Kursplan

Psykologi, avancerad nivå, Transdiagnostisk behandling för samsjuklig smärta och emotionell problematik, 7,5 högskolepoäng

Psychology, Second Cycle, Transdiagnostic Treatment for Comorbid Pain and Emotional Problems, 7,5 Credits

Kurskod: PS710A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Psykologi Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-06-24 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att förse studenten med tillräckliga kunskaper och färdigheter för fördjupad klinisk kompetens inom området smärta. Nedanstående punkter ska uppnås efter genomgången kurs.

Kunskap och förståelse
Studenten:

  • sammanfattar och värderar olika teorier och tekniker inom psykologisk smärtbehandling inom KBT-fältet,
  • analyserar hur transdiagnostiska faktorer påverkar och interagerar med utvecklingen och behandlingen av smärtproblem,
  • hittar, sammanfattar, värderar och reflekterar över aktuella vetenskapliga artiklar som berör psykologisk smärtbehandling och dess kliniska tillämpbarhet.

Färdighet och förmåga
Studenten:

  • tillämpar grundläggande tekniker i hybridbehandlingen,
  • konceptualiserar ett kliniskt fall ur transdiagnostiska perspektiv,
  • utvecklar och motiverar en behandlingsplan för ett kliniskt fall ur ett transdiagnostiskt perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:

  • reflekterar kring ett antal nyckelfaktorer inom psykologisk transdiagnostisk smärtbehandling och dess kliniska tillämpning,
  • reflekterar kring genomförande och utvärdering av kliniska insatser.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar bland annat kunskapsområdet smärtpsykologi och utvecklingen av transdiagnostiska ansatser och ska ge studenten teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter för behandling av smärtpatienter med samsjuklig emotionell problematik.

Särskilt fokus ligger på teoretisk bakgrund och praktisk tillämpning av en transdiagnostisk behandling som kombinerar tekniker från KBT-baserad smärtexponering med DBT-baserat arbete med emotionsreglering (s.k. "hybridbehandling").

Studenten uppmanas ta del av aktuell litteratur och vetenskapliga tidskriftsartiklar för att förstå den teoretiska grund som hybridbehandlingen vilar på och de grundläggande färdigheter som krävs för att praktiskt kunna tillämpa behandlingen. Särskilt betonas akademiskt djup och kliniska färdigheter samt förmågan att kunna analysera fall utifrån ett transdiagnostiskt perspektiv. Undervisningen är baserad på ett vetenskapligt och evidensbaserat synsätt, som integreras med klinisk expertis

Studieformer

Kursen ges på distans med två campusträffar för examinerande seminarier. All undervisning sker via webbaserade kommunikationsverktyg delvis genom inspelade föreläsningar och delvis genom workshops i realtid.

Delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Transdiagnostisk behandling för samsjuklig smärta och emotionell problematik, skriftligt inlämningsarbete, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom inlämning av en skriftlig beskrivning av ett kliniskt case, inklusive noggrann teoretisk bakgrund, konceptualisering och behandlingsplan.

Transdiagnostisk behandling för samsjuklig smärta och emotionell problematik, rollspelsseminarium, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom aktivt deltagande på rollspelen och diskussionerna under seminariet.

Transdiagnostisk behandling för samsjuklig smärta och emotionell problematik, redovisningsseminarium, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom presentation av individuellt casearbete och aktivt deltagande under hela redovisningsseminariet.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Transdiagnostisk behandling för samsjuklig smärta och emotionell problematik, skriftligt inlämningsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Transdiagnostisk behandling för samsjuklig smärta och emotionell problematik, rollspelsseminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Transdiagnostisk behandling för samsjuklig smärta och emotionell problematik, redovisningsseminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För Godkänt krävs Godkänt på alla examinerande moment.
För Väl Godkänt krävs Godkänt på seminarierna samt Väl Godkänt på det skriftliga inlämningsarbetet.
Missade examinerande seminarier kompletteras i första hand genom uppsamlingsseminarier.

