Kursplan

Samverkan för att främja skolnärvaro och psykosocial hälsa, 15 högskolepoäng

Collaboration to Promote School Attendance and Psychosocial Health, 15 Credits

Kurskod: SA123A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-11 Litteraturlista fastställd: 2021-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande:

  • visa kunskap om forskning gällande riskfaktorer på individ-, grupp- och organisationsnivå och hur dessa kan identifieras och adresseras i ett förändringsarbete,
  • visa kunskap om samt förmåga att kritiskt granska olika former av insatser för att främja barns och ungas skolnärvaro, psykosociala hälsa och utveckling med utgångspunkt i ett vetenskapligt och professionellt förhållningssätt,
  • visa förmåga att med utgångspunkt i ett interprofessionellt perspektiv utreda och analysera en elevs situation och behov samt kunna bedöma och föreslå olika formera av insatser,
  • visa förmåga att identifiera samverkanspartners, deras mandat och kompetensområden samt att kunna identifiera och avgränsa den egna yrkesrollens handlingsutrymme,
  • visa kunskap om och förmåga att reflektera kring organisatoriska villkor i skolan och dess betydelse för förutsättningarna att bedriva ett förändringsarbete för att främja skolnärvaro och psykosocial hälsa,
  • visa kunskap om olika former av samverkan och i samverkan med andra professionella och med eleven och dennes vårdnadshavare kunna initiera, strukturera, genomföra och följa upp olika former av sociala och psykosociala insatser på individ-, grupp och organisationsnivå,
  • visa förmåga att identifiera och analysera samt beakta etiska aspekter i det åtgärdande, förebyggande och främjande arbetet i relation till eleven och dennes vårdnadshavare,
  • visa förmåga till muntlig och skriftlig vetenskaplig kommunikation vid diskussion om och presentation av uppgifter

Kursens huvudsakliga innehåll

Skolavbrott och ohälsa bland skolelever har aktualiserats som en stor samhällsutmaning det senaste decenniet. Elever som inte fullföljer sina studier eller inte når måluppfyllelse är inte bara ett individuellt misslyckande eller ett problem för skolan, det är också ett socialt och samhälleligt problem vilket kräver ett brett, interdisciplinärt angreppssätt som beaktar de pedagogiska utmaningarna såväl som dess sociala, ekonomiska, psykologiska och hälsomässiga förutsättningar och konsekvenser. Denna kurs fokuserar på dessa utmaningar och hur framtidens professionella med skolan som arbetsfält kan arbeta med att identifiera riskfaktorer och hur det hälsofrämjande och förebyggande arbetet på individ-, grupp- och organisationsnivå kan utformas och organiseras samt hur olika professioner kan samverka för att främja skolnärvaro och psykosocial hälsa.

Studieformer

Digital distansundervisning med möjlighet till campusförlagda moment. Kursen bygger på att studenterna arbetar självständigt och tar ansvar för kunskapsinhämtandet via workshops och seminarier samt genom att arbeta med fallstudier kopplade till specifika problem på området. Parallellt med arbetet med fallstudierna genomförs föreläsningar, workshops, temaseminarier och skriftliga uppgifter där studenterna får diskutera och problematisera olika frågeställningar och förhållningssätt med utgångspunkt i relevant litteratur såsom forskningsartiklar, böcker etc. Kursens upplägg är också inriktat på att tillvarata deltagarnas erfarenheter och främja användbarhet i syfte att praktiskt kunna tillämpa kunskapen från kursens olika moment inom ramen för den egna organisationen/verksamheten när det gäller att identifiera problem samt att vidareutveckla och organisera ett förändrings- och utvecklingsarbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Åtgärdande, förebyggande och främjande insatser i skolan, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Seminarier, workshops, muntliga och skriftliga uppgifter

Organisatoriska förutsättningar och samverkan, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Seminarier, workshops, muntliga och skriftliga uppgifter.

