Kursplan

Psykologi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Psychology, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: PS708G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Psykologi Fördjupning: G1F
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-12-22 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 8

Mål

Efter respektive delkurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Metod och analys i psykologisk vetenskap, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:

  • redogör för och beskriver kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder i psykologi och ger exempel på styrkor och svagheter förknippade med respektive metod,
  • redogör för de grundläggande principerna som gäller vid planering, genomförande och analys av kvalitativa och kvantitativa undersökningar utifrån experimentell och kvasiexperimentell design,
  • redogör för och beskriver grundläggande begrepp och synsätt i deskriptiv och inferentiell statistiken,
  • redogör för grundläggande forskningsetiska riktlinjer.

Färdighet och förmåga
Studenten:

  • söker, tillägnar sig och kritiskt granskar vetenskaplig litteratur,
  • tillämpar adekvata kvantitativa och kvalitativa forsknings- och analysmetoder utifrån en given frågeställning,
  • tillämpar i skrift de formaliakrav som anges i APA-manualen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:

  • motiverar val av metod, undersökningsdesign och analys utifrån en given frågeställning,
  • visar förmåga att reflektera över etiska problemställningar inom psykologisk forskning genom att beakta forskningsetiska principer,
  • visar ett professionellt förhållningssätt i skrift, i samarbete och i kommunikation med andra.

Vetenskapsteori, 3 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:

  • beskriver de vetenskapsteoretiska grundantaganden och hur de relaterar till psykologisk forskning och teoribildning,
  • redogör för betydelsen av grundläggande termer och begrepp som förekommer inom vetenskapsteorin (t. ex. kunskap, induktion, deduktion, falsifikationsprincipen, paradigm).

Färdighet och förmåga
Studenten:

  • identifierar självständigt ett avgränsat problem inom psykologins område och resonerar kring det utifrån litteratur och egen diskussion,
  • resonerar kring hur ett psykologiskt forskningsproblem kan definieras, vetenskapligt värderas och belysas utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:

  • reflekterar och diskuterar kunskapsbegreppet, och kopplar vetenskapsteori till praktiskt vetenskapligt arbete inom psykologi.

Perceptions- och kognitionspsykologi, 9 hp
Kunskap och förståelse:
Studenten:

  • redogör för centrala teorier, grundläggande metoder och forskningsresultat inom kognitionspsykologi,
  • identifierar och beskriver kognitionspsykologi som ett vetenskapligt, experimentellt, och interdisciplinärt område,
  • beskriver de kognitiva processer som är involverade i uppmärksamhet, minne, språk och kommunikation, tänkande och bedömningar,
  • redogör för skillnaden mellan sensation och perception och hur sensoriska och perceptuella processer formar vår upplevelse av verkligheten,
  • identifierar och beskriver viktiga teorier eller regler som kan påverka våra sensoriska och perceptuella processer,
  • beskriver de sensoriska och perceptuella processer som är involverade i visuell perception, auditiv perception, luktperception, tidsperception, rörelseperception, djupperception, och falsk perception,
  • beskriver de centrala teorierna och aspekterna inom mönsterigenkänning.

Färdighet och förmåga:
Studenten:

  • demonstrerar färdigheter i bedömning av kognitiva förmågor,
  • redogör för hur kognitiva processer uttrycks och tillämpas i vardagslivet,
  • demonstrerar färdigheter i bedömning av perceptuella förmågor,
  • redogör för hur perceptuella processer uttrycks och tillämpas i vardagslivet,
  • planerar, utför, diskuterar och redovisar ett kognitionspsykologiskt experiment.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten:

  • läser, förstår och granskar kritiskt vetenskaplig litteratur inom ämnesområdena,
  • förstår och använder de vetenskapliga och tekniska vokabulären och syntetiserar information från flera källor,
  • visar ett professionellt förhållningssätt och vetenskapligt synsätt i gruppdiskussioner och i skrift.

Hälsopsykologi, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:

  • förstår och definierar koncepten hälsa och ohälsa,
  • förstår hälsa och ohälsa utifrån teoretiska modeller
  • beskriver hur psykologiska mekanismer påverkar hälsa och ohälsa,
  • beskriver hur hälsa kan främjas med hjälp av psykologiska metoder,
  • beskriver och diskuterar hur kontextuella faktorer, inklusive mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, påverkar hälsa och ohälsa.

