Kursplan

Socialt arbete, avancerad nivå, Barn och våld I, 7,5 högskolepoäng

Social Work, Second Cycle, Children,Violence and Social Work I, 7,5 Credits

Kurskod: SA115A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2020-03-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-12-15 Litteraturlista fastställd: 2020-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande

  • visa kunskap om och förståelse för vad kränkningar, konflikter och våld i olika kontexter och inom olika typer av relationer kan betyda och hur det kan påverka barn och unga,
  • visa kunskap och förmåga att redogöra för forskningsfältet och dess framväxt,
  • visa förmåga att kritiskt reflektera kring samhälleliga instanser ansvar och metoder/hjälpinsatser,
  • visa kunskap om och förmåga att teoretiskt förstå kopplingen mellan utsatthet och utövande,
  • visa kunskap om och förmåga att teoretiskt förstå varför vissa barn och unga utsätts på flera olika sätt, i olika kontexter och av olika förövare.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen fokuserar på barn och unga som utsatta och aktörer vid våld, hot och kränkningar, hur utsatthet och aktörskap teoretiskt kan förstås samt hur samhällets stöd, med fokus på bland annat socialtjänst, skola och sjukvård, behöver utformas för att kunna förebygga och stödja vid våld mot och av barn och unga.

Innehåll:

  • Den historiska utvecklingen av forskningen om barns och ungas utsatthet för respektive utövande av fysiska, psykiska och sexuella kränkningar och våld i olika kontexter samt inom olika relationer
  • Barn och unga som offer och aktörer
  • Hur kränkningar, konflikter och våld i olika kontexter kan hänga ihop för barn och unga
  • Vad ålder, kön, sexualitet, kultur och klass betyder för barns och ungas utsatthet för respektive utövande av kränkningar, konflikter och våld
  • Samhällets ansvar enligt lag och riktlinjer med fokus på bland annat socialtjänst, skola och sjukvård
  • Vad forskningen säger om de samhälleliga instansernas använda metoder/hjälpinstanser

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Kursen ges på distans med campusträffar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Seminarier, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom aktivt deltagande vid seminarier.

Skriftligt PM, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom individuell skriftligt PM.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Skriftligt PM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget VG på hela kursen krävs betyget VG i totalt 5 hp av kursens examinationer samt betyget G på samtliga andra examinationer. För betyget G på hela kursen krävs betyget G i samtliga examinationer .

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete alternativt annat beteendevetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

Andersson, Kjerstin & Cater, Åsa K. (2014)
Det våldsbevittnande barnets ontologi.
Tidskrift för genusvetenskap, 35(2-3), 104-124

Bruno, Linnéa (2015)
Contact and Evaluations of Violence: An Intersectional Analysis of Swedish Court Orders.
International Journal of Law, Policy, and the Family, Volume 29(2), 167-182

Eriksson, Maria & Näsman, Elisabet (2008)
Barn som offer och aktörer.
Sociologisk forskning

Garnett, Bernice Raveche, Masyn, Katherine E., Austin, S. Bryn , Miller, Matthew, Williams, David R. & Viswanath, Kasisomayajula (2014)
The Intersectionality of Discrimination Attributes and Bullying Among Youth: An Applied Latent Class Analysis. Journal of Youth and Adolescence, Volume 43(8), pp 1225-1239

Johansson, Björn & Källström, Åsa (red.) (2019)
Barns och ungas utsatthet.
Lund: Studentlitteratur AB

Källström, Åsa, Hellfeldt, Karin, Howell, Kathryn, Miller-Graff, Laura & Graham-Bermann, Sandra (2017)
Young Adults Victimized as Children or Adolescents: Relationships Between Perpetrator Patterns, Poly-Victimization, and Mental Health Problems.
Journal of Interpersonal Violence, Volume 0(0), pp 1-23

Thunberg, Sara & Andersson Bruck, Kjerstin (2019)
Young Victims’ Positioning: Narrations of Victimhood and Support.
International Review of Victimology. Volume 0 (0), pp x-y.

Turner, Heather A., Shattuck Anne, Finkelhor, David & Hamby, Sherry (2017)
Effects of Poly-Victimization on Adolescent Social Support, Self-Concept, and Psychological Distress.
Journal of Interpersonal Violence, Volume 32(5), pp 755-780

Turner, Heather A., Shattuck, Anne, Finkelhor, David & Hamby, Sherry (2016)
Polyvictimization and Youth Violence Exposure Across Contexts.
Journal of Adolescent Health, Volume 58(2), pp 208-214

Referenslitteratur finns även angiven i studiehandledningen. Tillkommer valbar litteratur i form av artiklar och böcker om ca 500 sidor.