Kursplan

Psykologi, kandidatkurs, 30 högskolepoäng

Psychology, Advanced Course, 30 Credits

Kurskod: PS709G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Psykologi Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-12-13 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Psykologisk forskningsmetod, 15 högskolepoäng
Kunskap och förståelse

Studenten:

  • redogör för olika kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder och design inom det psykologiska forskningsfältet,
  • visar fördjupad förståelse för forskningsmetodologiska aspekter och hur dessa relaterar till tolkning av forskningsresultat,
  • redogör för de vanligaste statistiska analysmetoderna inom psykologin och med dessa utför beräkningar av data i dataprogrammet SPSS

Inom färdighet och förmåga:

  • visar fördjupad förmåga att självständigt och kritiskt granska, sammanfatta och värdera resultat i psykologiska forskningsstudier,
  • identifierar och tillämpar adekvat analysmetod till specifika frågeställningar och tolkar resultaten både verbalt och i skrift,
  • värderar och kritiskt diskuterar forskningsmetodologiska aspekter i olika empiriska undersökningar (t. ex. urval, validitet, reliabilitet),
  • visar förmåga att sammanfatta och enligt vedertagna regler kring formalia presentera resultaten av den egna empiriska undersökningen i skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten:

  • värderar statistiska metoder utifrån adekvata antaganden om datastruktur,
  • diskuterar forskningsresultat utifrån olika etiska aspekter.

Självständigt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng
Kunskap och förståelse

Studenten:

  • identifierar och formulerar en undersökningsbar psykologisk frågeställning,
  • söker och sammanfattar relevant litteratur för frågeställningen,
  • motiverar och tillämpar adekvat forskningsdesign utifrån frågeställningen.

Färdighet och förmåga

Studenten:

  • planerar, genomför och presenterar ett självständigt empiriskt forskningsarbete,
  • självständigt sammanställer, analyserar och tolkar insamlade data på ett för frågeställningen adekvat sätt,
  • presenterar egna resultat muntligt och i skrift samt värderar resultatens vetenskapliga värde,
  • tillämpar adekvata regler kring formalia och referenshantering enligt rådande APA-manual.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

Studenten:

  • argumenterar för och försvarar ett eget empiriskt arbete,
  • på vetenskaplig grund kritiskt granskar en genomförd empirisk studie,
  • reflekterar över och diskuterar etiska aspekter av den egna och andras empiriska studier.

Kursens huvudsakliga innehåll

Psykologisk forskningsmetod, 15 högskolepoäng

Följande moment ingår:

  • Vetenskapligt skrivande, 3 hp (Provkod A001).
  • Design och metod, 3 hp (Provkod A002).
  • Bearbetnings- och analysmetoder, 6 hp (Provkod A003).
  • Statistisk analys med Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), 3 hp (Provkod A004).

Självständigt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng

  • Uppsatsarbetet innebär dels att under handledning genomföra en självständig forskningsuppgift inom ett avgränsat problemområde, dels att försvara det självständiga arbetet och opponera på ett annat arbete samt att delta i två ytterligare ventileringar. Individuellt uppsatsarbete endast efter dispens från kursansvarig. 15 hp (Provkod: B001)

Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och handledning. Obligatoriskt deltagande vid ett antal seminarier. Obligatoriska redovisningar av skriftliga och/eller muntliga grupparbeten förekommer.
Hela eller delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Psykologisk forskningsmetod

Vetenskapligt skrivande, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftligt PM

Design och metod, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig salstentamen

Bearbetnings- och analysmetoder, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig salstentamen

Statistical Package for the Social Sciences, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig tentamen i datasal

Självständigt uppsatsarbete

Självständigt uppsatsarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: B001)
Uppsatsventilering och opponering


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vetenskapligt skrivande
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Design och metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Bearbetnings- och analysmetoder
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Statistical Package for the Social Sciences
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt uppsatsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs

  • För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst Godkänd på samtliga 4 delmoment i delkurs 1 samt betyget Väl godkänd på självständigt uppsatsarbete (0500).
  • För betyget G på hela kursen krävs betyget G i samtliga examinationer och att alla obligatoriska moment genomförts.
  • Betyget U innebär att en eller flera examinationer bedömts med U och/eller att alla obligatoriska moment ej genomförts.

Skriftliga tentamina
Betygsättning sker med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Godkänd måste studenten visa att kursens lärandemål har uppnåtts.

PM och seminarier
Betygsättning sker med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För Godkänd måste studenten visa att momentets lärandemål har uppnåtts.

Uppsats
Betygsättning sker med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Godkänd måste studenten visa att kursens lärandemål har uppnåtts.

Särskild behörighet och andra villkor

Psykologi, grundkurs, 30 högskolepoäng och 18 högskolepoäng från Psykologi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Hantering av uppsats/självständigt arbete

  • studenten lämnar in ifylld blankett för medgivande av publicering i Diva till utsedd examinator vid slutseminarium.
  • studenten förväntas skicka in den slutgiltiga versionen av sitt arbete i PDF-format till utsedd person/examinator.

Rätten till förnyat prov:

  • Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.
  • Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.

Övergångsbestämmelser

Kurs/delkurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Psykologisk forskningsmetod, 15 högskolepoäng:

Christensen, Larry B., Johnson, Burt R., & Turner, Lisa A (2014)/12th edition
Research Methods, Design, and Analysis
Upper Saddle River: Pearson, 539 sidor, (ca 220 sidor kommer att läsas)

Field, Andy (2013)/4th Ed.
Discovering Statistics using IBM SPSS Statistics
London: Sage Publications

Vetenskapsrådet (2017)
God forskningssed
Stockholm: Vetenskapsrådet, 84 sidor

International Business Machines
IBM SPSS Software, [statistikprogram]

Självständigt uppsatsarbete 15 högskolepoäng:

Ytterligare litteratur väljs av studenten i samråd med handledaren och i relation till uppsatsens syfte och frågeställningar.

Om en nyare upplaga av angiven bok/böcker finns kan antingen den angivna utgåvan eller den nyare utgåvan användas.

Referenslitteratur

American Psychological Association (2019)
Publication Manual of the American Psychological Association
Washington, DC: Author, 428 sidor

Gelfand, Harold & Walker, Charles J. & American Psychological Association (2002)
Mastering APA style. Student's Workbook and Training Guide
Washington DC: American Psychological Association

Repstad, Pål (1999)
Närhet och distans ­ Kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
Lund: Studentlitteratur, 150 sidor, Valda delar