Färdighet och förmåga
Studenten:

  • tillämpar koncepten hälsa och ohälsa på aktuella hälsofrågor,
  • tillämpar teoretiska modeller på fallbeskrivningar,
  • identifierar relevanta vetenskapliga studier inom hälsopsykologi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:

  • analyserar och värderar teoretiska modeller inom hälsopsykologi,
  • analyserar och värderar relevanta vetenskapliga studier inom hälsopsykologi,
  • analyserar och värderar kontextuella faktorer, såsom mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och dess inverkan på hälsa och ohälsa,
  • visar ett professionellt förhållningssätt och vetenskapligt synsätt i gruppdiskussioner och i skrift.

Psykopatologi, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten:

  • identifierar och beskriver vanliga tillstånd och syndrom inom klinisk psykologi,
  • redogör för förklaringsmodeller för dessa tillstånd och syndrom samt ger exempel på hur olika orsaksfaktorer interagerar,
  • beskriver olika strategier för bedömning, analys och diagnosticering som finns tillgängliga.

Färdighet och förmåga
Studenten:

  • tillämpar olika förklaringsmodeller utifrån exempel och fallbeskrivningar,
  • kritiskt granskar olika teorier om psykiska tillstånd och deras ursprung.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:

  • resonerar kring etiska frågeställningar som väcks inom det kliniska forskningsfältet,
  • värderar samhälleliga och individuella konsekvenser av olika synsätt på psykiska sjukdomar samt deras behandling,
  • visar ett professionellt förhållningssätt och vetenskapligt synsätt i gruppdiskussioner och i skrift.

Innehåll

Metod och analys i psykologisk vetenskap, 6 högskolepoäng

Denna delkurs, som löper som en strimma parallellt med de andra kurserna under terminen behandlar grundbegrepp inom kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik (t ex reliabilitet, validitet, urvalsmetod, etik), -design (t ex experimentell och kvasiexperimentell design), och analys (t ex data beskrivning och hypotesprövning). Aktuell forskning belyses och problematiseras i diskussioner, grupparbeten och vid seminarier.

Vetenskapsteori, 3 högskolepoäng

Denna delkurs ger en introduktion till vetenskapsteori och olika vetenskapsteoretiska synsätt på psykologisk forskning och teoribildning. Kursen inleder med en överblick på vetenskapsteori i ett historiskt perspektiv och hur synen på vetenskap utvecklats och fortsätter med fokus på olika vetenskapsteoretiska synsätt inom psykologin (positivistiska, hermeneutiska, fenomenologiska och konstruktivistiska) och tillämpning av vetenskapsteoretiska begrepp som kausalitet, teori, och empiri.

Perceptions- och kognitionspsykologi, 9 högskolepoäng

Denna delkurs ger en introduktion till grundläggande normalpsykologiska processer. Här presenteras kognitionspsykologi och perceptionspsykologi, med inriktning på uppmärksamhet, minne, språk och kommunikation, problemlösning, beslutsfattande och bedömningar samt sensoriska och perceptuella processer. Fokus ligger på att förstå grundläggande normalpsykologiska processer. Visst fokus kommer att ligga på genomförande av ett experiment.

Hälsopsykologi, 6 högskolepoäng

Denna delkurs presenterar grunderna till hälsopsykologi, och principer och mekanismer i hälsopsykologi som handlar om att främja hälsa och förebygga ohälsa. Fokus ligger på att förstå och använda teoretiska modeller inom hälsopsykologi för att förstå utveckling av hälsa och ohälsa och föreslå insatser.

Psykopatologi, 6 högskolepoäng

Denna delkurs presenterar en översikt på de vanligaste psykopatologiska tillstånden hos barn, ungdomar och vuxna utifrån ett biologiskt, psykologiskt och psykosocialt perspektiv, samt hur dessa tillstånd uppkommer och utvecklas. Kursinnehållet bygger på definitioner enligt DSM-5 och omfattar även strategier för bedömning och analys, samt forskningsmetoder inom den kliniska psykologin.

Examinationer och betyg

Metod och analys i psykologisk vetenskap

Metod och analys 1, 5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Metod och analys 2, 1 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskapsteori

Vetenskapsteori 1, 3 högskolepoäng (Provkod: B003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vetenskapsteori 2 (Provkod: B004)
Som betyg används Deltagit (DT).

Perceptions- och kognitionspsykologi

Perceptions- och kognitionspsykologi 1, 5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Perceptions- och kognitionspsykologi 2, 1 högskolepoäng (Provkod: C006)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Perceptions- och kognitionspsykologi 3, 3 högskolepoäng (Provkod: C007)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Perceptions- och kognitionspsykologi 4 (Provkod: C008)
Som betyg används Deltagit (DT).