Särskild behörighet och andra villkor

Psykologexamen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningen kan komma att genomföras på både svenska och engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Senaste utgåva av nedanstående litteratur.

Artiklar:
Boersma, Katja; Södermark, Martin; Hesser, Hugo; Flink, Ida; Gerdle, Björn & Linton, Steven (2019)
Efficacy of a transdiagnostic emotion–focused exposure treatment for chronic pain patients with comorbid anxiety and depression: a randomized controlled trial.
Pain, 160(8), 1708

Linton, Steven & Fruzzetti, Alan (2014)
A hybrid emotion-focused exposure treatment for chronic pain: A feasibility study.
Scandinavian Journal of Pain 5 151-158

Södermark, Martin; Linton, Steven; Hessr, Hugo; Flink, Ida; Gerdle, Björn & Boersma, Katja (2020)
What Works? Processes of Change in a Transdiagnostic Exposure Treatment for Patients with Chronic Pain and Emotional Problems.
The Clinical Journal of Pain

Linton, Steven, Flink, Ida & Vlaeyen, Johan (2018)
Understanding the etiology of chronic pain from a psychological perspective.
Physical therapy 98.5: 315-324

Finan Patrick; Garland Eric (2015)
The role of positive affect in pain and its treatment.
Clin J Pain 31:177–87

Mansell, Warren, Harvey, Allison, Watkins, Ed, & Shafran, Roz (2009)
Conceptual Foundations of the Transdiagnostic Approach to CBT.
Journal of Cognitive Psychotherapy, 23(1), 6–19. doi:10.1891/0889-8391.23.1.6

Linton, Steven (2013)
A transdiagnostic approach to pain and emotion.
Journal of applied biobehavioral research, 18(2), 82-103

McCracken, Lance & Morley, Stephen (2014)
The psychological flexibility model: a basis for integration and progress in psychological approaches to chronic pain management.
The Journal of Pain, 15(3), 221-234

Meulders, Ann (2019)
From fear of movement-related pain and avoidance to chronic pain disability: a state-of-the-art review.
Current Opinion in Behavioral Sciences, 26, 130-136

Ólason, Magnús; Andrason, Rúnar; Jónsdóttir, Inga; Kristbergsdóttir, Hlín & Jensen, Mark (2018)
Cognitive behavioral therapy for depression and anxiety in an interdisciplinary rehabilitation program for chronic pain: a randomized controlled trial with a 3-year follow-up.
International journal of behavioral medicine, 25(1), 55-66.

Vlaeyen Johan; Crombez Geert, Linton Steven (2016)
The fear-avoidance model of pain.
Pain;157:1588–9

Böcker:
Swenson, Charlie
DBT Principles in Action: Acceptance, Change and Dialectics.
New York: Guilford Publications

Vlaeyen, Johan; Morley, Stephen; Linton, Steven; Boersma, Katja & de Jong, Jeroen (2012)
Pain-related fear: Exposure-based treatment of chronic pain.
IASP press tillgänglig som e-bok (valda kapitel)

Boersma, Katja (2019)
Smärta (kapitel 7) i Sarkohi, Ali & Andersson, Gerhardt (red.) Somatisk Sjukdom: Ett biopsykosocialt perspektiv.
Stockholm: Studentlitteratur

McKay, Mathew; Wood, Jeffrey & Brantley, Jeffrey (2019)
The dialectical behavior therapy skills workbook: Practical DBT exercises for learning mindfulness, interpersonal effectiveness, emotion regulation, and distress tolerance.
New Harbinger Publications

 

Referenslitteratur:
Linton, Steven (2021)
Att förstå patienter med smärta (3 upplaga)
Lund: Studentlitteratur

Linehan, Marsha (2014)
DBT Skills training manual
Guilford Publications.

Artiklar kan tillkomma löpande med max. 100 sidor, exklusive artiklar som ingår i det individuella fördjupningsarbetet.