Kursplan

Handledningsmetodik inom verksamhetsförlagd utbildning i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng

Supervision of Social Work Students in Field Studies, 7,5 Credits

Kurskod: SA108A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-18 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 5

Mål

Kursdeltagaren ska efter avslutad kurs kunna:

  • Redogöra för och reflektera över teorier och perspektiv i lärande och handledning.
  • Redogöra för och kritiskt granska de värdegrunder och etiska förhållningssätt som socialt arbete och handledning av studerande vilar på.
  • I handledning med studerande kunna beskriva och reflektera över hur makt, myndighetsutövning och organisationsstruktur påverkar socialarbetarrollen.
  • Reflektera över relationens betydelse i möten och i handledning av studerande.
  • Skapa förutsättningar för handledningssamtal och reflektera över processhandledning av studerande.
  • Visa förmåga att söka, värdera, problematisera och på ett strukturerat sätt redovisa relevant kunskap, förmedla egna och andras tankar samt med stöd i källor, muntligt och skriftligt, kunna föra självständiga komplexa resonemang samt argumentera, syntetisera och dra slutsatser.
  • Visa förmåga att med ett korrekt och formellt språk kunna producera självständiga texter med hög kvalitet gällande struktur, argumentation och logik, samt att texterna är sakliga, välgrundade och följer skrivregler.

Innehåll

Kursen fokuserar på aktuella teorier, perspektiv, förhållningssätt och metoder i handledning av studerande inom socialt arbete på verksamhetsförlagd kurs. Teorier om lärande och handledning, handledningsmetoder, handledningsprocessen och handledarrollen presenteras, diskuteras och problematiseras. Bedömning av handledningsprocessen diskuteras. Tillämpningsmoment i form av rollspel och praktiska övningar ingår.

Examinationer och betyg

Handledningsmodell, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Metoder i handledning, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande på obligatoriska moment samt betyget godkänd på den skriftliga tentamen.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den skriftliga tentamen.

Examinationsformer

Handledningsmodell, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig tentamen. Om den skriftliga examinationen underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering.

Metoder i handledning, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntliga examinationer, praktiska examinationer och skriftliga inlämningsuppgifter.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

90 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning där ett självständigt arbete om 15 hp ingår. Alternativt 90 högskolepoäng i annat beteendevetenskapligt område med successiv fördjupning där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Akademikerförbundet SSR (2017).
Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare antagen av Akademikerförbundet SSR.
http://akademssr.se

Bie, Kristin (2009).
Reflektionshandboken.
Malmö: Gleerups förlag, 96 sidor

Cajvert, Lilja (2021)/2 uppl.
Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning.
Lund: Studentlitteratur, 173 sidor

Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2015)/3 uppl.
Handledning och praktisk yrkesteori.
Lund: Studentlitteratur, 384 sidor, (kap 6-13, ca 200 sidor läses)

Tveiten, Sidsel (2020)/5 uppl.
Yrkesmässig handledning - mer än ord.
Lund: Studentlitteratur, 362 sidor

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar, ca 100 sidor. Om en senare upplaga av litteraturen, än vad som anges ovan finnes, läses denna.