.

Örebro universitet har tecknat avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med godkända skolhuvudmän i Örebroregionen och dess närområde. Den studerande anmäler önskemål om placering enligt universitetets rutiner. Örebro universitet beslutar om slutlig placering. Beslutet kan avvika från önskemålen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.

En hel VFU-vecka för studenten är 40 timmar, av dessa bör cirka 35 timmar utgöras av tid i verksamheten. Dessa 35 timmar innefattar bland annat tid tillsammans med handledare, förskollärare och barn, handledningstid och rast. Cirka 5 timmar avsätts till arbete med studiegruppsuppgifter från campus.

Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur som rör hela kursen

Skolverket (2018)
Läroplan för förskolan. Lpfö 18
Stockholm: Skolverket

Skolverket (2022)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22)
Stockholm: Skolverket

Utbildningsdepartementet (2010)
SFS 2010:800, Skollag
Stockholm: Utbildningsdepartementet (www.skolverket.se)

Ledarskap och konflikthantering, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Carlson, Helén, Jordan, Thomas & Olheim, Anette (2019)
Att bygga en robust samarbetskultur. Förebygga konflikter i arbetslivet
Malmö: Gleerup

Cederberg- Scheike, Annika (2022)
Att leda kollegialt lärande i förskolan
Lund: Studentlitteratur

Chen, Dora W. (2003)
"Preventing Violence by Promoting the Development of Competent Conflict Resolution Skills: Exploring Roles and Responsibilities" i Early Childhood Education Journal, 30(4), 203-208
doi:10.1023/A%3A1023379306124

Frödén, Sara & Tellgren, Britt (2020)
"Guiding children towards individual and collective growth. Educative participatory experiences in a preschool setting" i International Journal of Early Years Education
doi:10.1080/09669760.2020.1742670

Gloeckler, Lissy R., Cassell, Jennifer M. & Malkus, Amy J. (2014)
"An Analysis of Teacher Practices with Toddlers during Social Conflicts" i Early Child Development and Care, 184(5), 749–765
doi:10.1080/03004430.2013.818988

Haakvort, Ilse & Friberg, Birgitta (red.) (2020)
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Gleerups

Johansson, Eva & Emilsson, Anette (2016)
"Conflicts and resistance: Potentials for democracy learning in preschool" i International Journal of Early Years Education, 24(1), 19-35
doi:10.1080/09669760.2015.1133073

Löfdahl, Annica & Folke-Fichtelius, Maria (2014)
"Förskolans nya kostym. Omsorg i termer av lärande och kunskap" i KAPET, 10(1), 1-14

Majorano, Marinella (2015)
"Educators' intervention, communication and peers' conflict in nurseries" i Child care in practice, 21(2), 98-113
doi:10.1080/13575279.2014.1001812

Pihgren, Ann S. (2022)
Förskolläraren som pedagogisk ledare. En praktika.
Lund: Studentlitteratur

Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016)
Omsorg i förskolan på vetenskaplig grund
Stockholm: Natur och Kultur

Nilsen, Hanne Kirsten (2015)
"Konstruksjoner av lederskap i barnehagen" i Tidskrift for Nordisk Barnehageforskning 11(8), 1-15

Øksnes, Maria & Samuelsson, Marcus (red.) (2018)
Barns motstånd
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Tillkommer ytterligare ca 150 sidor i form av vetenskapliga artiklar eller annan relevant litteratur.

Specialpedagogik, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Edfelt, David (2019)
Utmaningar i förskolan. Att förebygga problemskapande beteende
Stockhom: Gothia Fortbildning

Ginner Hau, Hanna, Selenius, Heidi & Björck Åkesson, Eva (2020)
"A preschool for all children?– Swedish preschool teachers’ perspective on inclusion" i International Journal of Inclusive Education, 1-19

Hansen, Ole & Nordahl, Tomas (2018)
Det vi vet om – diagnoser och lärande
Studentlitteratur: Lund

Huus, Karina, Olsson, Lena, Elgmark Andersson, Elisabeth, Granlund, Mats & Augustine, Lilly (2017)
"Perceived needs among parents of children with a mild intellectual disability in Sweden" i Scandinavian Journal of Disability Research, 19(4), 307-317

Nilholm, Claes (2020)
Perspektiv på specialpedagogik
Lund: Studentlitteratur, (3:e upplagan)

Palla, Linda (2018)
"Individcentrerad prestation och måluppfyllelse i förskolan? Om åtgärdsprogram som examinerande dokument" i Pedagogisk forskning i Sverige, 23(1-2), 89-106, (sökbar på nätet)

Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016)
Omsorg i förskolan på vetenskaplig grund
Stockholm: Natur och Kultur

Sandberg, Anette (red.) (2021)
Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd
Lund: Studentlitteratur

Sandberg, Anette, Lillvist, Anne, Eriksson, Lilly, Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats (2010)
"“Special Support” in Preschools in Sweden: Preschool staff’s definition of the construct" i International Journal of Disability, Development and Education, 57(1), 43-57

Westling Allodi, Mara (red.) (2021)
Specialpedagogik för lärare
Stockholm: Natur och Kultur

Skolverket (2019)
Hälsa för lärande
Stockholm: Skolverket, (sökbar på nätet)

Tillägg och kommentarer
Tillkommer ytterligare ca 150 sidor i form av vetenskapliga artiklar eller annan relevant litteratur.

Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 högskolepoäng

Referenslitteratur

Eidevald, Christian (2017)
-Hallå, hur gör man? Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan
Stockholm: Liber

Skolverket (senaste upplagan)
Kvalitetsarbete i praktiken. Stödmaterial. Var är vi? Vart ska vi? Hur gör vi? Hur blev det?
Stockholm: Skolverket

Skolverket (senaste upplagan)
Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Skolverkets allmänna råd med kommentarer
Stockholm: Skolverket

Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Eidevald, Christian (2017)
-Hallå, hur gör man? Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan
Stockholm: Liber

Emilson, Anette & Bjervås, Lise-Lotte (red.) (2021)
Dokumentation i förskolan. Att bygga luftslott eller borga för kvalitet?
Lund: Studentlitteratur

Lindgren, Anne-Li (2016)
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Malmö: Gleerup

Lunneblad, Johannes (2009)
"En målsättning för de Andra. Förskolepedagogers tal om barn och föräldrar under planering och utvärdering på en förskola med en kulturellt blandad barngrupp" i Nordisk Barnehageforskning, 2(3), 116–125

Rantala, Anna & Heikkilä, Mia (2019)
"Agency, guidance and gender – interrelated aspects of early childhood education settings" i Education 3-13, International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 1-11
doi.org/10.1080/03004279.2019.1620305

Vallberg Roth, Ann-Christine (2012)
"Different Forms of Assessment and Documentation in Swedish Preschools" i Nordisk Barnehageforskning, 5(23), 1-18

Tillägg och kommentarer
Tillkommer en valbar vetenskaplig avhandling samt ytterligare ca 150 sidor i form av vetenskapliga artiklar eller annan relevant litteratur.