Kursplan

Socialt arbete, avancerad nivå, Att bedriva behandling på institution eller i öppenvård, 15 högskolepoäng

Social Work, To Perform Treatment in Institutional or Non-Institutional Settings, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: SA117A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-29 Litteraturlista fastställd: 2020-12-04
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1.1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande:

  • visa kunskap om och förmåga att problematisera sociala interventioner av unga och vuxna med psykosocial problematik - ur ett relationellt och utvecklingsekologiskt perspektiv,
  • visa kunskap om samt förmåga att kritiskt granska och tillämpa organisatoriska principer och ledarskap inom området prevention och behandling,
  • visa kunskap om och förmåga att problematisera olika interventioners innehåll och effektivitet i relation till ett evidensbaserat förhållningssätt,
  • visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska samt tillämpa centrala principer för behandling av unga och vuxna inom öppen-, institutions- och kriminalvård - med särskild fokus på balansen mellan ett prosocialt innehåll och evidensbaserade metoder,
  • visa kunskaps om samt förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga ställningstaganden och kontroverser i synen på missbruk, beroende och olika diagnoser,
  • visa kunskaps om samt förmåga att förhålla sig till och tillämpa etiska regler med ett professionellt förhållningssätt inom området prevention och behandling,
  • visa kunskaps om och förmåga att granska ett antal verksamheter inom fältet prevention och behandling med utgångspunkt i forskning, centrala principer och teoretiska begrepp,
  • författa ett vetenskapligt arbete samt opponera på annan basgrupps arbete,
  • med utgångspunkt i forskning, centrala principer, teoretiska begrepp och lagstiftning, demonstrera avancerade färdigheter genom att utforma och presentera en kunskapsdriven verksamhet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper inom områdena missbruk, kriminalitet och allvarlig psykosocial problematik - med utgångspunkt i relevant lagstiftning. Kursinnehållet innefattar ett antal temaområden såsom organisations- och personalstruktur, behandlingsmål/-fokus (risk- och skyddsfaktorer), metod- och teoribas samt utvärdering. Målsättningen är att kursen sammantaget ska ge kursdeltagarna fördjupade kunskaper om begränsningar och möjligheter att, inom ramen för socionomprofessionen, arbeta med sociala interventioner i en evidens-/kunskapsstyrd organisation.

Övrigt: Kursen samläses med socionomprogrammet.

Studieformer

Undervisningen bedrivs genom seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, gruppövningar, case-orienterade uppgifter, projektarbete samt föreläsningar.

Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Kunskapsbaserad organisering av psykosociala insatser, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig hemtentamen

Granskning och konstruktion av kunskapsstyrd verksamhet, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Examination sker genom författande och försvar/opposition av/på en vetenskaplig artikel
samt individuell muntlig presentation av egen, och kommentar på, annans students evidens- och kunskapsbaserade verksamhet.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kunskapsbaserad organisering av psykosociala insatser
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Granskning och konstruktion av kunskapsstyrd verksamhet
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på kursens individuella skriftliga hemtentamen.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen samläses med termin 7 på Socionomprogrammet

Kursvärdering:
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).

Övergångsbestämmelser

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ahonen, Lia (2012) Changing behaviours or behavioral change. A study of moral development and transbehavioural processes in juvenile institutional care. Örebro: Örebro studies in social work 12. Akademisk avhandling. Örebro universitet, 168 sidor.

Bovend'Eerdt Writing Thamar, J.H., Botell E, Rachel & Wade, T. Derick (2009). SMART rehabilitation goals and achieving goal attainment scaling: a practical guide. Clinical Rehabilitation, Vol. 23(4), 352-361.

Bruhn, Anders & Källström, Åsa (red.) (2018). Relationer i socialt arbete: i gränslandet mellan profession och person. Stockholm: Liber. 293 sidor.

Darling, Nancy (2007) Ecological Systems Theory: The Person in the Center of the circles
Research in Human Development, Vol. 4(3-4), 203-217. 14 sidor.

Fahlke, Claudia (2012) Handbok i missbrukspsykologi - teori och tillämpning. Malmö: Liber, 552 sidor

Fisher, Elisabeth A. (2009) Motivation and Leadership in Social Work Management: A Review of Theories and Related Studies. Administration in Social Work, Vol. 33(4), 347-367. 20 sidor.

Hallerstedt, Gunilla (red) (2006) Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande. Göteborg: Daidalos, 128 sidor

Johnsson, Eva, Laanements, Leili & Svensson, Kerstin (2009) Narkotikamissbruk. Debatt, behandling och begrepp. Studentlitteratur: Lund, 181 sidor

Larson, Reed (2006) Positive Youth Development, Willful Adolescents, and Mentoring. Journal of Community Psychology, 34(6), 677-689. 12 sidor.

Latessa, Edward J., Cullen, Francis T. & Gendreau, Paul. (2002). Beyond Correctional Quackery Professionalism and the possibility of effective treatment. Federal Probation, Vol. 66(2), 43-49. 6 sidor.

Locke, Edwin A. (1996). Motivation through conscious goal setting. Applied & Preventive Psychology, Vol. 5(2), 117-124. 7 sidor

Missbruksutredningens forskningsbilaga Delbetänkande av Missbruksutredningen SOU (2011:6) Missbruket, Kunskapen, Vården. Stockholm: Fritzes, 868 sidor/valda delar enligt lärares anvisningar. Finns att ladda ned som PDF på nätet

Pratt, W. Michael, Arnold, Mary Louise, Pratt, T. Adelle & Diessner, Rhett (1999). Predicting Adolescent Moral Reasoning from Family Climate. The Journal of Early Adolescence, Vol. 19(2), 148-175. 27 sidor

Socialstyrelsen (2012) Att leda en evidensbaserad praktik - en guide för chefer i socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen, 75 sidor

Socialstyrelsen (2012) Med målet i sikte. Målinriktad och systematisk utvärdering av insatser för enskilda personer (MOS). Stockholm: Socialstyrelsen, 78 sidor

Socialstyrelsen (2015). Att stärka kvaliteten i hem för vård eller boende (HVB) för personer med missbruks- och beroendeproblem. Stockholm: Socialstyrelsen. 44 sidor.

Socialstyrelsen (2019) Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende – stöd för styrning och ledning. Stockholm: Socialstyrelsen, 144 sidor.

Steinberg, Laurence, Chung, He Len & Little, Michelle (2004) Reentry of Young Offenders from the Justice System A Developmental Perspective. Youth Violence and Juvenile Justice, Vol. 2(1), 21-38, 17 sidor

Ward, Tony & Stewart, Claire (2003) Criminogenic needs and human needs: A theoretical model. Psychology, Crime & Law, Vol. 9(2), 125-143. 18 sidor

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.