Utvecklings- och förändringsarbete i skolan, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Workshops, handledning, presentation och opposition på skriftliga uppgifter individuellt och i grupp.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Kursen är uppbyggd i tre moment.
Det första momentet - Åtgärdande, förebyggande och främjande insatser i skolan, 5 hp (provkod: A001) - behandlar riskfaktorer på individ-, grupp- och organisationsnivå, hur dessa kan identifieras och adresseras i ett förändringsarbete, samt hur insatser för att främja barns- och ungas skolnärvaro och psykosociala hälsa kan förstås.

Kursens andra moment - Organisatoriska förutsättningar och samverkan, 4hp (provkod: A002) - behandlar organisatoriska förutsättningar för att bedriva åtgärdande, förebyggande och främjande insatser i en skolkontext med särskilt fokus på interprofessionell samverkan, kommunikativa färdigheter och relationsskapande.

Kursens tredje och avslutande moment - Utvecklings- och förändringsarbete i skolan, 6hp (provkod: A003) - behandlar hur ett utvecklings- och förändringsarbete på individ-, grupp och organisatorisk nivå kan initieras, struktureras, genomföras och följas upp i samverkan med andra professionella och med eleven och dennes vårdnadshavare.
Momentet innehåller workshops, handledning, presentation och opposition på skriftliga uppgifter individuellt och i grupp.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Åtgärdande, förebyggande och främjande insatser i skolan
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Organisatoriska förutsättningar och samverkan
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Utvecklings- och förändringsarbete i skolan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs:
För att få betyget VG krävs, förutom att samtliga obligatoriska moment är godkända, betyget VG på momentet Utvecklings- och förändringsarbete i skolan, 6 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete, social omsorg, omvårdnad, pedagogik, specialpedagogik alternativt annat beteendevetenskapligt ämnesområde. Ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ska ingå. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backlund Å., Högdin S. & Spångberger, W. (red.) (2017)
Skolsocialt arbete. Skolan en plats för och del i det sociala arbetet.
Malmö: Gleerups, 230 sidor

Ekstrand, Britten (2020).
Skolnärvaro-frågan: vad säger forskningen?
Osby: Perséfone förlag

Germundsson, P. (2011).
Lärare, socialsekreterare och barn som far illa - om sociala representationer och interprofessionell samverkan.
Örebro: Örebro universitet. Valda delar.

Hall, E., Hayyoun, D., Hylander, I. & Vikström, S. (2020).
Elevhälsa i praktiken: hur gör vi?
Första upplagan Stockholm: Liber

Hewitt, G., Sims, S. & Harris, R. (2014).
Using realist synthesis to understand the mechanism of inter professional teamwork in health and social care.
Journal of Interprofessional Care 28 (6), 501–506.

Johansson, B. (2019).
Dropping out of School – a systematic and integrative research review on risk factors and interventions.
Örebro: Örebro universitet. Working Papers and Reports Social work 16. Valda delar.

Johansson, B., Hellfeldt, K. & Flygare, E. (2019).
Att stödja utsatta elever i skolan. I:
Björn Johansson & Åsa Källström. Red.
Barn och ungas utsatthet. Våld och kränkningar i barns och ungas relationer.
Lund: Studentlitteratur, s. 155-168.

Johansson, S, Dellgran, P., Höjer, S., Andersson Bäck, M. & Bergmark, Å. (2015).
Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete.
Stockholm. Natur & Kultur.

Kearney, C. A. (2016).
Managing school absenteeism at multiple tiers: an evidence-based and practical guide for professionals.
New York: Oxford University Press

Myndigheten för skolutveckling (2008).
Vi lämnar till skolan det käraste vi har… Om samarbete med föräldrar – en relation som utmanar.
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Valda delar.

Widmark, C. Sandahl, C. Piuva, K & Bergman, D. (2015).
What do we think about them and what do they think about us? Social representations of inter professional and interorganizational collaboration in the welfare sector.
Journal of Interprofessional Care 30 (1), 50–55.

Tillkommer valbar litteratur i form av artiklar och böcker avpassade till arbetet med
de självständiga inlämningsuppgifterna, ca 500 sidor

Referenslitteratur

APA Formatting and Style Guide Purdue Online Writing Lab, (2011),
http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/02/