Kursplan

Socialt arbete, avancerad nivå, Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och deras familjer, 15 högskolepoäng

Social Work, Psychosocial Work with Children, Youths and their Families, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: SA104A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-17 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande

  • visa kunskap om och förmåga att tillämpa teorier om barn och ungas psykiska och sociala utveckling,
  • visa kunskap om komplexa och interagerande faktorer som leder till barns och ungas särskilda utsatthet samt förmåga att analysera hur fattigdom, våld, missbruk, trauma, psykisk ohälsa, försummelse kan påverka barns utveckling och familjers livssituation,
  • visa kunskap och förståelse för barnets perspektiv och barnperspektiv samt barn och ungas livssituation och position i samhället, familjen och kamratgruppen,
  • visa förmåga att identifiera rättsliga frågeställningar samt kunna tillämpa rättsregler av relevans för socialt arbete med barn och unga och familjer,
  • visa färdighet i att förhålla sig till och hantera motstridiga intressen samt komplexa sociala, juridiska och individuella förhållanden,
  • visa kunskap om psykosocialt arbete med barn och familj samt förmåga att kritiskt granska olika former av insatser med utgångspunkt i ett vetenskapligt och professionellt förhållningssätt, ,
  • visa förmåga att självständigt dokumentera, utreda och bedöma barns och ungas situation, samt föreslå, motivera och följa upp interventioner och insatser för barn, unga och familjer,
  • visa förmåga att identifiera samarbetspartners, deras kompetensområden samt kunna identifiera och avgränsa den egna yrkesrollens handlingsutrymme,
  • kunna visa ett professionellt förhållningssätt i samverkanssituationer,
  • visa förmåga att tillgodose barns och ungas delaktighet,
  • visa förmåga att på ett empatiskt, respektfullt och etiskt sätt förhålla sig till barn och unga samt deras familjer.

Kursens huvudsakliga innehåll

Under kursen uppmärksammas den sociala barnavården där rättsliga aspekter och socionomens handlingsutrymme problematiseras. Kursen behandlar vidare psykosocialt förändringsarbete och dess förutsättningar samt syftar till att fördjupa förmågan att kritiskt granska och problematisera möjligheter och begränsningar med olika insatser.

Kursen syftar till att visa på den komplexitet som ligger till grund för sociala problem, liksom att visa på sociala problem som process. Specifikt syftar kursen till att skapa förståelse för de sociala problem och den sociala utsatthet som kan drabba barn, ungdomar och familjer, samt ge en förståelse för hur individers behov och utsatthet relaterar till familjens, gruppens och samhällets behov. Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga att anta ett kritiskt förhållningssätt till socialt arbete med barn och till sin egen roll, samt till hur utredning av barns behov, dokumentation, bedömningar och insatser riktade till barn, unga och familjer kan utformas inom den sociala barnavården.

Studieformer

Kursen bygger i hög grad på studentaktiva studieformer blandade med lärarledda föreläsningar och seminarier. Studenterna kommer under kursens gång i grupp att arbeta med fall (case) relevanta för kursens innehåll. Studenterna förväntas själva leta upp aktuell forskning och relevant information, samt att komma väl förberedda till och aktivt delta i seminarier och gruppmöten. Seminarier och fallseminarier är obligatoriska moment på kursen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer I, 8 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig individuell hemtentamen.
Om examinator så beslutar kan studenten erbjudas att komplettera ett underkänt betyg till godkänt.

Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer II, 7 högskolepoäng (Provkod: A002)
Seminarier och workshops. Muntliga och skriftliga uppgifter individuellt och i grupp.
Om examinator så beslutar kan studenten erbjudas att komplettera ett underkänt betyg till godkänt. Gällande workshop Utredning av barn och unga föreligger särskilda skäl vilket innebär att den endast kan omexamineras vid nästa ordinarie tillfälle, nästa gång kursen ges igen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Psykosocialt arbete med barn, ungdomar och familjer II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på kursens skriftliga individuella hemtentamen.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Övrigt:
Kursen samläses med Socionomprogrammet.

Kursvärdering:
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Alexanderson, Karin & Näsman Elisabeth (2019)
Upptäckt och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
Lund: Studentlitteratur, 264 sidor

Backlund Åsa, Högdin Sara & Spångberger, Weitz (red.) (2017)
Skolsocialt arbete. Skolan en plats för och del i det sociala arbetet.
Malmö: Gleerups, 230 sidor

Broberg, Anders, Granqvist Pehr, Ivarsson, Tord & Risholm Mothander, Pia (2006)
Anknytningsteori: betydelsen av nära känslomässiga relationer.
Stockholm: Natur och kultur, 362 sidor

Johnsen, Astri & Thorsteinsson, Vigdis (2015)
Lärobok i familjeterapi.
Lund: Studentlitteratur, 387 sidor

Lundgren, Lars, Sunesson, Per-Anders, Thunved, Anders (2021)
Nya sociallagarna: med kommentarer i lydelsen den 1 januari 2021.
Stockholm: Wolters Kluwer, 611 sidor

Ponnert, Lina (2018) (red.)
Utredningsarbete i den sociala barnavården. 2 uppl.
Malmö. Gleerups utbildning AB

Øvreeide, Haldor (2010/ 3 uppl)
Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer.
Lund: Studentlitteratur, 227 sidor

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.
Artiklar tillkommer. Studenterna förväntas själva söka efter aktuell forskning, relevanta riktlinjer och policydokument omfattande ca 300 sidor.