Kursplan

Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning 4-6, 22,5 högskolepoäng

Core Education Subjects II, with a Specialisation in Compulsory School Grades 4-6 Teaching, 22,5 Credits

Kurskod: PE246G Högskolepoäng: 22,5
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-03-07 Litteraturlista fastställd: 2020-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursgemensamma mål
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • planera aktiviteter som främjar elevers delaktighet i pedagogisk verksamhet,
  • skriva texter som följer akademiska och professionella genrers normer för struktur, stil och akribi, och
  • identifiera och ta ställning muntligt eller i skrift till frågor om likvärdighet, etik, jämlikhet, jämställdhet och inkludering i pedagogisk verksamhet.

Delkurs Specialpedagogik
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva specialpedagogik som kunskaps- och forskningsområde samt urskilja olika teoretiska perspektiv inom det specialpedagogiska fältet,
  • redogöra för riktlinjer om elevers likvärdiga möjligheter till utveckling och lärande i skolans uppdrag,
  • identifiera frågor om specialpedagogik i relation till skolans praktik, och
  • överväga och ta ställning till hur specialpedagogiska insatser kan användas på organisations-, grupp- och individnivå.

Delkurs Bedömning för och av lärande
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva olika bedömningstraditioner ur ett historiskt perspektiv,
  • använda didaktisk kunskap i pedagogisk bedömning och betygsättning,
  • identifiera aktuell kvalitativ- och kvantitativ vetenskaplig forskning som stöd för problemlösning och utveckling i pedagogisk verksamhet,
  • argumentera för betydelsen av likvärdighets- och rättssäkerhetsaspekter vid dokumentation, bedömning och betygsättning,
  • självständigt argumentera för olika didaktiska val i pedagogisk bedömning, och
  • kritiskt överväga konsekvenser av olika didaktiska val i relation till olika elevers förutsättningar.

Delkurs Verksamhetsförlagd utbildning 3
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • självständigt och med visst stöd av verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet med utgångspunkt i elevers skiftande förutsättningar och behov,
  • observera, intervjua, systematiskt dokumentera, analysera, bedöma och betygssätta elevers lärande och utveckling, och
  • med ett professionellt förhållningssätt samarbeta med kollegor, elever och deras vårdnadshavare.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar aspekter som är centrala för lärares yrkesområde, som lärares professionella förhållningssätt gentemot specialpedagogiska frågor och bedömning.

Specialpedagogik, 7,5 högskolepoäng

Under delkursen behandlas grundläggande kunskaper om olika teoretiska och didaktiska perspektiv på specialpedagogik. Innebörder och konsekvenser av styrdokumenten med relevans för den specialpedagogiska verksamheten i årskurserna 4-6 behandlas. Vidare aktualiseras kunskaper om olika sätt att förebygga problem och möta elever i svårigheter. I delkursen granskas specialpedagogiska insatser på olika nivåer som individ, grupp och organisation, i relation till skilda problem. Lärares professionella ansvar samt betydelsen av samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer belyses och diskuteras.

Bedömning för och av lärande, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar lärares profession med fokus på frågor om uppföljning av lärande, bedömning, dokumentation och betygsättning i årskurserna 4-6. Utifrån skolans demokrati- och kunskapsuppdrag aktualiseras frågor om likabehandling, etik, jämlikhet, jämställdhet och samverkan med vårdnadshavare. Delkursen behandlar även synen på kunskap, lärande och bedömning i ett historiskt perspektiv med betoning på förändringar under senare decennier. Som utgångspunkt används uttryck i offentliga styrdokument. Delkursens innehåll problematiseras med hjälp av skillnader i kunskapsbidrag från aktuell kvalitativ och kvantitativ bedömningsforskning. Dessutom behandlas aspekter av rättssäkerhet och likvärdighet i olika bedömningssituationer.

Verksamhetsförlagd utbildning 3, 7,5 högskolepoäng

I kursen sker ett fördjupat möte med professionen där studenten undersöker och bidrar till verksamheten med fokus på frågor om specialpedagogik och bedömningspraktiker för årskurserna 4-6. Studenten förväntas självständigt och tillsammans med handledare eller annan lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning i syfte att skapa förutsättningar för alla elevers lärande och utveckling. Detta innebär bland annat att studenten under två veckor delar ansvaret för undervisningen i ett eller flera ämnen tillsammans med handledare eller annan lärare. Studenten förväntas även delta i utformning av arbets- och provuppgifter och i samband med detta undersöka bedömningspraktiken genom observation och intervju.

Studieformer

Undervisningen bygger på ett studentcentrerat lärande och kan innefatta föreläsningar, seminarier, studiegruppsarbeten, verksamhetsförlagd utbildning, handledning, fältstudier och studiebesök.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Specialpedagogik

Specialpedagogik I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig uppgift.

Specialpedagogik II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Bedömning för och av lärande

Bedömning för och av lärande I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig uppgift.

Bedömning för och av lärande II (Provkod: B002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Verksamhetsförlagd utbildning 3

Verksamhetsförlagd utbildning 3, I, 5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Fullgjord VFU.

Verksamhetsförlagd utbildning 3, II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Individuell muntlig presentation.

