Kursplan

Psykologi, avancerad nivå, HBTQI, psykologiska perspektiv och bemötande, 7,5 högskolepoäng

Psychology, Second Cycle, LGBTQI, Psychological Perspectives, 7,5 Credits

Kurskod: PS700A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Psykologi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-12-22 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter genomgången kurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Kunskap och förståelse
Studenten

  • beskriver bredden av identifikationer samt sexuella och relationella praktiker som sammanfattas med akronymen hbtq+.
  • identifierar att och analyserar hur samhällsnormer påverkar personer som inte följer majoritetsnormen och hur detta genom minoritststress kan ta sig uttryck i sämre hälsa.
  • kan sätta hbtq+ i sin kulturella och historiska kontext.
  • beskriver hur olika vetenskapliga utgångspunkter påverkar vilken forskning som görs och därmed vilken kunskap som tas fram och relaterar detta till forskning om hbtq+.

Färdighet och förmåga
Studenten

  • reflekterar över egna erfarenheter som påverkar hur klienter bemöts och arbetar aktivt med bemötandefrågor genom bland annat rollspel.
  • söker, läser, förstår och redogör för innehållet i forskningsartiklar om hbtq+ psykologi och relaterade ämnen.
  • formulerar relevanta frågeställningar relaterade till hbtq+, samt skriver ett fördjupningsarbete som är relevant för studentens yrkesområde.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten

  • granskar kritiskt egna förhållningssätt under klientmöten och vid andra aktiviteter som ingår i studentens yrkesutövning.
  • behärskar praktiska färdigheter som visar att hen använder sig av normkritiska och intersektionella perspektiv i sin yrkesutövning.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen innehåller följande delar:

  • grundläggande fakta om hbtq+ och normkritiska förhållningssätt
  • redovisning av hälsoläget på gruppnivå för hbtq+ personer samt mekanismer som påverkar detta
  • teoretiska kunskaper om vilka insatser som kan vara relevanta för att förebygga och behandla ohälsa hos hbtq+ personer
  • teoretiska och praktiska kunskaper om normkritiska och intersektionella förhållningssätt och bemötandefrågor vid klientkontakt
  • en kritisk granskning av forskningen ur ett hbtq+ perspektiv

Studieformer

Kursens undervisning består av seminarier, föreläsningar och egen läsning. Rollspelsseminariet ger studenterna möjligheten att praktiskt öva förhållningssätt och fördjupa klinisk kunskap. Redovisningsseminariet ger studenterna möjlighet för fördjupning genom att redovisa och diskutera teoretisk kunskap. Kursdeltagarna uppmuntras att tillämpa kunskaper genom praktiskt kliniskt arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Rollspelsseminarium, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom aktivt deltagande i rollspel och diskussionerna om desamma under seminariet.

Redovisningsseminarium, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom diskussion av litteratur, presentation av individuellt fördjupningsarbete och aktivt deltagande under hela redovisningsseminariet.

Fördjupningsarbete, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom individuellt, skriftligt PM


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Rollspelsseminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Redovisningsseminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Fördjupningsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

180 hp på grundnivå som omfattar 90 hp med successiv fördjupning i psykologi, socialt arbete, medicin, omvårdnadsvetenskap, fysioterapi, arbetsterapi, hörselvetenskap eller folkhälsovetenskap. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B och Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Anna Malmquist, Tove Lundberg & Matilda Wurm (red.) (2017)
HBTQ+ Psykologiska perspektiv och bemötande
Stockholm: Natur och Kultur

David M. Frost, Keren Lehavot, Ilan H. Meyer 38.1 (2015): 1-8.
"Minority stress and physical health among sexual minority individuals."
Journal of behavioral medicine, 1-8

Folkhälsomyndigheten (2015)
Hälsan och hälsans bestämningsfaktorer för transpersoner-En rapport om hälsoläget bland transpersoner i Sverige.
Stockholm: Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten (2014)
Utvecklingen av hälsan och hälsans bestämningsfaktorer bland homo- och bisexuella personer.
Stockholm: Folkhälsomyndigheten

Forum för levande historia & RFSL Ungdom (2005)
BRYT! - Ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet.
Kevin L. Nadal , Marie-Anne Issa , Jayleen Leon , Vanessa Meterko , Michelle Wideman &

Yinglee Wong (2011)
Sexual orientation microaggressions:"Death by a thousand cuts" for lesbian, gay, and bisexual youth.
Journal of LGBT Youth, Sidor: 234-259

Örebro Läns Landsting (2012)
Hälsa på lika villkor- Självskattad hälsa hos HBHO-personer i Mellansverige
Örebro Läns Landsting

Referenslitteratur

The British Psychological Society (2012)
Guidelines and literature review for psychologists working therapeutically with sexual and gender minority clients.
London: The British Psychological Society.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar kan tillkomma löpande med max. 100 sidor, exklusive artiklar som ingår i det individuella fördjupningsarbetet.