Kursplan

Internationell straffrätt, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

International Criminal Justice, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: RV123A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Rättsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-04-05 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna redogöra väl för internationell straffrätt, särskilt vad gäller begrepp, internationella brott, mekanismer för och alternativ till lagföring.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna tillämpa, urskilja och tolka rättsnormer inom kursens olika ämnesområden självständigt och på fördjupad nivå. Dessutom systematiskt, kritiskt och självständigt identifiera, formulera och analysera med metodisk säkerhet, skriftligt och muntligt, frågeställningar och slutsatser som rör ämnesområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna reflektera över det internationella straffrättsliga systemet. Därtill ska studenten ha en fördjupad förståelse för rättsområdets betydelse i samhället och förmåga att ta hänsyn till och reflektera över vetenskapliga utomjuridiska och samhälleliga faktorer som bidragit till bildandet av de i kursen behandlade juridiska normerna.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen introducerar internationell straffrätt genom den internationella straffrättens utveckling, viktiga begrepp, folkmord, krigsbrott, brott mot mänskligheten, brottet aggression, universell jurisdiktion, individuellt internationellt straffansvar. Kursen går även in på det internationella straffrättsliga systemet, dess karaktär, ursprung och den internationella brottmålsdomstolen (ICC). Internationella rättsfall, internationella straffprocessregler gällande brottsoffer analyseras, barnsoldater reflekteras över och värdet av alternativa responser så som truth commissions, amnesti diskuteras.

Studieformer

Kursen ges på engelska. Distanskurs. Undervisningen har sin utgångspunkt i fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studerandes egna kunskapssökande, kritisk reflektion, analytisk förmåga och färdighetsutveckling.

Kursen genomförs med vissa övergripande föreläsningar, vissa schemalagda och flera ej schemalagda grupparbeten online samt muntliga online-seminarier. Kursen kräver en hög grad egenstudier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Obligatoriskt seminarium 1, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuellt författande av promemoria och muntlig presentation av promemorian i ett online-seminarium. Kan ge 15 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 2, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Grupparbete (online) med individuell, skriftlig inlämning. Kan ge 15 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 3, 3 högskolepoäng (Provkod: A003)
Grupparbete (online) med individuell skriftlig inlämning; peer review. Kan ge 20 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 4, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Grupparbete (online) med skriftlig inlämning; peer review. Kan ge 20 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.

Obligatoriskt seminarium 5, 4 högskolepoäng (Provkod: A005)
Individuellt författande av promemoria (PM) och muntlig presentation av PM samt opponering på en PM i ett online-seminarium. Kan ge 30 poäng. För betyg G krävs 50% av totala poäng.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Obligatoriskt seminarium 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 3
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 4
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Obligatoriskt seminarium 5
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg: Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Maximalt kan studenten få 100 poäng på kursen. Varje seminarium är obligatoriskt och kräver deltagande. För att erhålla betyget G fordras 50 poäng. För att erhålla betyget VG fordras 75 poäng.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i rättsvetenskap, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår eller 180 högskolepoäng på grundnivå på Juristprogrammet. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är en distanskurs och ges dagtid på engelska. Undervisningen är till viss del problembaserad, vilket innebär att undervisningen har sin utgångspunkt i fall-orienterade uppgifter i syfte att stimulera studerandes egna kunskapssökande, kritiska reflektion, analytiska förmåga och färdighetsutveckling.
Kursen genomförs med några övergripande föreläsningar samt seminarier. Kursen kräver ej schemalagda gruppträffar (online) med tyngd på självstudier då kursen på 15 hp går på halvtid.

Rätten till komplettering av skriftlig uppgift:
Den som på en skriftlig uppgift inte uppnått godkänt resultat men som genom en begränsad insats kan bedömas uppnå godkänt resultat har rätt att komplettera sin uppgift för erhållande av godkänt betyg. Kompletteringen ska lämnas in enligt examinatorns anvisningar inom tre veckor från den tidpunkt då meddelande lämnas om att godkänt betyg inte uppnåtts.

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan examineras vid tre tillfällen inom 12 till 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Koskenniemi Martti & Leino Päivi (2002)
Fragmentation of International Law? Postmodern Anxieties
15 Leiden Journal of International Law, p.553-579
http://www.repositoriocdpd.net:8080/bitstream/handle/123456789/588/Art_KoskenniemM_FragmentationInternationalLaw_2002.pdf?sequence=1

Maystre, Magali (2014)
The Interaction between International Refugee Law and International Criminal Law with respect to Child Soldiers.
Journal of International Criminal Justice, Dec 2014, Vol. 12 Issue 5, p.975-996.

Mégret, Frédéric (2016)
International Criminal Justice as a Juridical Field
Dossier : La justice pénale internationale en tant que projet critique, Vol. XIII 2016 : Justice pénale internationale / Sexualité et institutions pénales

Mégret, Frédéric (2015)
What Sort of Global Justice is 'International Criminal Justice'?
Journal of International Criminal Justice, Vol.1, p.1-20.

Nicholson, Joanna (2017)
Fighting and Victimhood in International Criminal Law
Taylor & Francis Ltd, Routledge e-book

Werle, Gerhard, Jeßberger, Florian (2014)
Principles of International Criminal Law
Oxford : Oxford University Press, e-book

Referenslitteratur

Convention on the Rights of the Child

Rome Statute of the International Criminal Court

Nouwen, S. MH and Werner, W. G. (2010)
'Doing Justice to the Political: The International Criminal Court in Uganda and Sudan'
21 EJIL pp.941

Oosterveld, Valerie (2010)
Special Court for Sierra Leone-international criminal law-attacking personnel involved in a peacekeeping mission-recruitment and use of child soldiers-sexual slavery-forced marriage
The American Journal of International Law, Jan 2010, Vol.104(1), p.73-81

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillägg på artiklar och rättsfall omfattande ca 600 sidor kan tillkomma och anges i början av kursen på Blackboard.