Kursplan

Hälsoretorik, 7,5 högskolepoäng

Rhetoric of Medicine and Health, 7,5 Credits

Kurskod: RE004A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Retorik Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2023-11-28 Litteraturlista fastställd: 2024-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 1

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • visa översiktliga kunskaper om olika forskningsfält inom hälsoretorik samt fördjupade kunskaper inom ett avgränsat delområde,
  • visa fördjupade kunskaper om en eller flera specifika metoder och teorier inom området,
  • söka, värdera och kritiskt referera litteratur av relevans för området,
  • genomföra egna analyser samt integrera tidigare forskning och teorier i dessa analyser, och
  • visa förmåga att presentera analytiska resultat på ett korrekt och vetenskapligt språk, såväl skriftligt som muntligt, med adekvat vetenskaplig terminologi och i enlighet med vedertagna konventioner.

Innehåll

Hälsoretorik är ett område som utforskar hur språk och kommunikation påverkar människors uppfattningar och beteenden relaterade till hälsa. Forskningen inom hälsoretorik sträcker sig över olika ämnen och frågeställningar. Den här kursen behandlar följande teman inom hälsoretorik: framställning av hälsa och sjukdom i media, patientens språk och perspektiv (inklusive forskning om patienters egna berättelser), riskkommunikation (inklusive strategisk kommunikation om hälsorisker och rekommendationer,) stigmatisering/diskriminering samt digital hälsoinformation inklusive sociala medier.

Examinationer och betyg

Hälsoretorik I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hälsoretorik II, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd på hel kurs krävs minst betyget Godkänd på alla examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänt på hel kurs krävs Väl Godkänt på examinationsmomentet Hälsoretorik I.

Examinationsformer

Hälsoretorik I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Hälsoretorik II, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Löpande examination.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå, varav 90 högskolepoäng i successiv fördjupning där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng (G2E) ingår i något av följande ämnesområden: engelska, nordiska språk, media- och kommunikation, retorik, svenska språket eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Examinationerna genomförs på svenska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Angeli, Elizabeth L. & Johnson-Sheehan, Richard (eds.) (2018)
Medical Humanities and/or the Rhetoric of Health and Medicine. Special issue
Technical Communication Quarterly 27(1) (tillgänglig via biblioteket)

Bellander, Theres & Landqvist, Mats (2020)
"Becoming the expert constructing health knowledge in epistemic communities online."
Information, Communication & Society 23(4): 507-522 (tillgänglig via biblioteket)

Berry, Dianne (2006)
Health communication: Theory and practice
London: McGraw-Hill Education (valda delar, tillgänglig som e-bok)

Hamilton, Heidi, & Chou, Wen-ying Sylvia (eds.) (2014)
The Routledge handbook of language and health communication
London: Routledge (valda delar)

Landqvist, Mats (2023)
"Strategic Linguistic Choices within the Swedish Disability Movement: Practical Reasoning, Agency, and Antiableist Challenges."
Rhetoric Society Quarterly (2023): 1-15 (tillgänglig via biblioteket)

Landqvist, Mats & Nikolaidou, Zoe (2020)
"Drawing the line between sick and healthy: normality constructions in health communication contexts."
Health Communication 35(12): 1545-1555 (tillgänglig via biblioteket)

Onge, St., Jeffrey (2017)
"Neoliberalism as common sense in Barack Obama’s health care rhetoric."
Rhetoric Society Quarterly 47(4): 295-312 (tillgänglig via biblioteket)

Rukhsana Ahmed & Yuping Mao (eds.) (2022)
Communication Research on Health Disparities and Coping Strategies in COVID-19 Related Crises. Special issue
Health Communication, 37:12 (tillgänglig via biblioteket)