Kursplan

Språk, retorik och kommunikativt ledarskap - retorik, kandidatkurs, 30 högskolepoäng

Language, Rhetoric and Communicative Leadership - Rhetoric, Advanced Course, 30 Credits

Kurskod: RE009G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Retorik Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2021-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-05-11 Litteraturlista fastställd: 2021-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa fördjupad

  • kunskap om relevanta forskningsfrågor och val av teori och metod i studier av språk, retorik och kommunikativt ledarskap,
  • kunskap om olika vetenskapsteoretiska perspektiv i forskning om språk, retorik och kommunikativt ledarskap, och
  • förståelse av retorikens såväl teorier och metoder genom tillämpning i ett självständigt arbete.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • identifiera forskningsfrågor, teori och metod i vetenskapliga arbeten,
  • överblicka och värdera relevant forskning inom specifika ämnesområden, och
  • självständigt planera och genomföra en retorikvetenskaplig studie och presentera resultatet i en form präglad av god struktur och ett funktionellt språk.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • inta ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt i sitt sökande efter ny kunskap,
  • kritiskt diskutera och värdera språk- och retorikvetenskapliga undersökningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa medvetenhet om, och ta hänsyn till, etiska aspekter vid planering, genomförande och framställning av en vetenskaplig studie, och
  • försvara en egen retorikvetenskaplig undersökning samt kritiskt granska och opponera på ett annat självständigt arbete.

Kursens huvudsakliga innehåll

Forskningsdesign, 4,5 högskolepoäng

Delkursen förbereder studenten inför författandet av ett självständigt vetenskapligt arbete genom att ge en orientering i frågor som rör forskningsprocessen, vetenskapligt skrivande och vetenskapsetik samt humanioras relation till samhället. Studenten fördjupar sig i frågor som rör val av problemställning, syfte, material och metod vid studiet av språk, retorik och kommunikativt ledarskap.

Tematisk fördjupning, 10,5 högskolepoäng

Delkursen består av läskurser som syftar till att introducera studenten för olika teman, teorier och metoder som präglar samtida forskning i språk, retorik och kommunikativt ledarskap. Studenten väljer ett antal tematiska läskurser som förberedelse inför det självständiga arbetet.

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

Under delkursen genomför studenten en retorikvetenskaplig undersökning i form av ett självständigt arbete. Särskild vikt läggs vid problemformulering, metodval, analys och resultat.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Forskningsdesign

Forskningsdesign, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftliga uppgifter.

Tematisk fördjupning

Tematisk fördjupning I, 3 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftlig uppgift.

Tematisk fördjupning II, 3 högskolepoäng (Provkod: B002)
Skriftlig uppgift.

Tematisk fördjupning III, 3 högskolepoäng (Provkod: B003)
Skriftlig uppgift.

Uppsatssynopsis, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Skriftlig uppgift.

Självständigt arbete

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftlig uppgift.

Respondentskap (Provkod: C002)
Obligatoriskt moment i form av försvar av självständigt arbete.

Opponentskap (Provkod: C003)
Obligatoriskt moment i form av kritisk granskning av annans självständiga arbete.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom 1-2 veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Forskningsdesign
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Tematisk fördjupning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Tematisk fördjupning II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Tematisk fördjupning III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Uppsatssynopsis
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Respondentskap
Som betyg används Deltagit (DT).

Opponentskap
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 21 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Retorik och kommunikativt ledarskap, 30 högskolepoäng och Språk och retorik i ett internationellt perspektiv - retorik, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Utbildningen kan även ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan, anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Forskningsdesign, 4,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga bokkapitel och artiklar om ca 400 sidor tillkommer.

Tematisk fördjupning, 10,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Fischer, O., Mehrens, P. & Viklund, J. (red.) (2014)
Retorisk kritik: teori och metod i retorisk analys
Ödåkra: Retorikförlaget

Hart, R.P., Daughton, S., & LaVally, R. (2017)
Modern rhetorical criticism
Routledge, (4th ed.), [tillgänglig online via biblioteket]

Vetenskapliga bokkapitel och artiklar om ca 400 sidor för varje tematisk fördjupning tillkommer.

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Litteratur väljs i samråd med handledare.

Referenslitteratur

Enos, T. (1996)
Encyclopedia of rhetoric and composition: communication from ancient times to the information age
Garland Publ.

Jasinski, J. (2001)
Sourcebook on rhetoric key concepts in contemporary rhetorical studies
SAGE, [tillgänglig online via biblioteket]

Lunsford, A. A., Wilson, K. H., & Eberly, R. A. (2009)
The SAGE handbook of rhetorical studies
SAGE, [tillgänglig online via biblioteket]

Sloane, T. O. (2001)
Encyclopedia of rhetoric
Oxford University Press