Kursplan

Socialt arbete, avancerad nivå, Att bedriva behandling på institution eller i öppenvård, 15 högskolepoäng

Social Work, To Perform Treatment in Institutional or Non-Institutional Settings, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: SA117A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-29 Litteraturlista fastställd: 2021-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande:

  • visa kunskap om och förmåga att problematisera sociala interventioner av unga och vuxna med psykosocial problematik - ur ett relationellt och utvecklingsekologiskt perspektiv,
  • visa kunskap om och förmåga att problematisera olika interventioners innehåll och effektivitet i relation till ett evidens- och kunskapsbaserat förhållningssätt,
  • visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska samt tillämpa forskningsbaserade principer för behandling av unga och vuxna inom öppen-, institutions- och kriminalvård - med särskild fokus på balansen mellan ett prosocialt innehåll och evidensbaserade metoder,
  • visa kunskap om samt förmåga att kritiskt granska och tillämpa forskningsbaserade principer inom området prevention och behandling,
  • visa kunskap om samt förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga ställningstaganden och kontroverser i synen på missbruk, beroende och olika diagnoser,
  • visa kunskap om samt förmåga att förhålla sig till och tillämpa etiska regler med ett professionellt förhållningssätt inom behandlingsfältet,
  • visa kunskap om samt förmåga att kritiskt granska ett antal verksamheter inom det sociala verksamhetsområdet prevention och behandling med utgångspunkt i forskningsbaserade principer och teoretiska begrepp,
  • visa förmåga att söka, värdera, problematisera och på ett strukturerat sätt redovisa relevant kunskap, förmedla egna och andras tankar samt med stöd i källor, muntligt och skriftligt, kunna föra självständiga komplexa resonemang samt argumentera, syntetisera och dra slutsatser,
  • visa förmåga att med ett korrekt och formellt språk kunna producera självständiga texter med hög kvalitet gällande struktur, argumentation och logik, samt att texterna är sakliga, välgrundade och följer skrivregler,
  • att individuellt och i grupp författa ett vetenskapligt arbete samt opponera på annan basgrupps skriftliga arbete,
  • att med utgångspunkt i forskning, centrala principer, teoretiska begrepp och lagstiftning, demonstrera avancerade färdigheter genom att utforma samt muntligen och individuellt presentera en kunskapsdriven verksamhet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper om behandling för unga och vuxna inom områdena missbruk, kriminalitet och allvarlig psykosocial problematik. Kursen fokuserar på ett antal temaområden såsom organisation och ledarskap, behandlingsmål kopplat till risk- och skyddsfaktorer, bevekelsegrunder för metodval samt strategier för att utvärdera klientarbetet. Målsättningen är att kursdeltagarna efter kursen ska ha fördjupade kunskaper om både organisering av en verksamhet, ledningens och personalens betydelse för behandlingens kvalitet, samt kunna värdera den specifika behandlingsmetodens effektivitet i relation till andra prosociala aktiviteter under en behandlingsinsats.

Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och gruppövningar, samt genom obligatoriska seminarier, projektarbeten och workshops.

Missade eller ej tillfyllest utförda uppgifter kompletteras muntligen eller skriftligen enligt kursansvarigs anvisning i studiehandledningen.

Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Kunskapsbaserad organisering av psykosociala insatser, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig hemtentamen

Granskning och konstruktion av kunskapsstyrd verksamhet, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B003)
Examination sker genom författande och försvar/opposition av/på en vetenskaplig artikel samt individuell muntlig presentation av egen, och kommentar på, annans students kunskapsbaserade verksamhet.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kunskapsbaserad organisering av psykosociala insatser
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Granskning och konstruktion av kunskapsstyrd verksamhet
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på kursens individuella skriftliga hemtentamen.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen samläses med Socionomprogrammet.

Kursvärdering:
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).

