Kursplan

Retorik och kommunikativt ledarskap, 30 högskolepoäng

Rhetoric and Communicative Leadership, 30 Credits

Kurskod: RE006G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Retorik Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa

  • grundläggande förståelse för retorikens syn på kommunikation i samhälle och organisationer,
  • förståelse för retorikens grundläggande begrepp,
  • kunskap om argumentationsteorins grunder,
  • kunskap om hur genrer och retoriska kontexter skapar mening, och
  • förståelse för hur kommunikation och ledarskap interagerar.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • tolka, analysera, jämföra och kritiskt granska olika retoriska objekt,
  • identifiera och illustrera ledarskap utifrån retoriska perspektiv,
  • föra fram och variera sitt budskap muntligt och skriftligt, i olika genrer och medier,
  • argumentera för en ståndpunkt,
  • främja kommunikativa målsättningar i olika sammanhang, och
  • förmedla och ge konstruktiv återkoppling i olika mellanmänskliga sammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att reflektera över

  • bruk och missbruk av retorik,
  • värdet av perspektivbyten i kommunikation med avseende på kultur, genus och miljö, och
  • sambandet mellan retorik och demokrati.

Kursens huvudsakliga innehåll

Retorikens grunder och kommunikativt ledarskap, 15 högskolepoäng

Delkursen innehåller en genomgång av klassiska och moderna retoriska begrepp. Kommunikativt ledarskap introduceras löpande i relation till retorikens grunder. Teori och praktik vävs ihop så att studenterna reflekterar över sina egna och andras muntliga och skriftliga framträdanden. Exempelvis diskuteras anpassning till retorisk situation, språkanvändning och deras relation till kommunikativt ledarskap. Studenterna tränas att uttrycka sig i olika genrer i olika medier.

Argumentation och debatt, 15 högskolepoäng

Delkursen utgår från moderna retoriska argumentationsteorier och deras tillämpning i konkreta situationer. Retorikens roll inom politik, reklam och massmedia liksom retorikens etiska och demokratiska potential diskuteras. I anslutning till detta analyserar och utvärderar studenterna argumentationen i kommunikation på såväl mellanmänsklig som organisatorisk nivå. Vidare reflekterar studenter över genus och retorikens verbala, ickeverbala och visuella aspekter. Studenterna tränar på att argumentera i såväl skriftliga som muntliga övningar.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, workshops och praktiska övningar individuellt och i grupp.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Retorikens grunder och kommunikativt ledarskap

Ethos i praktiken, 2 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig och skriftlig redovisning.

Analys av retorisk situation, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig redovisning.

Genreanalys, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig redovisning.

Övertygande tal, 2 högskolepoäng (Provkod: A004)
Muntligt framförande.

Kommunikativt ledarskapsanalys, 2 högskolepoäng (Provkod: A005)
Skriftlig redovisning.

Retorikens grunder, 5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Salstentamen.

Talövningar (Provkod: A007)
Obligatoriska moment i form av deltagande i talövningar.

Argumentation och debatt

Argumentationens grunder, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftlig redovisning.

Debatt, 3 högskolepoäng (Provkod: B002)
Muntliga och skriftliga redovisningar.

Visuell retorikanalys, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B003)
Muntliga och skriftliga redovisningar.

Kommunikativt ledarskap i praktiken, 5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Muntlig och skriftlig redovisning.

Praktiska övningar (Provkod: B005)
Obligatoriska moment i form av deltagande i praktiska övningar.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan besluta att en studerande som inte godkänts på ett examinationsmoment får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov på examinationerna Ethos i praktiken (den skriftliga redovisningen), Analys av retorisk situation, Genreanalys, Kommunikativt ledarskapsanalys, Argumentationens grunder, Debatt (den skriftliga redovisningen), Visuell retorikanalys (den skriftliga redovisningen), Kommunikativt ledarskap i praktiken, (den skriftliga redovisningen). Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ethos i praktiken
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Analys av retorisk situation
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Genreanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Övertygande tal
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommunikativt ledarskapsanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Retorikens grunder
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Talövningar
Som betyg används Deltagit (DT).

Argumentationens grunder
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Debatt
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Visuell retorikanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommunikativt ledarskap i praktiken
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Praktiska övningar
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Retorikens grunder och kommunikativt ledarskap, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Andersson Lid, Lena (2009)
Ledarskapande retorik
Stockholm: EFI
(valda delar läses, tillgänglig på nätet)

Hellspong, Lennart (2011)
Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik
Lund: Studentlitteratur, (tredje upplagan eller senare)
(valda delar läses)

Ihlen, Oyvind & Heath, Robert L. (eds.). (2018)
The Handbook of Organizational Rhetoric and Communication
Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons
(valda delar läses, tillgänglig på nätet)

Lindqvist, Janne (2016)
Klassisk retorik för vår tid
Lund:Studentlitteratur

Mral, Brigitte, Gelang, Marie & Bröms, Emelie (2015)
Kritisk retorikanalys. Text - bild - actio
Ödåkra: Retorikförlaget

Referenslitteratur

Aristoteles & Akujärvi, Johanna (2012)
Retoriken (1. utg., 1. uppl. ed.)
Ödåkra: Retorikförlaget

Herrick, James A. (2013)
The history and theory of rhetoric: An introduction
Boston, Mass.: Pearson (femte rev. upplagan)

Lindstedt, Inger (2013)
Textens hantverk: Om retorik och skrivande
Lund: Studentlitteratur (andra rev. upplagan)

Karlsson, Ola & Språkrådet (2017)
Svenska skrivregler (fjärde upplagan. ed., småskrift utgiven av Språkrådet; 22)
Stockholm: Liber

Northouse, Peter F (senaste upplagan)
Leadership - Theory and Practice
Thousand Oaks: Sage Publication

Tillägg och kommentarer
Artiklar eller texter om ca 300 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Argumentation och debatt, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hellspong, Lennart (2011)
Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik
Lund: Studentlitteratur, (tredje upplagan eller senare)
(valda delar läses)

Ihlen, Oyvind & Heath, Robert L. (eds.). (2018)
The Handbook of Organizational Rhetoric and Communication
Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons
(valda delar, tillgänglig på nätet)

Mral, Brigitte, Gelang, Marie & Bröms, Emelie (2015)
Kritisk retorikanalys. Text - bild - actio
Ödåkra: Retorikförlaget

Onsberg, Merete & Jørgensen, Charlotte (2008)
Praktisk argumentation
Åstorp: Retorikförlaget, (tredje upplagan eller senare)

Referenslitteratur

Hart, Roderic & Daughton, Suzanne M. (2004)
Modern rhetorical criticism (3.rd ed.)
Boston: Pearson/Allyn & Bacon

Karlsson, Ola & Språkrådet (2017)
Svenska skrivregler (Fjärde upplagan. ed., Småskrift utgiven av Språkrådet; 22)
Stockholm: Liber

Lunsford, Andrea A. (2016)
Everything's an Argument With 2016 MLA Update
Boston: Bedford/St Martin's

Müllern, Tomas & Stein, Johan (1999)
Övertygandets ledarskap: Om retorik vid strategiska förändringar
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Artiklar eller texter om ca 300 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.