Kursplan

Asyl- och flyktingrätt, 15 högskolepoäng

Asylum and Refugee Law, 15 Credits

Kurskod: RV126A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Rättsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2020-03-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-01-07 Litteraturlista fastställd: 2020-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna

  • förklara och analysera, med stöd i systemets rättskällor, beståndsdelarna i flykting- och asylrätten, barnets rättigheter och olika tolkningar av barnets bästa i relation till flykting och asylbegrepp,
  • tydliggöra fragmenteringen av flyktinglagstiftningen och trender inom regionala system och institutioner,
  • förklara och analysera etiska dilemman som uppstår till följd av politiska påverkningar som påverkar flyktingskyddets praktik (ex. avlyssning vid gränserna, begränsning av familjeåterförening),
  • identifiera, diskutera och analysera, med kritisk förmåga och inom givna tidsramar, en variation av rättsliga överträdelser och problem som kan drabba flyktingar och asylsökanden,
  • identifiera kriterier och tillämpa dessa med god förmåga att redovisa lösningar, både muntligt och skriftligt, inom relevant rättsområde som påvisar förtrogenhet med tillämpningen av relevanta rättskällor och rättskällelära,
  • reflektera, med ett kritiskt och självständigt förhållningssätt, över flyktingars och asylsökandes mänskliga rättigheter.

Kursens huvudsakliga innehåll

Denna kurs behandlar flykting- och asylrätt ur ett mänskliga rättighetersperspektiv. Hur mänskliga rättigheter kan stärka befintlig flykting- och asylrätt analyseras, genom framförallt internationella och europeiska perspektiv. Kursen omfattar de centrala begreppen som rör 1951 års Flyktingkonventions artikel 1 och artikel 33 och dess protokoll, FN:s konvention om barnets rättigheter och olika tolkningar av barnets bästa i relation till flykting- och asylbegrepp, samt EU:s gemensamma asylsystems (CEAS) funktioner och beståndsdelar. Trender inom regionala system och institutioner (UNHCR, OAS och AU) där olika rättsområden interagerar är också centralt.

Studenterna arbetar framförallt självständigt men också i grupp under kursens gång, där både grupp- och individuell handledning sker och fortskrider delvis utifrån problembaserad metodik.
Juridisk engelska behandlas särskilt då kursen hålls på engelska.

Kan ej läsas tillsammans med tidigare kurs RV002A.

Studieformer

Kursen ges på engelska. Distanskurs, online. Undervisningen är till viss del problembaserad, vilket innebär att undervisningen kan ha sin utgångspunkt i fallorienterade uppgifter, i syfte att stimulera studentens kunskapssökande, kritiska reflektion, analytiska förmåga och färdighetsutveckling. Kursen genomförs med vissa övergripande föreläsningar, online-träffar samt gruppdiskussioner men kräver en stor del självstudier. Obligatorisk närvaro gäller vid alla betygsgrundande moment och om därutöver är särskilt angivet i schemat.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Seminarium 1, 5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Författande av individuell promemoria och muntlig presentation av, samt opponering på promemoria vid online-seminarium. Om en student inte uppnår gränsen för godkänt, men ligger nära den, kan examinatorn besluta om komplettering bestående av instruktioner som ska genomföras inom två veckor från dess att studenten tilldelas instruktionen.

Seminarium 2, 5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Grupparbete med presentation vid online-seminarium, författande av individuell promemoria, skriftlig peer review.

Seminarium 3, 5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Grupparbete med muntlig diskussion, muntlig peer review mellan grupper, individuell muntlig examination.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Seminarium 1
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Seminarium 2
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Seminarium 3
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen används ECTS betygskala A-F. Betyget på kursen är en sammanvägning där betyg sammanräknas till ett medelbetyg där omfattningen på respektive examination vägs in.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i rättsvetenskap, eller 180 högskolepoäng på grundnivå inom ett juristprogram. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är webbbaserad och ges på engelska.

Examinationer bestående av gruppuppgifter där studenten inte närvarar eller där studenten underkänns och komplettering inte är möjligt, kan omexamineras om förutsättningar för en omexamination finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.

Dispens från tregradig betygskala enligt rektorsbeslut 2018/00929

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Goodwin-Gill, Guy S. (2007,/3 ed)
The Refugee in international law
Oxford University Press, 786 pages, e-book

Referenslitteratur

African Charter of Human and Peoples' Rights 1981 (Arts. 5, 12 & 23)

American Convention of Human Rights 1981 (Art.5 & 22)

American Declaration of the Rights and Duties of Man 1948 (Art. 27)

Cartagena Declaration on Refugees 1989

CEAS (Common European Asylum System) instruments, especially The Dublin III Regulation 604/2013, the Eurodac Regulation 603/2013, the Reception Conditions Directive, the Asylum Procedures Directive och European Council Directive on Minimum Standards for Qualification and Status of Third Country Nationals as Refugees 2004/2011 (recast)

Convention Against Torture 1984 (Arts. 1, 2 & 3)

Convention on the Rights of the Child 1989

Convention on the Status of Refugees 1951 och Protocol of 1967, (Arts.1, 33)

European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 1950 (Art. 3)

OAU Convention Governing the Specific Aspects of Refugee Problems in Africa 1969

Universal Declaration of Human Rights 1948, (Arts. 13 & 14)

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i den senaste upplagan.

Ytterligare material, t.ex. artiklar och rättsfall om ca 750 sidor, tillkommer som obligatoriskt material.