Övergångsbestämmelser

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ahonen, Lia (2012) Changing behaviors or behavioral change. A study of moral development and transbehavioural processes in juvenile institutional care. Örebro: Örebro studies in social work 12. Akademisk avhandling. Örebro universitet. 168 sidor.

Bovend'Eerdt Writing Thamar, J.H., Botell E, Rachel & Wade, T. Derick (2009). SMART rehabilitation goals and achieving goal attainment scaling: a practical guide. Clinical Rehabilitation, Vol. 23(4). 352-361 sidor.

Bruhn, Anders & Källström, Åsa (red.) (2018). Relationer i socialt arbete: i gränslandet mellan profession och person. Stockholm: Liber. 293 sidor.

Darling, Nancy (2007) Ecological Systems Theory: The Person in the Center of the circles.
Research in Human Development, Vol. 4(3-4), 203-217. 14 sidor.

Degner, Jürgen (2021). Huvudbok för Ledningens kvalitets- och utvecklingsarbete. Verksamhetsdokument för Organisering, Drift och Innehåll (VODI-L). Demoversion. Örebro: Social Impact Lab (SoIL), Örebro Enterprise AB, Örebro universitetet. 99 sidor.

Giselsson, Erica, Degner, Jürgen och Wassberg, Annika (2021). HVB-hem i praktiken: Från forskningsresultat till (be)handling. Lund: Studentlitteratur. 300 sidor.

Fahlke, Claudia (2012) Handbok i missbrukspsykologi - teori och tillämpning. Malmö: Liber. 552 sidor.

Fisher, Elisabeth A. (2009) Motivation and Leadership in Social Work Management: A Review of Theories and Related Studies. Administration in Social Work, Vol. 33(4), 347-367. 20 sidor.

Hallerstedt, Gunilla (red) (2006) Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande. Göteborg: Daidalos. 128 sidor.

Johnsson, Eva, Laanements, Leili & Svensson, Kerstin (2009) Narkotikamissbruk. Debatt, behandling och begrepp. Studentlitteratur: Lund. 181 sidor.

Larson, Reed (2006) Positive Youth Development, Willful Adolescents, and Mentoring. Journal of Community Psychology, 34(6), 677-689. 12 sidor.

Latessa, Edward J., Cullen, Francis T. & Gendreau, Paul. (2002). Beyond Correctional Quackery Professionalism and the possibility of effective treatment. Federal Probation, Vol. 66(2), 43-49. 6 sidor.

Locke, Edwin A. (1996). Motivation through conscious goal setting. Applied & Preventive Psychology, Vol. 5(2), 117-124. 7 sidor.

Pratt, W. Michael, Arnold, Mary Louise, Pratt, T. Adelle & Diessner, Rhett (1999). Predicting Adolescent Moral Reasoning from Family Climate. The Journal of Early Adolescence, Vol. 19(2), 148-175. 27 sidor.

Socialstyrelsen (2012) Att leda en evidensbaserad praktik - en guide för chefer i socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen. 75 sidor.

Socialstyrelsen (2012) Med målet i sikte. Målinriktad och systematisk utvärdering av insatser för enskilda personer (MOS). Stockholm: Socialstyrelsen. 78 sidor.

Socialstyrelsen (2015). Att stärka kvaliteten i hem för vård eller boende (HVB) för personer med missbruks- och beroendeproblem. Stockholm: Socialstyrelsen. 44 sidor.

Socialstyrelsen (2019) Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende – stöd för styrning och ledning. Stockholm: Socialstyrelsen. 144 sidor.

Steinberg, Laurence, Chung, He Len & Little, Michelle (2004) Reentry of Young Offenders from the Justice System A Developmental Perspective. Youth Violence and Juvenile Justice, Vol. 2(1), 21-38. 17 sidor.

Ward, Tony & Stewart, Claire (2003) Criminogenic needs and human needs: A theoretical model. Psychology, Crime & Law, Vol. 9(2), 125-143. 18 sidor.

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.

Artiklar och material tillkommer enligt lärares anvisning, ca 150 sidor.