Kursplan

Samtal och kommunikation: Teori och praktik ur ett psykologiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng

Conversation and Communication: Theory and Practice from a Psychological Perspective, 7,5 Credits

Kurskod: PS717G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Psykologi Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-12-13 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2

Mål

Kursens mål
Efter respektive delkurs har studenten minst uppnått följande lärandemål:

Kunskap och förståelse
Studenten:

  • redogör för grundläggande mekanismer inom kommunikationsteori,
  • redogör för relevanta mekanismer inom emotionsteori,
  • beskriver centrala psykologiska teorier och modeller som ligger till grund för professionella samtal.

Färdighet och förmåga
Studenten:

  • demonstrerar goda samtalsfärdigheter,
  • ger och tar emot feedback,
  • visar grundläggande färdigheter i att föra professionella samtal,
  • visar grundläggande färdigheter i att föra samtal om svåra ämnen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten:

  • reflekterar över samtalets roll i yrkessammanhang,
  • reflekterar över synsätt och metoder som ligger till grund för professionella samtal,
  • reflekterar kring makt, egna beteenden, egna värderingar och egna fördomar samt deras påverkan på samtalet.

Innehåll

Kursen handlar om hur kommunikation fungerar och hur man kan föra hjälpsamma samtal. Kursen omfattar vetenskapen om kommunikation och bemötande, samt praktiska övningar i att föra samtal i olika sammanhang.

Examinationer och betyg

Samtal och kommunikation 1, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Samtal och kommunikation 2, 2 högskolepoäng (Provkod: A005)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Samtal och kommunikation 3, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

HELKURSBETYG
För godkänt på kursen krävs minst godkänt på alla examinerande moment. För väl godkänt på hela kursen krävs därutöver väl godkänt på examination A001 (skriftlig tentamen).

Examinationsformer

Samtal och kommunikation 1, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig tentamen

Samtal och kommunikation 2, 2 högskolepoäng (Provkod: A005)
Praktisk examination samt skriftlig inlämningsuppgift

Samtal och kommunikation 3, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig examination

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Benjamin, Ben E., Yeager, Amy & Simon, Anita (senaste upplagan).
Klar kommunikation: SAVI®
Lund: Studentlitteratur (270 sidor).

Fruzzetti, Alan E. & Ruork, Allison K. (2018).
Validation Principles and Practices in Dialectical Behaviour Therapy. I Michaela A. Swales (red.) The Oxford Handbook of Dialectical Behaviour Therapy.
Oxford: Oxford University Press (19 sidor).

Miller, William R. & Rollnick, Stephen (senaste upplagan).
Motiverande samtal: Att hjälpa människor till förändring
Stockholm: Natur och kultur (urval om ca 280 sidor).

Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin (senaste upplagan).
Kommunikation: Samspel mellan människor
Lund: Studentlitteratur (200 sidor).

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt lärares anvisningar.