Kursplan

Flyktingbarnets mänskliga rättigheter, 15 högskolepoäng

The Human Rights of the Refugee Child, 15 Credits

Kurskod: RV002A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Rättsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-08-28 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs ha fördjupad förståelse för och beståndsdelarna i FN:s konvention om barnets rättigheter och om olika tolkningar av konceptet "barnets bästa". Studenten ska väl förstå den internationella och europeiska flykting och asylrätten som system; dess funktioner och beståndsdelar. Studenten ska även ha god kunskap om internationella humanitära organisationer och flyktingorgan och därtill kopplade mekanismer och deras relation till flyktingbarnets mänskliga rättigheter.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna identifiera och analysera kränkningar av mänskligarättigheter som kan drabba flyktingbarn och barn på flykt, samt tillämpa juridiska normer i dessa situationer; visa förmåga att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer som rör flyktingbarn och barn på flykt; visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom relevanta områden; visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar; visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar inom relevant områden.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursen skall den studerande använda ett kritiskt förhållningssätt och självständigt kunnareflektera över barnets mänskliga rättigheter i relation till barnet på flykt.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar konceptet "barnets bästa" och barnrättsperspektiv i relation till flyktingbarnet och barn på flykt. Med utgångspunkt i FN-systemet och det internationella och europeiska ramverket för mänskliga rättigheter problematiseras den humanitära situationen flyktingbarnet vistas i och vilka rättigheter barnet har. FNs konvention om barnets rättigheter och FNs flyktingkonvention (Genèvekonventionen) är utgångspunkt, tillsammans med UNICEF och UNHCR, och även Europakonventionen, Europadomstolen och Dublinkonventionen. Under kursens gång diskuteras internationella och regionala normer, med särskilt fokus på hur "barnets bästa" behandlas i en flyktingsituation.

Studieformer

Kursen ges på engelska. Distanskurs, online. Undervisningen är till viss del problembaserad, vilket innebär att undervisningen har sin utgångspunkt i fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studentens kunskapssökande, kritiska reflektion, analytiska förmåga och färdighetsutveckling. Kursen genomförs med vissa övergripande föreläsningar, online-träffar samt seminarier. Obligatorisk närvaro gäller vid alla betygsgrundande moment och om därutöver är särskilt angivet i schemat.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Obligatoriskt seminarium 1, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Författande av promemoria och muntlig opponering på promemoria vid online-seminarium. Kan ge 25 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 2, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Grupparbete (online) med skriftlig inlämning. Kan ge 10 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 3, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Grupparbete (online) med skriftlig inlämning; peer review. Kan ge 10 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 4, 1 högskolepoäng (Provkod: A004)
Deltagande i seminarium (online). Kan ge 5 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 5, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Grupparbete (online) med skriftlig inlämning; peer review. Kan ge 15 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 6, 5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Författande av promemoria (PM) och muntlig opponering på PM vid online-seminarium. Kan ge 35 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Obligatoriskt seminarium 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 3
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 4
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 5
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 6
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Maximalt kan studenten få 100 poäng på kursen. Varje seminarium är obligatoriskt och kräver deltagande. För att erhålla betyget G fordras 50 poäng. För att erhålla betyget VG fordras 75 poäng.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i ett huvudområde eller avklarad grundnivå, 180 hp inom Juristprogrammet. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är en distanskurs och ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan examineras vid tre tillfällen inom 12 till 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Goodwin-Gill, Guy S. (2007,/3 ed)
The Refugee in international law
Oxford University Press, 786 pages, e-book

Lamont, Christopher K; Zwitter, Andrej; Heintze, Hans-Joachim; Herman, Joost (2014)
Humanitarian action: global, regional and domestic legal responses
Cambridge, Cambridge University Press, 592 pages, e-book

Pobjoy, Jason, M (2017)
The Child in International Refugee Law
Cambridge University Press, 317 sidor (e-book)

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Max 300 sidor ytterligare artiklar/rättsfall kan komma att läggas till på Blackboard i början på kursen. De utgör ej obligatorisk kurslitteratur.