Kursplan

Socialt arbete, avancerad nivå, Samhällsarbete, utanförskap och inkludering, 15 högskolepoäng

Social work, Community Work, Alienation and Inclusion, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: SA118A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-20 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 4: Samhällsarbete, utanförskap och inkludering, 15 hp

Efter avslutad kurs förväntas den studerande

  • visa kunskap om centrala begrepp och teorier om utanförskap och inkludering,
  • självständigt kunna analysera globaliseringsrelaterade processer i samspel mellan individer, grupper och samhällen,
  • visa kunskap om och förståelse för hur samspelet mellan institutioner, grupper och individer formar människors interaktioner och handlingsutrymme i ett intersektionellt perspektiv,
  • kunna tillämpa kunskaper om teorier och metoder i socialt förändringsarbete med grupper ur ett nationellt, transnationellt och internationellt perspektiv,
  • tillämpa kunskaper och färdigheter för att genomföra och utforma lokalt och internationellt socialt förändringsarbete i samverkan med offentliga, ideella och idéburna organisationer riktat mot en specifik målgrupp, verksamhet eller bostadsområde,
  • visa förtrogenhet med det gruppbaserade och förebyggande sociala förändringsarbetets juridiska villkor och ramar,
  • kritiskt reflektera över socionomens roll i socialt förändringsarbete med fokus på sociala interventioner och människors delaktighet,
  • visa medvetenhet om hur egna och andras utgångspunkter och mål manifesteras genom kultur, språk och normer samt förmåga att agera utifrån dessa i mötet med enskilda, familjer och grupper,
  • visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition, vetenskaplig logik och saklighet samt
  • visa förmåga att diskutera, argumentera och debattera i olika sammanhang.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen avser att ge kunskaper om centrala begrepp inom kunskapsfälten nationellt och internationellt socialt förändringsarbete, utanförskap samt det sociala arbetets och socionomens roll i inkluderande integrationsstrategier i samhället i ett intersektionellt perspektiv.
Under kursen problematiseras samhällsarbetets roll för att vända utanförskap till inkludering såväl inom offentlig sektor som inom ideella och idéburna organisationer i relation till välfärdsstaten. Vidare ges verktyg för att analysera människors livsvillkor och de strukturer som begränsar och möjliggör social handling samt att genomföra socialt förändringsarbete tillsammans med dem som är berörda på grupp och samhällelig nivå.

Studieformer

Undervisningen bedrivs genom seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, gruppövningar, case-orienterade uppgifter, projektarbete samt föreläsningar.

Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator anger.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Samhällsarbete, utanförskap och inkludering I, 5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Individuell skriftlig hemtentamen.

Samhällsarbete, utanförskap och inkludering II, 5 högskolepoäng (Provkod: D002)
Seminarier med individuella skriftliga uppgifter.

Samhällsarbete, utanförskap och inkludering III, 5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Projektarbete i form av en skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Samhällsarbete, utanförskap och inkludering I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Samhällsarbete, utanförskap och inkludering II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Samhällsarbete, utanförskap och inkludering III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För att få betyget VG på helkurs krävs, förutom att samtliga obligatoriska moment är godkända, betyget VG på hemtentamen.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen samläses med socionomprogrammet termin 7.
Rätten till förnyat prov:
Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen tidigast två veckor och senast fem veckor efter expediering av betygsbeslutet för ordinarie examination. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start. Därefter hänvisas studenten till nästa ordinarie tillfälle, när kursen ges igen.

Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt under kursens gång.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Baianstovu, Rúna í (2017) Heder. Hedersrelaterat våld, förtryck och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur, 208 sidor

Dahlstedt, Magnus (red.) (2017) Förortsdrömmar. Ungdomar, utanförskap och viljan till inkludering. Linköpings universitet: Avdelningen för socialt arbete, 231 sidor

Elias, Norbert & Scotson, John L (2011) Etablerade och outsiders. Göteborg: Arkiv förlag, 293 sidor

Fook, Jan (2016) Social Work A Critical Approach to Practice. London: Sage Publications, 240 sidor

Fraser, Nancy (2011) Rättvisans mått. Texter om omfördelning, erkännande och representation i en globaliserad värld. Bokförlaget Atlas. 136 sidor

Ghazanfareeon Karlsson, S. & Jönsson, J. H. (2020). Forced migration, older refugees and displacement: Implications for social work as a human rights profession. Journal of Human Rights and Social Work. doi: 10.1007/s41134-020-00120-6

Hugman, Richard (2010) Understanding International Social Work: a Critical Analysis. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 160 sidor

Jönsson, J. H. (2019). Overfishing, social problems, and ecosocial sustainability in Senegalese fishing communities. Journal of Community Practice: Ecosocial Work and Social Change in Community Practice, 27(3-4), 213-230.

Jönsson, J. H. (2010) ‘Beyond empowerment: Changing local communities’, International Social Work, 53(3), 393–406.

Sjöberg, Stefan & Turunen, Päivi (2018) Samhällsarbete- : aktörer, arenor och perspektiv. Lund: Studentlitteratur, 390 sidor

Stepney, Paul & Popple, Keith (2008) Social Work and the Community: a Critical Context for Practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 190 sidor

Wacquant, Loïc (2018) The Punitive Regulation of Poverty in a Neoliberal Age. https://www.opendemocracy.net/5050/lo%C3%AFc-wacquant/punitive-regulation-of-poverty-in-neoliberal-age

Wilkinson, Richard, Pickett Kate (2011) Jämlikhetsanden : därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen. Stockholm: Karneval, 304 sidor

Referenslitteratur

Mattsson, Tina (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. Malmö: Gleerups, 200 sidor

Månsson, Per (2015) Moderna samhällsteorier. Lund Studentlitteratur, 452 sidor

Wahlberg, Stefan (2013) Samhällsarbete - strategier för socialt arbete. Stockholm: Nordstedts juridik, 357 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.