Hälsopsykologi

Hälsopsykologi 1, 5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hälsopsykologi 2, 1 högskolepoäng (Provkod: D004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Psykopatologi

Psykopatologi 1, 5 högskolepoäng (Provkod: E004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Psykopatologi 2 (Provkod: E005)
Som betyg används Deltagit (DT).

Psykopatologi 3, 1 högskolepoäng (Provkod: E006)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För godkänt på kursen krävs minst godkänt på alla examinerande moment. Väl godkänt på hela kursen kräver därutöver Väl godkänt på minst 20 hp.

Examinationsformer

Metod och analys 1, 5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig tentamen

Metod och analys 2, 1 högskolepoäng (Provkod: A004)
Muntlig examination
Omexamination sker i samband med nästa ordinarie kurstillfälle. Om förutsättningar finns kan möjlighet till omexamination även erbjudas under innevarande termin

Vetenskapsteori 1, 3 högskolepoäng (Provkod: B003)
Skriftlig tentamen

Vetenskapsteori 2, (Provkod: B004)
Muntlig examination
Omexamination sker i samband med nästa ordinarie kurstillfälle. Om förutsättningar finns kan möjlighet till omexamination även erbjudas under innevarande termin

Perceptions- och kognitionspsykologi 1, 5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Skriftlig tentamen, kognition

Perceptions- och kognitionspsykologi 2, 1 högskolepoäng (Provkod: C006)
Skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig examination
Omexamination sker i samband med nästa ordinarie kurstillfälle. Om förutsättningar finns kan möjlighet till omexamination även erbjudas under innevarande termin

Perceptions- och kognitionspsykologi 3, 3 högskolepoäng (Provkod: C007)
Skriftlig tentamen, perception

Perceptions- och kognitionspsykologi 4, (Provkod: C008)
Skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig examination
Omexamination sker i samband med nästa ordinarie kurstillfälle. Om förutsättningar finns kan möjlighet till omexamination även erbjudas under innevarande termin

Hälsopsykologi 1, 5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Skriftlig tentamen

Hälsopsykologi 2, 1 högskolepoäng (Provkod: D004)
Muntlig examination
Omexamination sker i samband med nästa ordinarie kurstillfälle. Om förutsättningar finns kan möjlighet till omexamination även erbjudas under innevarande termin

Psykopatologi 1, 5 högskolepoäng (Provkod: E004)
Skriftlig tentamen

Psykopatologi 2, (Provkod: E005)
Muntlig examination
Omexamination sker i samband med nästa ordinarie kurstillfälle. Om förutsättningar finns kan möjlighet till omexamination även erbjudas under innevarande termin

Psykopatologi 3, 1 högskolepoäng (Provkod: E006)
Skriftlig inlämningsuppgift

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

18 högskolepoäng från Psykologi, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Metod och analys i psykologisk vetenskap, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Christensen, Larry, B. Johnson, Burt R., & Turner, Lisa A., 2014/senaste utgåvan
Research Methods, Design, and Analysis
Upper Saddle River: Pearson

Vetenskapsteori, 3 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Lundh, Lars-Gunnar & Nilsson, Artur, 2018/senaste utgåvan
Psykologin som vetenskap: Vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska grunder Lund:Studentlitteratur

Perceptions- och kognitionspsykologi, 9 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ashcraft, Mark H. & Radvansky, Gabriel A., 2014/senaste utgåvan
Cognition
Pearson Education Limited

Holt, Nigel, Bremner, Andy, Sutherland, Ed, Vliek, Michael, Passer, Michael & Smith, Ronald, 2019/senaste utgåvan
Psychology: The Science of Mind and Behaviour
London, UK: McGraw-Hill Education

Hälsopsykologi, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Taylor, Shelly E., 2020/senaste utgåvan
Health psychology
McGraw-Hill Higher Education, 576 sidor.

Referenslitteratur

Linton, Steven James & Flink, Ida, 2016/senaste utgåvan
Hälsopsykologi i vården
Stockholm: Natur och Kultur

Psykopatologi, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Nolen-Hoeksema, Susan & Marroquin, Brett, 2016/senaste utgåvan
Abnormal Psychology
Mcgraw-Hill Education, 624 sidor.

Referenslitteratur

Burton, Lorelle J., 2010/senaste utgåvan
An interactive approach to writing essays and research reports in psychology
Brisbane, Australia: John Wiley & Sons, Ltd.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

Om en nyare utgåva av angivna böcker finns ersätts angiven litteratur i regel med senaste utgåvan. Mer information om litteratur, krav på utgåva samt läsanvisningar kan finnas i studieguiden.