Verksamhetsförlagd utbildning 3, III (Provkod: C003)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Frånvaro vid verksamhetsförlagd utbildning
Vid eventuell frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med VFU-lärare/arbetslag komplettera den inom kursens ram.

Begränsning av antal provtillfällen
För kurser inom lärarprogrammen som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) begränsas antalet tillfällen för den verksamhetsförlagda utbildningen till två (Dnr ORU 2018/01721). Studenter har rätt till stöd i samband med pågående VFU där det finns tveksamhet om VFU kommer fullgöras. Studenten har även rätt till stöd inför en eventuell förnyad prövning i enlighet med dokumentet ”Stöd vid tveksamhet om fullgjord VFU” (Dnr ORU 2018/04263).

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Specialpedagogik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Specialpedagogik II
Som betyg används Deltagit (DT).

Bedömning för och av lärande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Bedömning för och av lärande II
Som betyg används Deltagit (DT).

Verksamhetsförlagd utbildning 3, I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning 3, II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Verksamhetsförlagd utbildning 3, III
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 15 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Svenska I, inriktning 4-6, 15 högskolepoäng samt Verksamhetsförlagd utbildning 2, I, 4,5 högskolepoäng inom kursen Matematik I inriktning 4-6, 22,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.

Örebro universitet har tecknat avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med godkända skolhuvudmän i Örebroregionen och dess närområde. Den studerande anmäler önskemål om placering enligt universitetets rutiner. Örebro universitet beslutar om slutlig placering. Beslutet kan avvika från önskemålen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.

Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur som rör hela kursen

Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (senaste upplaga)
Att skriva en bra uppsats
Stockholm: Liber

SFS 2010:800 (2010)
Skollag

Skolverket (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm: Skolverket

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Senare upplagor av kurslitteraturen kan användas om inget annat anges.
Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t.ex. resekostnader i samband med fältstudier.

Specialpedagogik, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hejlskov Elvén, Björn (2014)
Beteendeproblem i skolan
Stockholm: Natur och Kultur

Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2013)
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag

Hylvander, Ingrid & Guvå, Gunilla (2017)
Elevhälsa som främjar lärande. Om professionellt samarbete i retorik och praktik
Lund: Studentlitteratur

Lorentz, Hans (2018)
Interkulturell pedagogisk kompetens. Integration i dagens skola
Lund: Studentlitteratur

Nilholm, Claes (2019)
En inkluderande skola – möjligheter, hinder och dilemman
Lund: Studentlitteratur

Persson, Bengt (2019)
Elevers olikheter: och specialpedagogisk kunskap
Stockholm: Liber

Pettersson, Charlotta, Wickman, Kim & Takala, Marjatta (red.) (2017)
Genus och specialpedagogik - praktiknära perspektiv
Specialpedagogiska skolmyndigheten

Skolverket (2016)
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket

Wahlström, Gunilla O (2011)
Kirre
Stockholm: Liber

Tillägg och kommentarer
Tillkommer ca 100 sidor vetenskaplig text/-er.

Bedömning för och av lärande, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bennett, Randy Elliot (2011)
"Formative assessment: a critical review" i Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18:1, 5-25, DOI: 10.1080/0969594X.2010.513678

Black, Paul, Harrison, Christine, Lee, Clara, Marshall, Bethan & Wiliam, Dylan (2004)
"Working Inside the Black Box: Assessment for Learning in the Classroom" i
Phi Delta Kappan
vol. 86

Gerrevall, Per (2008)
Lärares professionalitet och betygsättningen - om bedömningens och betygsättningens dubbla karaktär" i Fritzell, Christer (red.) Att tolka pedagogikens språk - perspektiv och diskurser
Växjö universitet, Växjö University Press

Grettve, Anna, Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014)
Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag
Stockholm: Natur & Kultur

Lundahl, Christian (2014)
Bedömning för lärande
Lund: Studentlitteratur

Peres Prieto, Hector & Löfgren, Håkan (2017)
Att ständigt bli bedömd
Lund: Studentlitteratur

Shuichi, Ninomiya (2016)
"The possibilities and limitations of assement for learning. Exploring the Theory of Formative Assessment and the Notion of “Closing the Learning Gap”" i Educational studies in Japan: International yearbook. No 10, March, 2016. Pp. 79-91

Skolverket (2013)
Allmänna råd med kommentarer. Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm: Skolverket

Skolverket (2018)
Allmänna råd om betyg och betygsättning
Stockholm: Skolverket

Skolverket (2013)
Förskolans och skolans värdegrund om förhållningssätt, verktyg och metoder
Stockholm: Skolverket

Skolverket (2009)
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys
Stockholm: Skolverket
(www.skolverket.se)

Tillägg och kommentarer
Tillkommer ca 250 sidor vetenskaplig text/-er.

Verksamhetsförlagd utbildning 3, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hofvendal, Johan (2006)
"Noa har inga fel: om bristfokus i skolans utvecklingssamtal" ur Utbildning och Demokrati
Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 15 (3)

Tillägg och kommentarer
Den obligatoriska litteraturen från delkursen Bedömning för och av lärande ligger till grund för studierna under den verksamhetsförlagda utbildningen.