Kursplan

Utbildningsvetenskaplig kärna IV, inriktning f-3, 15 högskolepoäng

Core Education Subject IV, with a Specialisation in Early Years Teaching and Compulsory School Grades 1-3 Teaching, 15 Credits

Kurskod: PE403A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Pedagogik Fördjupning: AXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-03 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 4

Mål

Delkurs: Kvalitetsarbete i årskurs f-3
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  • analysera, kritiskt granska och ta ställning till olika typer av utvärderingar, kvalitets- och utvecklingsarbeten med relevans för förskoleklassen till årskurs 3,
  • på vetenskaplig grund designa en utvecklingsplan för en skolas pedagogiska verksamhet,
  • problematisera beprövad erfarenhet, tyst kunskap och vetenskaplig grund i grundlärares yrkesutövning,
  • diskutera och ta ställning till betydelsen av kollegialt lärande och pedagogiskt ledarskap för skolutveckling och professionsutveckling, och
  • i dialog med andra identifiera möjligheter och utmaningar med utvärdering, kvalitets- och utvecklingsarbete samt grundlärares professionella lärande och utveckling.

Delkurs: Verksamhetsförlagd utbildning och bedömning
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  • självständigt och i dialog med verksamma lärare planera, leda och utvärdera sammanhållen undervisning med utgångspunkt i elevers skiftande förutsättningar och behov,
  • stödja och skapa förutsättningar för alla elevers lärande och utveckling inom flera skolämnen,
  • med utgångspunkt i gällande läroplan summativt och formativt bedöma, dokumentera och återkoppla elevers lärande och utveckling inom ett eller flera skolämnen, och
  • undersöka, dokumentera och systematisera kunskaper och lärares erfarenheter inom ett skolämnes bedömningspraktik samt överväga och motivera utvecklingsinsatser inom denna.

Innehåll

Kvalitetsarbete i årskurs f-3, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar frågor om kvalitetsarbete med fokus på verksamheterna i förskoleklassen och årskurs 1-3. Internationella och nationella perspektiv på utvärdering diskuteras i relation till skolors lokala kvalitetsarbete. Olika typer av utvärderingar och sätt att bedriva systematiskt kvalitetsarbete analyseras och problematiseras. Delkursen betonar grundlärares professionsutveckling, deras roll i utvecklingen av den pedagogiska verksamheten och den kollegiala kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet. Detta sker med fokus på kollegialt lärande, pedagogiskt ledarskap och relationen mellan beprövad erfarenhet, tyst kunskap och vetenskaplig grund. Ambitionen är att studenten efter avslutad kurs ska vara förberedd att genomföra, tolka och använda utvärderingar, delta i och driva kvalitetsarbeten samt leda kollegialt lärande.

Verksamhetsförlagd utbildning och bedömning, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar fem veckor verksamhetsförlagd utbildning med betoning på lärarens bedömningspraktik och förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära sig och utvecklas. Under delkursen tar studenten ett huvudansvar för att under minst två veckor, sammanhängande alternativt uppdelat på två perioder, planera, genomföra och utvärdera undervisning inom flera skolämnen. I delkursen ingår även en mindre fältstudie i vilken studenten systematiskt undersöker bedömningspraktiken inom ett skolämne. I dialog med verksamma lärare och med stöd av aktuell forskning prövar studenten olika bedömningsstrategier, utvärderar och ger väl underbyggda förslag på hur bedömningspraktiken inom skolämnet kan utvecklas.

Examinationer och betyg

Kvalitetsarbete i årskurs f-3

Kvalitetsarbete i årskurs f-3 I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kvalitetsarbete i årskurs f-3 II, 3 högskolepoäng (Provkod: A012)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning och bedömning

Verksamhetsförlagd utbildning och bedömning I, 6 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verksamhetsförlagd utbildning och bedömning II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 9 högskolepoäng.

Examinationsformer

Kvalitetsarbete i årskurs f-3 I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.

Kvalitetsarbete i årskurs f-3 II, 3 högskolepoäng (Provkod: A012)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Verksamhetsförlagd utbildning och bedömning I, 6 högskolepoäng (Provkod: B001)
Fullgjord VFU.

Verksamhetsförlagd utbildning och bedömning II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Frånvaro vid verksamhetsförlagd utbildning
Vid frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med VFU-lärare/arbetslag komplettera den inom kursens ram.

Begränsning av antal provtillfällen
För kurser inom lärarprogrammen som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) begränsas antalet tillfällen för den verksamhetsförlagda utbildningen till två (Dnr ORU 2018/01721). Studenter har rätt till stöd i samband med pågående VFU där det finns tveksamhet om VFU kommer fullgöras. Studenten har även rätt till stöd inför en eventuell förnyad prövning i enlighet med dokumentet "Stöd vid tveksamhet om fullgjord VFU" (Dnr ORU 2018/04263).

Student som påbörjar men inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Examinator kan besluta om att med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas i enlighet med institutionens riktlinjer.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Utbildningsvetenskaplig kärna III, inriktning f-3, 15 högskolepoäng och Verksamhetsförlagd utbildning 3, 7,5 högskolepoäng inom kursen Svenska II, inriktning f-3, 22,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.

Örebro universitet har tecknat avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med godkända skolhuvudmän i Örebroregionen och dess närområde. Studenten anmäler önskemål om placering enligt universitetets rutiner. Slutlig VFU-placering görs av Örebro universitet och kan avvika från önskemålen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.

Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Övergångsbestämmelser

Studenter som påbörjat men inte avslutat kursen i enlighet med den version av kursplan som gällde vårterminen 2023, har rätt att examinera Kvalitetsarbete i årskurs f-3 I, 6 högskolepoäng (provkod A004) samt Kvalitetsarbete i årskurs f-3 II, 1,5 högskolepoäng (provkod A005) under 12 till 18 månader från och med 2024-01-15.

Litteratur och övriga lärresurser

Kvalitetsarbete i årskurs f-3, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Andersson, Erik, Rudsberg, Karin, Sundhäll, Marcus & Teledahl, Anna (2022)
Kollegialt lärande för skol- och undervisningsförbättring - ett helhetsperspektiv
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur tillkommer i form av 4-6 vetenskapliga artiklar och 2-3 rapporter av vetenskaplig karaktär.

Verksamhetsförlagd utbildning och bedömning, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Lundahl, Christian (2014)
Bedömning för lärande
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur tillkommer i form av tre vetenskapliga artiklar (peer reviewed) med relevans för den egna fältstudien.