Kursplan

Internationell straffrätt, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

International Criminal Justice, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: RV123A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Rättsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-04-05 Litteraturlista fastställd: 2021-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:

  • identifiera, formulera och analysera respektive rättsområdes komplicerade problem utifrån ämnets metoder för lagtolkning och rättskällor,
  • demonstrera fördjupad kunskap i och förståelse av internationell straffrätt, särskilt vad gäller begrepp, internationella brott, mekanismer för och alternativ till lagföring samt internationella straffprocessregler, och
  • redogöra för aktuell rättsvetenskaplig forskning och rättspolitiska diskussioner kopplat till de rättsfrågor och rättsregler som kursen berör.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:

  • tillämpa och tolka relevant juridiskt material med metodisk säkerhet och argumentera för en övertygande rättslig bedömning,
  • planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar inbegripet att söka fram och hantera relevant juridiskt material,
  • identifiera, formulera och analysera frågeställningar som rör grova kränkningar av de mänskliga rättigheterna, och
  • undersöka och klart redogöra för sina slutsatser muntligt och skriftligt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  • värdera argument för och emot olika rättsliga lösningar och i detta sammanhang särskilt reflektera över vilka effekter rättsliga beslut kan få för framförallt brottsoffer men även förövare, inklusive att ge konstruktiv kritik till andra utifrån ett professionellt förhållningssätt, och
  • reflektera över etiska dilemman som kan tänkas uppkomma i arbetet som jurist inom ämnesområdet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen introducerar internationell straffrätt genom utveckling av det internationella straffrätt. Kursen ger en förståelse för grundläggande krav för straff enligt internationell straffrätt: legalitetsprincip, actus reus, mens rea och försvar. Några viktiga begrepp, behörighetsregler, immunitet, procedurmekanismer och alternativ till åtal studeras. Brottet folkmord, krigsförbrytelser och, brott mot mänskligheten, aggressionsbrottet är i fokus. Kursen behandlar också det internationella straffrättssystemet, dess art och ursprung. Internationella brottmålsdomstolen (ICC) får ett särskilt fokus. Detta för att skilja mellan systemet med internationell straffrätt i allmänhet och ICC i synnerhet.

Internationell rättspraxis, internationella straffrättsliga åtal, regler om brottsoffer analyseras, där barnsoldater särskilt reflekteras över, liksom värdet av hållbarhet och alternativa svar som sanningskommissioner och amnestier, diskuteras. Detta ger studenten möjlighet att bedöma kriterierna för åtal enligt internationell straffrätt, legitimitetsdilemman inför ICC, komplementaritetsprincipens funktion samt förklara begränsningar av åtalsmöjligheter mot bakgrund av andra faktorer.

Studieformer

Kursen ges på engelska, deltid, dagtid, är IT-baserad (distanskurs), vilket innebär att kursdeltagarna deltar i föreläsningar via internet och rapporterar sina arbetsresultat på samma sätt.

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbete och seminarier. Detta är en kurs som ställer mycket höga krav på självständigt arbete från studentens sida. Pedagogiken är inspirerad av team- eller gruppbaserat lärande och problembaserat lärande. Den individuella och grupp-inlärningen består av viktiga moment som; 1) förvärv av fördefinierad kunskap (via t.ex. föreläsningar, läroböcker, fall, videolänkar, vetenskapliga artiklar etc.), 2) individuell och gruppläsning, presentation och diskussion och 3) djupgående skriftliga eller muntliga uppgifter. Lärandet är ofta baserat på verklighetsbaserade problem, där studenterna identifierar, samlar in och analyserar juridiskt källmaterial.

Träning i juridisk engelska och ansvar för eget lärande är en stor del av kurspedagogiken. Undervisningen är indelad i några föreläsningar och fördjupade seminarier. Föreläsningarna syftar till att introducera och ge en översikt över rättsområdena baserat på teori och praktik. Seminarierna syftar till att ge studenterna möjlighet att öva mer oberoende problemlösning inom rättsområdet och muntlig presentation. Seminarierna är obligatoriska. Vidare måste studenten skriva PM med hjälp av peer review handledning. Två PM är obligatoriska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Obligatoriska seminarier, 1 högskolepoäng (Provkod: A006)
Obligatoriska seminarier: skriva rättsfallskoncentrat, aktivt deltagande i seminarier där rättsfall presenteras och diskuteras; muntlig presentation av promemoria (PM) och peer review, skriftlig eller muntlig.

PM 1, 6,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Individuellt skriven promemoria.
Om en student inte uppnår godkänt betyg, men med en begränsad insats bedöms kunna nå det, kan studenten göra skriftlig komplettering i enlighet med examinators instruktioner. Kompletteringen ska genomföras inom tio arbetsdagar från det att studenten tilldelas instruktionen.

PM 2, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A008)
Individuellt skriven promemoria.
Om en student inte uppnår godkänt betyg, men med en begränsad insats bedöms kunna nå det, kan studenten göra skriftlig komplettering i enlighet med examinators instruktioner. Kompletteringen ska genomföras inom tio arbetsdagar från det att studenten tilldelas instruktionen.

Muntlig uppgift (Provkod: A009)
Individuell muntlig examination (Valbart moment)


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Examinationsuppgift som lämnas in efter angivna tidsramar betraktas som underkänd.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Obligatoriska seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

PM 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PM 2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Muntlig uppgift
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

På obligatoriska seminarier krävs aktivt deltagande samt muntlig och i vissa fall skriftlig aktivitet.

Muntlig uppgift genomförs endast av de studenter som har fått betyget VG på PM 1 eller PM 2. Muntlig uppgift är frivillig för dessa studenter, dock krävs Muntlig uppgift för helkursbetyg VG, tillsammans med betyg VG på minst en examination.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i rättsvetenskap, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår eller 180 högskolepoäng på grundnivå på Juristprogrammet. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är en distanskurs och ges dagtid på engelska. Kursen kräver dator, webkamera, nätuppkoppling, headset.

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan examineras vid tre tillfällen inom 12 till 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bisset, Alison (2012)
Truth Commissions and Criminal Courts
Cambridge University Press, e-bok, 222 s.

Ferstman, Carla and Goetz, Mariana red. (2020)
Reparations for Victims of Genocide, War Crimes and Crimes against Humanity.
Systems in Place and Systems in the Making.
Brill, e-book, (Part 4, s.381-527)

Werle, Gerhard, Jeßberger, Florian (2020)
Principles of International Criminal Law
Oxford: OUP, e-bok, 720 s.

Referenslitteratur

Rome Statute of the International Criminal Court (1998)

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillägg på artiklar och rättsfall omfattande ca 750 sidor kan tillkomma och anges i början av kursen på Blackboard.