Kursplan

Handledningsmetodik inom verksamhetsförlagd utbildning i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng

Supervision of Social Work Students in Field Studies, 7,5 Credits

Kurskod: SA108A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-03-15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-18 Litteraturlista fastställd: 2021-03-15
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursdeltagaren ska efter avslutad kurs kunna:
- Redogöra för och reflektera över teorier och perspektiv i lärande och handledning.
- Redogöra för och kritiskt granska de värdegrunder och etiska förhållningssätt som socialt arbete och handledning av studerande vilar på.
- I handledning med studerande kunna beskriva och reflektera över hur makt, myndighetsutövning och organisationsstruktur påverkar socialarbetarrollen.
- Reflektera över relationens betydelse i möten och i handledning av studerande.
- Skapa förutsättningar för handledningssamtal och reflektera över processhandledning av studerande.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen fokuserar på aktuella teorier, perspektiv, förhållningssätt och metoder i handledning av studerande inom socialt arbete på verksamhetsförlagd kurs. Teorier om lärande och handledning, handledningsmetoder, handledningsprocessen och handledarrollen presenteras, diskuteras och problematiseras. Bedömning av handledningsprocessen diskuteras. Tillämpningsmoment i form av rollspel och praktiska övningar ingår.

Studieformer

Studieformerna för kursen består av förläsningar, seminarier, gruppdiskussioner samt tillämpningsmoment. Obligatorisk närvaro gäller för intyg respektive betyg. Frånvaro innebär ny examination som motsvarar den ordinarie enligt överenskommelse med examinator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Handledningsmodell, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig hemtentamen. Om examinator så beslutar kan studenten erbjudas att komplettera underkänt betyg till godkänt.

Metoder i handledning, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Obligatoriska moment; seminarium och tillämpande övningar samt skriftliga uppgifter enligt anvisningar.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Handledningsmodell
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Metoder i handledning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg:

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande på obligatoriska moment samt betyget godkänd på den individuella hemtentamen.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella hemtentamen.

Särskild behörighet och andra villkor

90 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning där ett självständigt arbete om 15 hp ingår. Alternativt 90 högskolepoäng i annat beteendevetenskapligt område med successiv fördjupning där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Rätten till förnyat prov:
1. Den som har blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen.
2. Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
3. Den som har underkänts i prov vid två tillfällen för viss kurs eller delkurs har rätt att hos akademichef begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
4. Den som har fått betyget godkänd på visst prov har inte rätt att tentera om för att få betyget väl godkänd.
5. Om tidsgräns angivits för inlämning av hemtentamen/hemupgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas, utan ny tentamen/uppgift ges.

Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskild kursvärdering vid kursens slut.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Akademikerförbundet SSR (2017).
Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare antagen av Akademikerförbundet SSR.
http://akademssr.se

Bie, Kristin (2009).
Reflektionshandboken.
Malmö: Gleerups förlag, 96 sidor

Cajvert, Lilja (2016).
Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning.
Lund: Studentlitteratur, 173 sidor

Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2015)/3 uppl.
Handledning och praktisk yrkesteori.
Lund: Studentlitteratur, 384 sidor, (kap 6-13, ca 200 sidor läses)

Tveiten, Sidsel (2020)/5 uppl.
Yrkesmässig handledning - mer än ord.
Lund: Studentlitteratur, 362 sidor

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar, ca 100 sidor. Om en senare upplaga av litteraturen, än vad som anges ovan finnes, läses denna.