Kursplan

Positiv psykologi: Vetenskapen om lycka och välbefinnande, 15 högskolepoäng

Positive Psychology: The Science of Happiness and Wellbeing, 15 Credits

Kurskod: PS713G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Psykologi Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-03-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-02 Litteraturlista fastställd: 2020-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Inom kunskap och förståelse

  • identifiera och beskriva forskningsmetoder som används inom området.
  • jämföra styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder samt identifierar dem i vetenskapliga studier.
  • använda och förklara grundläggande principer för planering, utförande, diskussion och redovisning av en undersökning inom positiv psykologi.
  • redogöra för olika begrepp, koncept och teorier inom positiv psykologi.
  • jämföra olika perspektiv/ teorier och aktivt diskutera hur forskning inom positiv psykologi kan tillämpas;
  • diskutera kön och mångkulturella skillnader inom området;
  • aktivt visa kunskap om företeelser inom positiv psykologi i skrift och tal och aktivt visa fördjupade kunskaper i ett eller flera valda områden inom positivpsykologi i skrift.

Inom värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • skriva en laborationsrapport med relevant hypotes/er, forskningsmetod, analysförfarande och vetenskapligt språk.
  • kritiskt läsa och granska vetenskapliga studier.
  • identifiera och beskriva svagheter och styrkor med olika former av design och forskningsmetod.
  • identifiera och beskriva olika etiska aspekter inom positiv psykologi.

Inom färdighet och förmåga:

  • försvara sina grundläggande arbeten vid ventilering samt genomföra en opposition.
  • delta aktivt och självständigt i seminariediskussionerna.
  • visa ett professionell förhållningssätt i sitt vetenskapliga skrivande.
  • i grupp redovisa, diskutera och producera en skriftlig rapport som i stora drag följer vedertagna formella kriterier, samt lever upp till grundläggande krav, på vetenskaplighet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Föreläsningar och seminarier i positiv psykologi, 12 högskolepoäng med laboration i positiv psykologi, 3 högskolepoäng

Kursen belyser positivpsykologins olika kunskapsområden kopplat till hälsa och välbefinnande. Kursen belyser en integrationsmodell som innehåller biologiska-, personlighets-, sociala-, och kognitiva-faktorer inom positiv psykologi. Tyngdpunkten ligger på promotion av hälsa ur ett individ-, grupp-, och samhällsperspektiv. Begrepp som berörs är bl.a. coping, glädje, hopp, välbefinnande, kreativitet, samhällsengagemang och emotioner. Kön och kultur är ett grundläggande tema under hela kursen.

Studieformer

Föreläsningar och seminarier. All undervisning sker på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Positiv psykologi, 12 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig salstentamen

Laboration i Positiv psykologi, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig laborationsrapport i grupp med ventilering och opponering


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Positiv psykologi
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Laboration i Positiv psykologi
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E, eller G i förekommande fall, på samtliga ingående moment. Sammanvägningen av examinationsuppgifternas betyg sker genom att bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal poäng som respektive delkurs utgör av hela kursens poängantal. Betyget på hela kursen sätts således genom ett viktat genomsnitt av delkurserna.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Rätten till förnyat prov

  • Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.
  • Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Compton, William C. & Hoffman, Edward 2013/2 ed (International edition)
Positive psychology: The science of happiness and flourishing
Wadsworth, Cengage Learning, 381 sidor

Lopez, Shane J., Pedrotti, T. Jennifer & Snyder, Charles R. 2014/3 ed
Positive Psychology: The scientific and practical explorations of human strengths
SAGE Publications Inc, 571 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar, ca 250 sidor.
Senaste upplaga gäller för kurslitteratur.