Kursplan

Retorik och kommunikativt ledarskap, 30 högskolepoäng

Rhetoric and Communicative Leadership, 30 Credits

Kurskod: RE006G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Retorik Fördjupning: G1N
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 9

Mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa

• förståelse för retorikens grundläggande begrepp,
• grundläggande förståelse för retorikens syn på kommunikation i samhälle och organisationer,
• kunskap om hur genrer och retoriska kontexter skapar mening,
• kunskap om argumentationsteorins grunder,
• grundläggande förståelse för hur kommunikation och ledarskap interagerar, och
• kunskap om bildernas retoriska funktion.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

• tolka, analysera, jämföra och kritiskt granska olika retoriska objekt,
• föra fram och variera sitt budskap muntligt och skriftligt, i olika genrer,
• argumentera för en ståndpunkt,
• identifiera och illustrera ledarskap utifrån retoriska perspektiv,
• identifiera olika uttrycksmedel som används i visuell kommunikation, och
• förmedla och ge konstruktiv återkoppling i olika mellanmänskliga sammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att reflektera över

• sambandet mellan retorik och opinionsbildning
• värdet av perspektivbyten i kommunikation med avseende på kultur och genus, och
• bruk och missbruk av retorik.

Innehåll

Retorikens grunder, 12 högskolepoäng

Delkursen innehåller en genomgång av klassiska och moderna retoriska begrepp. Teori och praktik vävs ihop så att studenterna reflekterar över sina egna och andras muntliga och skriftliga framträdanden. Exempelvis diskuteras anpassning till retorisk situation, språkanvändning och kroppsspråk. Studenterna tränas att uttrycka sig i olika genrer.

Argumentation och debatt, 6 högskolepoäng

Delkursen bygger på moderna retoriska argumentationsteorier och deras tillämpning i praktisk debatt. Studenterna tränas på att identifiera och granska argumentation, att debattera och reflektera kritiskt över debattframträdanden.

Ledarskapsretorik, 6 högskolepoäng

Delkursen introducerar ledarskap ur ett retoriskt perspektiv. Principer för strategisk kommunikation inom ramen för ledarskap presenteras. Studenterna analyserar ledarskap bland annat i relation till sociala identiteter, t.ex. kön, etnicitet och klass, och till frågor om socialt ansvar.

Visuell retorik, 6 högskolepoäng

Delkursen introducerar visuell retorik i teori och praktik. Användning och missbruk av retorik diskuteras inom politisk kommunikation, propaganda, reklam och sociala medier. Studenterna tillämpar retoriska begrepp i tolkning och analys av bild, skrift och andra modaliteter.

Examinationer och betyg

Retorikens grunder

Examinerande tal, 3 högskolepoäng (Provkod: A016)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Genreanalys, 5 högskolepoäng (Provkod: A013)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Retorikens grunder, 4 högskolepoäng (Provkod: A014)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Talövningar (Provkod: A015)
Som betyg används Deltagit (DT).

Argumentation och debatt

Argumentationsanalys, 6 högskolepoäng (Provkod: B010)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Praktiska övningar (Provkod: B009)
Som betyg används Deltagit (DT).

Ledarskapsretorik

Ledarskapsretorik I, 2 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Ledarskapsretorik II, 4 högskolepoäng (Provkod: C002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Visuell retorik

Visuell retorik I, 2 högskolepoäng (Provkod: D003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Visuell retorik II, 4 högskolepoäng (Provkod: D004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 19 högskolepoäng.

Examinationsformer

Examinerande tal, 3 högskolepoäng (Provkod: A016)
Muntlig redovisning.

Genreanalys, 5 högskolepoäng (Provkod: A013)
Skriftlig redovisning.

Retorikens grunder, 4 högskolepoäng (Provkod: A014)
Digital salstentamen.

Talövningar (Provkod: A015)
Obligatoriska moment i form av deltagande i talövningar.

Argumentationsanalys, 6 högskolepoäng (Provkod: B010)
Skriftlig redovisning.

Praktiska övningar (Provkod: B009)
Obligatoriska moment i form av deltagande i praktiska övningar.

Ledarskapsretorik I, 2 högskolepoäng (Provkod: C001)
Muntlig redovisning.

Ledarskapsretorik II, 4 högskolepoäng (Provkod: C002)
Skriftlig redovisning.

Visuell retorik I, 2 högskolepoäng (Provkod: D003)
Muntlig redovisning.

Visuell retorik II, 4 högskolepoäng (Provkod: D004)
Skriftlig redovisning.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Utbildningen kan även ges på engelska men examinationerna genomförs på svenska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Retorikens grunder, 12 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Kjeldsen, Jens E. (2008)
Retorik idag: introduktion till modern retorikteori
Lund: Studentlitteratur (valda delar läses)

Lindqvist, Janne (2016)
Klassisk retorik för vår tid
Lund:Studentlitteratur

Mral, Brigitte, Gelang, Marie & Bröms, Emelie (2016)
Kritisk retorikanalys. Text - bild - actio
Ödåkra: Retorikförlaget

Referenslitteratur

Akujärvi, J. (översättare) (2012)
Artistoteles
Ödåkra: Retorikförlaget

Herrick, James A. (senaste upplagan)
The history and theory of rhetoric: An introduction
Routledge

Jasinski, James (2001)
Sourcebook on rhetoric: key concepts in contemporary rhetorical studies
Sage Publications

Tillägg och kommentarer
Artiklar eller texter om ca 100 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Argumentation och debatt, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete (2008)
Praktisk argumentation
Åstorp: Retorikförlaget

Kjeldsen, Jens E. (2008)
Retorik idag: introduktion till modern retorikteori
Lund: Studentlitteratur (valda delar läses)

Lindqvist, Janne (2016)
Klassisk retorik för vår tid
Lund:Studentlitteratur

Mral, Brigitte, Gelang, Marie & Bröms, Emelie (2016)
Kritisk retorikanalys. Text - bild - actio
Ödåkra: Retorikförlaget

Referenslitteratur

Björnsson, Gunnar, Kihlbom, Ulrik, & Ullholm, Anders (2009)
Argumentationsanalys: färdigheter för kritiskt tänkande
Natur & kultur

Freeley, Austin J. & Steinberg, David L. (senaste upplagan)
Argumentation and debate: critical thinking for reasoned decision making
Wadsworth Cengage Learning

Tillägg och kommentarer
Artiklar eller texter om ca 100 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Ledarskapsretorik, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Andersson Lid, Lena (2009)
Ledarskapande retorik
Stockholm: EFI (valda delar läses, tillgänglig på nätet)

Granberg, Otto (2016)
Ledarskap och organisation: i en föränderlig värld
Lund: Studentlitteratur.

Hoffman, Mary Frances & Ford, Debra (2010)
Organizational rhetoric. Situations and strategies
London: Sage Publications (valda delar läses, tillgänglig som e-bok från biblioteket).

Referenslitteratur

Ihlen, Oyvind & Heath, Robert L. (eds.). (2018)
The Handbook of Organizational Rhetoric and Communication
Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons (tillgänglig som e-bok från biblioteket).

Northouse, Peter F. (senaste upplagan)
Leadership - Theory and Practice
Thousand Oaks: Sage Publication

Tillägg och kommentarer
Artiklar eller texter om ca 100 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Visuell retorik, 6 högskolepoäng

Referenslitteratur

van den Broek, Jos, Koetsenruijter, Willem, & Jong, Jaap de (2012)
Visual Language: Perspectives for Both Makers and Users
Eleven International Publishing (tillgänglig som e-bok från biblioteket)

Tillägg och kommentarer
Artiklar eller texter om ca 200 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.