Kursplan
Socialt arbete, avancerad nivå, Barn och våld II, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Second Cycle, Children,Violence and Social Work II, 7,5 Credits
Kurskod: | SA116A | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Fördjupning: | A1N |
Senast ändrad: | 2019-03-14 | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2016-12-15 | Litteraturlista fastställd: | 2019-03-14 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2019 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att teoretiskt förstå kopplingen mellan utsatthet och utövande,
- visa kunskap om och förmåga att teoretiskt förstå varför vissa unga utsätts på flera olika sätt,
- visa förmåga att förhålla sig kritiskt till olika teoretiska förståelser och förklaringar till barns och ungas utsatthet för respektive utövande av kränkningar, konflikter och våld.
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen fokuserar på barn och unga som utsatta och aktörer vid våld, hot och kränkningar samt hur utsatthet och aktörskap teoretiskt kan förstås. Kursen bygger på kursen Socialt arbete, avancerad nivå, Barn och våld I och relaterar det teoretiska fältet till generell socialvetenskaplig teoribildning.
Innehåll:
- Teoretiska perspektiv på barns och ungas utsatthet för respektive utövande av kränkningar, konflikter och våld
- Hur kränkningar, konflikter och våld i olika miljöer kan förstås teoretiskt
- Hur ålder, kön, sexualitet, kultur och klass kan förstås teoretiskt vad gäller barns och ungas utsatthet för respektive utövande av kränkningar, konflikter och våld
- Relation till generell socialvetenskaplig teoribildning.
Studieformer
Undervisningen genomförs inom ramen för föreläsningar och seminarier samt handledning av självständigt arbete. Det självständiga arbetet genomförs som fallstudier där studenterna arbetar självständigt med att söka och tillämpa adekvat kunskap i utvecklingen av ett individuellt arbete. Aktivt deltagande i seminarier och examinationstillfällen är obligatoriskt.
Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Barn och våld II, seminarier, 2 högskolepoäng (Provkod: A001)
Aktivt deltagande vid kursens samtliga seminarier.
Barn och våld II, PM, 5,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Författande av skriftligt PM som försvaras muntligt vid seminarium. Dessutom kommentering av annan students motsvarande PM.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Barn och våld II, seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Barn och våld II, PM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Betyg på hel kurs:
För att få betyget VG krävs, förutom att samtliga obligatoriska moment är godkända, betyget VG på skriftligt PM.
Särskild behörighet och andra villkor
180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete alternativt annat beteendevetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
Albert J. Reiss, Jr. Jeffrey A. Roth (1993) Understanding and Preventing Violence Volume 1
National Research Council (U.S.)., 480 sidor, National Academies Press [Elektronisk resurs]
Booth, Andrew, Papaioannou, Diana & Sutton, Anthea (2016) Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage, 326 sidor, (Second edition.)
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Tillkommer valbar litteratur i form av artiklar och böcker avpassade till arbetet med
PM-skrivandet